Deje sa presne to, o čom sa hovorí už dlho. Čína technologicky dominuje a začína sa to vo veľkej miere prejavovať vo svete automobilov, najväčší dopad to má na elektromobily. Tradičné európske automobilky síce stále zaznamenávajú obrovské zisky, no do budúcna to tak vôbec nemusí byť.
Ceny elektromobilov v Nemecku stále rastú
Okrem technologického pokroku tu máme ale jeden ešte väčší problém – ceny elektromobilov. Portál Electrive informoval o tom, že priemerná cena týchto vozidiel v Nemecku medziročne vzrástla o neuveriteľných 3967 eur. Jedným z dôvodov je aj to, že automobilky ponúkajú viac prémiovejších modelov v segmente stredných SUV. Pointa elektromobility má ale byť niekde úplne inde. V efektivite, kompaktnosti, ekológii, nízkej spotrebe. A či chceme alebo nie, veľké elektrické SUV tieto požiadavky nespĺňajú.
Okrem zvýšenia priemernej ceny elektromobilu tu máme aj jedno pozitívum. Tým je opäť širšia ponuka vozidiel na elektrický pohon. Zo 105 modelov v roku 2023 je to 134 modelov k dnešnému dňu.
Priemerná nákupná cena elektromobilu bola v roku 2024 na úrovni 56 669 eur, čo je o 7,5 percenta viac ako v minulom roku. Problémom zvyšovania priemernej ceny je aj segment najlacnejších elektromobilov, ktorý sa nijako významne nerozširuje. A práve tu je obrovská diera na trhu a veľký potenciál. Európske automobilky sa ho ale nevedia chytiť.
Lacné čínske elektromobily a clá od EÚ
Na druhú stranu, Čína sa dostáva stále dopredu. Elektromobily pochádzajúce z tejto krajiny sú čoraz lepšie a hlavne lacnejšie. Ak sa pozrieme na ceny na domácom čínskom trhu, vôbec ich nemôžeme porovnávať s cenami porovnateľných elektromobilov v Európe. Sú pokojne aj polovičné. Spomenúť ale musíme aj druhú stranu mince – čínske automobilky sú dotované čínskou vládou, čo práve umožnilo dostať ceny na takto nízku úroveň.
Tieto dotácie sú aj hlavným dôvodom, prečo Európska únia zaviedla dodatočné clá na elektromobily dovezené z Číny, a to až do výšky takmer 40 percent. Nespravodlivé dotácie z Číny by bez týchto ciel vyústili v nespravodlivý konkurenčný súboj, v ktorom by boli európske automobilky v značnej nevýhode.
Aj napriek tomu, že parametre elektromobilov sa neustále vyvíjajú a sú čoraz lepšie, v rozvoji elektromobility v Nemecku stojí hlavne vyššia nákupná cena týchto vozidiel v porovnaní s podobne vybavenými spaľovákmi.
Očakáva sa, že v najbližšom období budú ceny elektromobilov výraznejšie klesať, pretože automobilky ich musia z dôvodu splnenia limitov emisií oxidu uhličitého predávať viac. Celkovo bude práve znižovanie cien kľúčovým faktorom, pretože svetoví lídri, ako napríklad BYD či Tesla už fungujú na výrazne lepšom základe.