Domov SPRÁVY Elektromobilita Úzkosť z dojazdu e-áut vyriešili trikom – Voyah Free REV 318

Úzkosť z dojazdu e-áut vyriešili trikom – Voyah Free REV 318

Voyah Free na ceste v horách
Foto: Voyah

Svetové automobilky si uvedomili, že proces odklonu spotrebiteľov od spaľovacích áut smerom k elektromobilom nebude taký rýchly a hladký, ako sa pôvodne predpokladalo. Okrem toho, že výskum a vývoj v technológiách batérií pokračuje míľovými krokmi vpred, na trh prichádzajú čoraz rozmanitejšie kombinácie predností spaľovacích vozidiel a elektromobilov. Jedným z technických riešení, ktoré na Slovensku zatiaľ nie je príliš známe, sú takzvané elektromobily s predĺženým dojazdom.

Táto technológia sa opäť do povedomia motoristickej verejnosti dostala po predstavení vozidiel Scout Motors. To je značka patriaca pod koncern Volkswagen, ktorá bude produkovať vozidlá pre americký trh. Scout Motors predstavili hneď dva modely, ktoré by sa na cesty mali vydať niekedy v roku 2026. Pôvodne sa predpokladalo, že tieto vozidlá budú čisto elektrické. Čo však bolo najväčším prekvapením, keď značka odhalila aj alternatívny druh pohonu – EREV. Tieto autá tak budú mať primárne batérie a elektromotory, ale batérie budú mať menšiu kapacitu, aby bolo možné pod karosériu schovať aj spaľovací motor slúžiaci ako generátor elektrickej energie na pohon elektromotorov.

Rozdiel medzi elektromobilom s predĺženým dojazdom (EREV) a plug-in hybridným vozidlom (PHEV) je ten, že kým spaľovací motor s PHEV slúži na pohon kolies, v EREV nie je spojený s kolesami a slúži vyslovene len na tvorbu energie, čím umožňuje vozidlu prejsť ďalšie stovky kilometrov aj po ich vybití.

Prvý automobil s elektrickým pohonom EREV od Scout Motors stojí na pustatine
Foto: Scout Motors

Hoci by sa mohlo zdať, že vozidlo obsahujúce obe technológie (spaľovací motor aj elektromotor + batérie) bude nákladné na výrobu a tým pádom bude aj jeho cena vysoká, nemusí tomu tak byť. Konečná cena býva spravidla nižšia ako cena čisto elektrických vozidiel, čo môže sprístupniť elektrickú mobilitu širšiemu spektru zákazníkov. Zároveň toto riešenie dokáže odbúrať hlavný stresový faktor – úzkosť k dojazdu, plánovanie cesty, zdĺhavé nabíjanie vozidiel, a podobne. Keďže vozidlo používa menšie a ľahšie batérie a menší spaľovací motor, cena vozidla je nižšia. Priekopníkmi tejto technológiu sú, ako inak, čínske automobilky. Európske značky jej zatiaľ nevenovali príliš veľkú pozornosť, sústredili a hlavne na vývoj čisto elektrických vozidiel. Realita však ukazuje, že to bola chyba.

NAJRÝCHLEJŠIE MPV SVETA - TEST Voyah Dream

Mazda MX-30 R-EV

Technológii EREV dôverujú napríklad aj v Mazde. Aj na Slovensku sa predáva model MX-30 R-EV, ktorý má batériu s kapacitou 17,8 kWh. To je približne polovica veľkosti batériu, ktorú nájdeme v čisto elektrickej verzii MX-30. Táto kapacita vystačí na elektrický dojazd približne 85 kilometrov, čo by malo pokryť väčšinu denných ciest bežných spotrebiteľov. Kým elektrická MX-30 nebolo veľmi vozidlo využiteľné na dlhé trasy, čo bola obzvlášť škoda, pretože jej jazdné vlastnosti lákali na výlety za zakrútenými cestami ďalej od domova, benzínový generátor v podobe malého spaľovacieho motora urobil z MX-30 všestrannejšie vozidlo. A do istej miery vyriešil viacero negatívnych vlastností pôvodného modelu.

Mazda MX-30 EREV
Foto: Mazda

Čínske automobilky pohon EREV využívajú najmä do veľkých sedanov, SUV či MPV modelov, pretože používajú klasické, najčastejšie 1,5-litrové benzínové štvorvalce. Mazda MX-30 R-EV však dokazuje, že táto technika nájde uplatnenie aj v oveľa kompaktnejšom vozidle. Mazda totiž siahla po riešení s využitím rotačného motora. Tento motor produkuje porovnateľný výkon ako klasický benzínový motor, je však oveľa kompaktnejší. Wankelov motor je zaobalený spolu s generátorom a elektromotorom v priestore pod prednou kapotou. Menšia batéria a kompaktná pohonná jednotka umožnili inštaláciu pomerne veľkej, až 50-litrovej nádrže. Tým prekonáva mnohé zvučné plug-in hybridné modely európskych značiek a zároveň udeľuje vozidlu dojazd, ktorý sa plne vyrovná čisto spaľovacím vozidlám.

Voyah Free na ceste pri jazere
Foto: Voyah

Voyah Free REV 318

Najnovším EREV vozidlom predávaným na Slovensku je Voyah Free REV 318. Ten všetky vyššie popísaný výhody potvrdzuje na plnej čiare. Voyah Free je luxusné elektrické SUV, ktoré sa u nás predáva už nejaký ten piatok. Pokiaľ si ho chcete pripomenúť, pozrite si našu videorecenziu alebo prečítajte test. Aktuálne sa v elektrickom prevedení predáva od 79 990 €. Avšak Voyah Free REV 318 je k dispozícii už od 56 990 € a z hľadiska jeho vlastností môže byť zaujímavejší pre širšie spektrum zákazníkov.

Interiér automobilu Voyah Free
Foto: Voyah

Vozidlo je vybavené batériami s kapacitou 43 kWh, čo podľa normy WLTP vystačí na dojazd 318 km. Prítomnosť spaľovacieho motora s krútiacim momentom až 220 Nm však výrazne predlžuje dojazd a to až na takmer 1500 (!) km. Kompromisy pritom nemusíte robiť žiadne, pretože Voyah Free REV je k dispozícii s pohon jednej aj oboch náprav. Z hľadiska praktickosti sa toho veľa nezmenilo, všetky verzie ponúkajú základný objem batožinového priestoru 560 litrov.

TEST Voyah Free - najdrahšie Čínske auto na Slovensku

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.6 / 5. Počet hodnotení 53

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokKeď chcete pre rodinu to najlepšie – Škoda Kodiaq vs VW Tiguan
Nasledujúci článokNa cesty vyrazí jeden z najvzrušujúcejších konceptov 21. storočia
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.