startstop

Už 2 roky nevyrobili čistý spaľovák, no predajú viac áut ako Hyundai

Foto: BYD

Prechod na elektromobilitu bol pre čínske značky príležitosťou, ako sa významnejšie presadiť na automobilovom trhu. Najlepšie sa tejto šance chopila spoločnosť BYD.

Čína už nie je synonymom kopírovania automobilového dizajnu. Síce v zlatej ére spaľovacích motorov sa potácala na okraji pochybného renomé, obrovskú transformáciu automobilového priemyslu sa jej podarilo zachytiť z toho správneho konca. Ktorá automobilka môže priniesť na trh portfólio najlepších elektrických automobilov, ak nie firma BYD, ktorá sa od vzniku svojho založenia špecializuje na lítium-iónové batérie?

Trochu z histórie

V roku 1993 by ste o spoločnosti BYD nikde nenašli ani zmienku. V prvom roku existencie spoločnosti zamestnávala 20 ľudí. Orientovala sa na výrobu automobilových batérií. Každým ďalším rokom počet zamestnancov stúpal niekoľkonásobne a spoločnosť začala vyvíjať lítium-iónové batérie pre mobilné telefóny. V roku 2003 sa BYD stal druhým najväčším výrobcom dobíjacích batérií na svete a vznikom BYD Auto Company Ltd. sa firma pustila aj do výroby automobilov. Medzi rokmi 1993 až 2009 sa počet jej zamestnancov zvýšil viac než 6000-násobne. Prečo hovoríme o roku 2009? Pretože práve na začiatku roka 2009 sa automobilka predstavila americkej verejnosti na detroitskom autosalóne. Mnohí jej nevenovali pozornosť, no je rok 2024 a BYD patrí medzi najväčších výrobcov elektromobilov na svete, ktorý sa na prvom mieste rebríčka naháňa s Teslou.

BYD F3DM. Foto: BYD

V roku 2009 spoločnosť BYD produkovala štyri modelové rady v siedmich variantoch, zamestnávala vyše 130 000 ľudí a hodnota spoločnosti presiahla čiastku 7 miliárd dolárov. Do spoločnosti masívnou investíciou vstúpil aj Warren Buffett, ktorého cieľom bolo čo najrýchlejšie pretlačiť značku na severoamerický trh. To sa mu síce nepodarilo, ale značke sa začalo dariť na svojom domácom trhu.

Vráťme sa ale ešte späť do Detroitu roku 2009. Tamojší autosalón bol svedkom predstavenia hybridného modelu F3DM, hybridu F6DM, čisto elektrického konceptu e6 a nakoniec technológií, ktoré tieto automobily v sebe ukrývajú. Vedenie značky tu verejne deklarovalo, že sa chce do roku 2010 dostať na severoamerický, európsky a izraelský trh, a následne sa stať najväčším výrobcom hybridných a elektrických automobilov na svete. Za týmto účelom značka postavila nové vývojové centrá po celom svete a prizvala do nich najväčších odborníkov, ktorí dovtedy hájili dresy konkurenčných, najmä európskych a japonských automobiliek.

BYD e6 Concept. Foto: BYD

Vývoj elektrických vozidiel od roku 2002

Kým európske, japonské, americké a ázijské značky o elektromobiloch nemali ani poňatia, už v roku 2002 vznikla pod krídlami BYD divízia Electric Vehicle Project Department, ktorá prijala program s názvom „R&D program“. Vyše tisíc odborníkov, inžinierov, motorárov a konštruktérov pracovalo nezávisle na fungovaní spoločnosti na vývoji čisto elektrického automobilu. Investície dosiahli stovky miliónov dolárov. Výsledkom bol koncept e6, ktorý sa predstavil v spomínanom Detroite. Išlo o päťmiestny crossover zameraný predovšetkým na rodinné využitie. Automobil dlhý 4554 mm, široký 1822 mm a vysoký 1630 mm obsahoval takzvané „Fe battery“, ktorých životnosť deklarovala firma na 2000 nabíjaní, čo už vtedy bol ekvivalent k 800-tisíc km.

BYD e6 Concept. Foto: BYD

BYD pri predstavení konceptu e6 uviedlo, že 95 % vodičov na celom svete nenajazdí denne viac ako 100 kilometrov. Na prejdenie tejto vzdialenosti stačilo e6 pripojiť do elektrickej siete na 5 minút. Maximálna kapacita batérií mu vystačila na prejdenie vzdialenosti 400 kilometrov. Z 0 na 100 km/h dokázalo zrýchliť za menej ako 8 sekúnd a maximálna rýchlosť bola obmedzená na 160 km/h. Z pohľadu súčasnosti elektromobily s podobnými parametrami produkuje koncern Stellantis. Rozdiel medzi Detroitom 2009 a súčasnosťou je 15 rokov.

Na európskej pôde potom zarezonoval najmä najmenší model značky – F1. Ten mal na prvý pohľad veľa spoločného s Toyotou Aygo, hoci Japoncov sa na názor nikto nepýtal. Maličký automobil s dĺžkou necelých 3,5 metra, váhou 870 kg, litrovým benzínovým motorom s výkonom 68 koní a priemernou spotrebou 4,2 l/100 sa v Číne predával v prepočte ešte na slovenské koruny za 75 000 korún.

BYD F1. Foto: BYD

Elektrická karta sa oplatila

To však boli začiatky, no v súčasnosti má BYD najkomplexnejšie portfólio elektrických a plug-in hybridných vozidiel na svete. V expanzii neplánuje poľaviť. Ako informuje portál Arena EV, za posledné tri mesiace spoločnosť BYD dramaticky rozšírila svoju výrobnú kapacitu – od augusta do októbra o takmer 200 000 kusov. Kým v Európe automobilky a automobiloví dodávatelia masívne prepúšťajú, BYD prijala takmer 200 000 nových zamestnancov, aby všetky jej závody mohli fungovať na najvyššiu možnú kapacitu. V októbri spoločnosť predala 502 657 NEV (elektromobily + plug-in hybridy), čím po prvý raz prekonala hranicu 500 000 kusov. Od januára do októbra to činí celkovo 3 250 532 NEV, čo predstavuje nárast o 36,49 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Podľa týchto čísiel by BYD mohol predať do konca roka 4,3 milióna vozidiel, čo je nepatrne viac než znejú plány na tento rok od automobilky Hyundai. BYD by tak mohol zaznamenať medziročný rast o viac ako 42 %.

BYD Seal. Foto: BYD

Pritom marci 2022 spoločnosť ukončila výrobu vozidiel so spaľovacím motorom a presunula svoju pozornosť na plug-in hybridné elektrické vozidlá (PHEV) a batériové elektrické vozidlá (BEV). Od januára do októbra 2024 predal BYD 1 877 734 osobných PHEV, čo predstavuje medziročný nárast o 62,23 %. Predaje BEV za rovnaké obdobie dosiahli 1 359 193 kusov, čo je viac o 11,97 %.

Exit mobile version