Na autosalóne v Paríži predstavil Renault koncepčné vozidlo Embléme. Podľa vyjadrení predstaviteľov značky Renault tento koncept symbolizuje vozidlo úplne novej generácie, ktoré by malo prísť na trh približne v roku 2028. Vyznačovať sa bude podstatne nižšou uhlíkovou stopou ako súčasné modely so spaľovacími motormi.
Renault konceptom Embléme skúma možnosti hybridného pohonu. Hoci predstavuje technológiu elektromotorov, batérií a palivových článkov na predĺženie dojazdu, pravdepodobnejšie je, že sériové prevedenie dostane čisto elektrický pohon. Pokrok v oblasti batérií a nabíjania by mal byť v tom čase taký veľký, že vozidlo si vystačí s batériami ako jediným úložiskom energie na poháňanie vozidla.
50 % pokles nákladov na výrobu batérií
Rok od svojho založenia divízia Ampere EV skupiny Renault predstavila pokroky vo vývoji technológií pre čisto elektrické vozidlá. Kľúčovým projektom divízie je do troch rokov znížiť náklady na výrobu batérií o 50 %. Ak by sa im to podarilo, elektrické vozidlá podobnej veľkosti sa vyrovnajú cenám súčasných spaľovacích áut, resp. v tom čase, okolo roku 2028, budú zrejme podstatne lacnejšie ako vozidlá so spaľovacím motorom. Takisto sa má podstatne skrátiť čas potrebný na nabitie batérie – tento proces by nemal trvať dlhšie než 15 minút.
Generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo potvrdil, že sériový automobil bude jazdiť na kompletne novo vyvinutej podvozkovej platforme segmentu C. S aktuálne predávanými elektromobilmi tak novinka nebude mať nič spoločné. Luca de Meo vidí budúcnosť automobilového priemyslu veľmi zreteľne: “Pokračovať v masívnych investíciách do pripravovaných elektromobilov je dôležité aj napriek spomaľujúcemu sa rastu európskeho záujmu o elektromobily, pretože EV je budúcnosť bez ohľadu na krátkodobé prekážky.”
Elektromobily sú budúcnosť
Hoci si de Meo uvedomuje obavy ľudí zo stagnácie trhu s elektromobilmi, podľa neho treba rýchlo vyriešiť výzvy s ním spojené a zamerali sa na svetlú budúcnosť elektrických vozidiel. “Povedal by som, že z dlhodobého hľadiska je v skutočnosti EV budúcnosť, alebo prinajmenšom veľmi veľká časť budúcnosti.“ Šéf Renaultu očakáva, že trh elektromobilov začne aj v Európe čoskoro rásť, zatiaľ čo zvyšok trhu (s ICE vozidlami) bude stagnovať. Luca De Meo tiež uviedol, že „vedecky niet pochýb“, že elektromobil má od začiatku výroby až po koniec nižšiu uhlíkovú stopu ako vozidlo so spaľovacím motorom.
Elektromobily značky Renault budú mať v roku 2030 o 70 % menšiu uhlíkovú stopu ako automobily so spaľovacím motorom. Tiež je presvedčený o tom, že elektromobily sú z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo lacnejšie ako vozidlá so spaľovacím motorom. Pokračovanie vývoja v zvyšovaní hustoty batérií, znižovaní výrobných nákladov a v znižovaní spotreby energie tieto rozdiely ešte prehĺbia.
Prechod k LFP batériám
Kľúčovým prvkov vozidiel značky Renault novej generácie bude batéria, ktorá bude energeticky oveľa hustejšia. Renault vyvinie batérie, ktoré budú mať hustotu energie nikel-mangán-kobaltovej batérie, bezpečnosť a náklady porovnateľné s lítium-železo-fosfátovými batériami a menej ako 15-minútové nabíjanie. De Meo vysvetlil, že 60-75 % nákladov na batérie tvorí ich chemické zloženie. Renault preto investuje finančné prostriedky do nových typov článkov, ktoré znížia náklady pre spotrebiteľov. Tak ako aj iní výrobcovia automobilov, aj Renault začne najprv používať LFP batérie. Stať by sa tak malo v roku 2026, čím klesne cena elektrických vozidiel o 20 % bez obmedzenia v dojazde.
Renault bude potom ďalej znižovať náklady na výrobu batérií tak, aby v roku 2028 boli polovičné (v porovnaní so súčasnosťou). Pozornosť sa bude venovať aj spôsobu integrácie krytu batérie a jej celkového umiestnenia do šasi. Renault je pripravený v budúcnosti dramaticky znížiť uhlíkovú stopu svojich vozidiel a prevádzok. U konceptu Embléme sa predpokladá, že jeho uhlíková stopa počas celého životného cyklu (15 rokov alebo 200 000 km) by mohla byť iba 5 ton emisií.
Na porovnanie, uhlíková stopa benzínového Capturu počas jeho životnosti je približne 50 ton. Dosiahnutie uhlíkovej neutrality vo výrobe vozidiel je podmienené získavaním nízko uhlíkovej energie, optimalizáciou efektívnosti tovární na batérie a obstarávaním materiálov na batérie s čo najmenším dopadom na životné prostredie. Na dosiahnutie tohto cieľa bude potrebné zaviesť používanie recyklovaného hliníka na kryty batérií. A tiež vyrábať oceľové panely karosérie kombinovaním železnej rudy s vodíkom v elektrickej peci.