Popri cenovo dostupných elektrických vozidlách s nízkymi prevádzkovými nákladmi časť motoristov zaujíma aj opačné spektrum – výkonné batériové autá, ktoré poskytnú dynamické výkony na úrovni benzínových superšportov za zlomok ich ceny.
Azda najznámejším príkladom výkonného elektromobilu s extrémnym zrýchlením je Volvo EX30 Twin Motor. Nenápadný elektrický kompakt, ktorý pod karosériou ukrýva dva elektromotory s kombinovaným výkonom viac ako 400 koní. Na semaforoch skutočne dokáže naložiť aj tým najvychýrenejším športovým vozidlám na svete, hoci vzhľadom pripomína skôr výstrednú dámsku kabelku na kolesách. Z 0 na 100 km/h zrýchli už za 3,4 sekundy, pritom cenou ma oveľa bližšie k Škode Superb ako nejakému Lamborghini. Na trhu sú však aj ďalšie elektrické vozidlá, ktoré sú ešte rýchlejšie a niektoré špeciálne modely dokážu zrýchli z pokoja na stovku za menej ako 2 sekundy.
Príkladom môže byť napríklad Xiaomi SU7 Ultra, ktoré za cenu v prepočte okolo 70-tisíc eur poskytuje 1548 koní a z 0 na 100 km/h zrýchli za 1,95 sekundy. Keď si odmyslíme jazdecké zručnosti, je skutočne bezpečné jazdiť na rodinnom sedane, ktorý dokáže prekonať v zrýchlení monopost F1?

Negatívne prejavy silného preťaženia
Okamžité dodanie krútiaceho momentu na kolesá znamená zrýchlenie bez tradičného oneskorenia spaľovacích motorov. A hoci na papieri vyzerajú údaje o extrémnom zrýchlení mimoriadne atraktívne, na telo posádky majú aj adekvátne dopady.
Auto, ktoré zrýchli na 100 kilometrov za hodinu za menej ako 2 sekundy, vygeneruje približne 1,3 až 1,5 G, čo je v podstate na rovnakej úrovni ako niektoré z najrýchlejších horských dráh na svete. Na rozdiel od toho druhého sú však podmienky v elektromobiloch iné – bez prestávok alebo oneskorení pri radení prevodových stupňov ako vo vozidlách so spaľovacími motormi. Pri vozidle so spaľovacím motorom je zrýchlenie rozložené v dôsledku toho, že prevodovka musí prejsť všetkými prevodovými stupňami, čo vytvára krátke chvíle úľavy. Vďaka tomu sa vysokorýchlostné štarty vo vozidlách so spaľovacím motorom ľahšie znášajú. Elektromobily na druhej strane vyvíjajú túto konštantnú a nepretržitú silu, ktorá môže byť pre krehké telo bežne netrénovaného smrteľníka škodlivá.
Kým občasné vystavenie sa vysokému preťaženiu nespôsobuje vážne zdravotné komplikácie, ich časté prežívanie ich spôsobovať môže. Všetko sa začína potenciálnym namáhaním krčnej chrbtice. Pôsobenie týchto náhlych síl na telo znamená, že hlava sa trhá smerom dozadu, pričom sa stláčajú krčné stavce a zvyšuje sa riziko degenerácie platničiek. Časom to môže viesť k chronickej bolesti alebo stuhnutosti krku, podobne ako pri poraneniach krčnej chrbtice.

Závraty, problémy s ostrením zraku
Opakované trhanie hlavou z desiatok alebo stoviek štartov z 0 na 100 km/h môže mať za následok kinetózu, závraty alebo prejavy otrasu mozgu. Namontujete si do svojho elektromobilu 6-bodového bezpečnostné pásy, pretekársku prilbu a chránič krku ako pilot F1? Potom je tu vplyv aj na videnie. Pri preťažení približne 1,5 G sa distribúcia krvi v tele mení, pričom rýchle zrýchlenie môže spôsobiť dočasné stlmenie videnia.
Opakované zrýchlenie môže časom ovplyvniť zaostrenie očí a schopnosť sledovať premávku pred sebou. Je to ako niečo, čo zažívajú piloti stíhačiek počas tzv. G-LOC. V neposlednom rade nezabúdajme na kardiovaskulárny stres. Aj keď to nemusí byť problém pre zdravých jedincov, ľudia s hypertenziou alebo už existujúcimi srdcovými ochoreniami môžu byť vystavení riziku kardiovaskulárnej záťaže z častého vystavenia brutálnemu, neprerušovanému zrýchleniu.

Aké zrýchlenie je teda “neškodné”?
Podľa čísel je všetko pod 3 sekundy (1,0 G) na hranici toho, čo sa považuje za komfortné. Čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 3,5 – 4,0 sekundy (0,8 G) je pre telo oveľa prijateľnejší. Autá so spaľovacím motorom s tradičnými prevodovkami bývajú pre telo ohľaduplnejšie, pretože radenie prevodových stupňov poskytuje krátke chvíle úľavy. To znamená, že v aute so spaľovacím motorom sa čas 3,0 – 3,5 sekundy z 0 na 100 km/h môže byť v poriadku pri častom používaní kvôli týmto mikroprestávkam v akcelerácii.
Neplatí to pre elektromobily. Ak hovoríme o dlhodobom zdraví, najprijateľnejšie sú tie elektrické vozidlá, ktoré nedokážu akcelerovať na stovku za menej ako 4,5 sekundy. V tomto bode by mali byť akceleračné sily asi 0,6 až 0,7 G, čo je mierne a v rámci toho, čo ľudské telo prirodzene zažíva (napríklad v ostrých zákrutách, pri brzdení, jazde v zábavnom parku, atď.). Stále je to rýchle, ale časom to nespôsobí napätie, závraty ani iné zdravotné problémy.