Ako sa hasí elektromobil? Záchranné zložky na Slovensku zatiaľ nemajú s hasením elektromobilov príliš veľa skúseností, keďže prípadov požiarov elektrických vozidiel bolo zatiaľ, našťastie, veľmi málo.
Učebnicový prípad však museli riešiť v máji minulého roka v Prahe, keď sa v podzemnej garáži vznietil batériový elektromobil Jaguar I-Pace. Po viac než roku boli prezentované detailnejšie informácie o tomto prípade. Na tému upozornil český portál fDrive.
Vozidlo bolo zaparkované v podzemnej garáži na Belehradskej ulici, ktorá mala podľa hasičov dobrú protipožiarnu ochranu – bola vybavená protipožiarnym hlásičom, vnútornými hydrantovými systémami či núdzovým únikovým osvetlením s vlastným batériovým zdrojom. Súčasne podľa projektovej dokumentácie stavby bolo povolené v garáži parkovať elektromobilom len v prvom podzemnom podlaží. Jaguar vtedy začal horieť tesne pred polnocou. Hasiči dostali oznámenie o požiari o 23:56 a na miesto prišli za 4 minúty.
Lokalizácia a stabilizácia vozidla trvala 76 minút a vytiahnuť vozidlo na ulicu sa podarilo po 133 minútach. Zaplavenie vozidla prebehlo po 211 minútach, no celý zásah trval neuveriteľných 8 dní (do 12. mája 2023). Na úplné uhasenie vozidla bolo spotrebovaných 19-tisíc litrov vody. Po vytiahnutí vozidla z kontajneru plného vody musela byť táto špeciálne zlikvidovaná, pretože kontaminovaná voda nemohla byť vypustená len tak do kanalizácie. Hasiči pri zásahu využili špeciálne zariadenie COBRA. Pri takomto zásahu sa vozidlo nadvihne na jednu stranu, aby bol k batérii zabezpečený lepší prístup.
Budú projektované širšie parkovacie miesta?
Na základe tohto zásahu hasiči navrhujú prijať komplexné pravidlá, ktoré by zaviazali developerov stavieb a výrobcov i prevádzkovateľov nabíjacích staníc na ich dodržiavanie. Podľa záchranných zložiek by mali byť projektované širšie parkovacie miesta a zabezpečiť evakuačnú trasu pre postihnutý elektromobil smerom k voľnému priestranstvu. Na to je potrebné projektovať širšie nájazdové rampy na jednotlivé podlažia. Upraviť sa odporúčajú aj auto výťahy, brány, závory či iné bežné prístupné zábrany v podzemných parkoviskách tak, aby zostali funkčné aj v prípade vypuknutia požiaru. Nabíjacie stanice by malo byť možné odpojiť z dostatočnej vzdialenosti v prípade, keby požiar zasiahol elektromobil stojaci na nabíjačke. A napokon by garáže mali disponovať napojením odpadových vôd na odlučovač ropných a iných chemických látok dostatočnou kapacitou.
Memorandum SEVA a HaZZ
Potrebu prijatia komplexných pravidiel pre developerov pri navrhovaní nových stavieb a úprav tých existujúcich si uvedomujú aj zodpovedné orgány na Slovensku. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) a Prezídium Hasičského a záchranného zboru Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (HaZZ) preto podpísali Memorandum o porozumení a spolupráci, ktorého cieľom je definovať požiarno-bezpečnostné pravidlá v súvislosti s rozvojom elektromobility na Slovensku.
Podpisom Memoranda sa organizácie zaviazali k spolupráci na viacerých strategických úrovniach, vrátane výmeny skúseností, odborných konzultácií a tvorby legislatívnych pravidiel, ktoré budú reflektovať výzvy elektromobility. Memorandum podpísali prezident HaZZ Adrián Mifkovič a riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Jeho obsahom sú záväzky oboch strán vyvíjať aktivity na vytvorenie odborného základu pre tvorbu nových predpisov, ktoré zabezpečia protipožiarnu bezpečnosť pri parkovaní a nabíjaní elektrických vozidiel v garážach a stavbách, ale aj v rámci širšej infraštruktúry podporujúcej elektromobilitu.
Nabíjacia infraštruktúra predstavuje nový prvok v budovách. Definovanie jasných podmienok pre jej budovanie a rozvoj je jedným zo schválených opatrení Akčného plánu pre rozvoj elektromobility v SR. „Budovanie infraštruktúry je základom rozvoja elektromobility, nabíjačky musia byť všade, kde bežne parkujeme autá,“ uviedol Križanský, pričom pripomenul, že Slovensko má jasné záväzky v rámci viacerých platných európskych noriem, ako sú nariadenie o energetickej efektívnosti budov (EPBD) či nariadenie o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR). „Aktuálne existuje viacero nejasných miest pri výstavbe nabíjačiek s ohľadom na požiarno-bezpečnostné normy na Slovensku a požiadavky európskej legislatívy, ktoré musíme odborne prediskutovať a spoločnými silami definovať,“ konštatoval Križanský.
Bezpečnosť je základ
„Naša prvoradá úloha je ochrana života, zdravia a majetku občanov, no musíme byť pripravení aj pružne reagovať na nové trendy. A to sú nielen elektromobily či nabíjacie stanice v parkovacích objektoch, ale aj celkovo vyššia hmotnosť a oveľa väčší podiel plastov v moderných vozidlách, a to bez ohľadu na pohon,“ uviedol prezident HaZZ Adrián Mifkovič. Bezpečnosť musí byť základom rozvoja každého odvetvia, vrátane elektromobility. „Memorandum nám otvára dvere k diskusii a zdieľaniu odborných skúseností v oblasti požiarnej prevencie, ktoré môžeme čerpať aj od partnerov v rámci siete Európskej asociácie pre elektromobilitu AVERE,“ povedal Križanský, ktorý je zároveň viceprezidentom tejto bruselskej organizácie. Zdôraznil, že SEVA sa v rámci Memoranda zaviazala sprostredkovať preklady zahraničných odborných publikácií, čím Slovensko získa prístup k najnovším poznatkom a skúsenostiam z krajín, ktoré sú v rozvoji elektromobility pred nami.
Špecifické zásahy hasičov
SEVA zdôrazňuje, že hoci elektromobily nehoria častejšie než autá so spaľovacími motormi, požiare elektrických vozidiel, najmä v prípade požiaru batérie, vyžadujú špecifické spôsoby zásahov záchranných zložiek a častokrát aj špeciálne technologické vybavenie. „Pri hasení požiarov batérií je potrebné dbať na špeciálne postupy, ako je napríklad použitie veľkého objemu vody na ich ochladenie, aby sa zabránilo opätovnému vznieteniu, či ochranu hasičských jednotiek pred toxickými látkami,“ hovorí Simona Kalinovská, ktorá v mene spoločnosti 3MON ako člena SEVA vedie špecializovanú skupinu v rámci asociácie, zameranú na požiarnu prevenciu a ako špecialistka požiarnej ochrany spolupracuje so zástupcami HaZZ pri konkrétnych projektoch, v ktorých je elektromobilita už dnes prítomná.
„Vstup elektromobilov do parkovacích objektov, prípadne ešte aj ich nabíjanie v uzavretých priestoroch znamená nové nároky na infraštruktúru a požiarnu prevenciu. Musíme efektívnejšie implementovať riešenia, ktoré dokážu zohľadniť špecifiká elektromobility a zároveň reflektujú najnovšie poznatky z praxe. Elektromobily nehoria častejšie ako tradičné vozidlá, je však potrebné vybaviť garáže požiarno-technickými zariadeniami pre zvýšenie bezpečnosti stavieb a rýchly zásah hasičských jednotiek,“ dodáva Kalinovská.
Jasné pravidlá pre nové aj existujúce stavby
Rovnaký postoj zaujal aj Peter Badík, generálny riaditeľ spoločnosti GreenWay. „Hoci nabíjanie nepredstavuje väčšie riziko ako samotný vstup elektromobilov do garáží, problémy cítime najmä pri povoľovaní výstavby nabíjačiek, keďže toto je proces, pri ktorom príslušné orgány tieto rizika posudzujú. Za kľúčové považujeme, aby boli definované nielen pravidlá pre nové stavby, ale aj prechodné obdobia, ktoré umožnia majiteľom a prevádzkovateľom existujúcich parkovacích domov prispôsobiť sa novým požiadavkám.“
Prezident HaZZ Adrián Mifkovič zdôraznil, že záchranný zbor musí byť pripravený na nové bezpečnostné hrozby, ktoré nám pribúdajú so zavádzaním nových technológií: „Jedna vec sú potreby vodičov a majiteľov elektromobilov, druhá je ochrana zdravia, majetku a životov. Nemôžeme si dovoliť nejasnosti v našich predpisoch s ohľadom na rozvoj elektrifikácie dopravy. Je to nová technológia, ktorá nás núti učiť sa v reálnom čase a na základe skúseností a poznatkov aj zo zahraničia flexibilne reagovať na tento dynamický vývoj,“ uzavrel Mifkovič.