Tesla je automobilka, ktorá rozdeľuje ľudí na dva tábory: buď ju obdivujete, alebo ju nenávidíte. Jednoducho neexistuje nič medzitým. Najnovšie testy však ukazujú, že Tesla klame pri udávanom dojazde.
Americkú automobilku vizionára Elona Muska netreba nikomu predstavovať. Svojimi činmi a rozhodnutiami sa dostáva do správ nielen automobilových magazínov po celom svete na pravidelnej báze. Pravdou však je, že nie vždy v pozitívnom svetle. Ale aj zlá reklama je reklama, no nie? Nuž, to nemusí vždy platiť. Obzvlášť nie, ak napríklad vyjde najavo, že Tesla klame v prípade udávaného dojazdu na jedno nabitie.
A práve to sa stalo. Americký magazín Edmunds otestoval reálny dojazd na jedno nabitie celkovo 15 elektromobilov, pričom dbal na to, aby vo všetkých prípadoch boli porovnateľné podmienky. Výsledky zrejme pre kritikov elektromobility nebudú prekvapujúce, no zarytí fanúšikovia kalifornských pokrokových vozidiel už zrejme zúrivo bijú do klávesnice.
Tesla klame suverénne najviac
Redaktori magazínu Edmunds zistili, že z celkového počtu 15 testovaných elektromobilov až 9 prešlo v reálnej premávke viac kilometrov, ako udáva výrobca. Zvyšným 6 modelom zasa došla šťava o niečo skôr, ako by si želal výrobca. Problémom ale je, že 5 z týchto elektromobilov vyrába práve Tesla… A aby toho nebolo málo, percentuálne rozdiely medzi udávaným a reálnym dojazdom nie sú zanedbateľné.
Tak napríklad Tesla Model 3 Performance má udávaný dojazd na jedno nabitie na úrovni 310 míľ, čiže asi 499 kilometrov. Reálne však batéria zniesla len 263 míľ, teda 423 kilometrov, čo predstavuje rozdiel až o 17,4 percenta. Podobne to je aj v prípade Modelu X Long Range a Y Performance, kde rozdiel činí približne 10 percent.
Na druhej strane, Porsche dokázalo udávaný dojazd prekonať o neskutočných 60 percent: kým odhad na jedno nabitie predstavuje 327 kilometrov, magazínu sa podarilo najazdiť až 520 kilometrov. Tesne druhá je Tesla Modesl S Performance, ktorá síce papierovo prekoná Taycan o takmer 200 kilometrov, v realite prešla o 8 kilometrov menej.
Ako je taký obrovský rozdiel v meraniach vlastne možný? Podľa fanúšikov Tesly je, samozrejme, na vine magazín a jeho zaujatosť voči kalifornskej automobilke. Problémom je ale metodika EPA testov: agentúra totiž reálne nemeria spotrebu, respektíve dojazd, namiesto toho automobilkám diktuje, akú majú použiť metodiku. Tie prevádzajú testy samostatne a následne agentúre poskytnú svoje namerané dáta.
EPA dáva automobilkám na výber 2 metodiky, pričom rozdiel medzi nimi môže dosahovať až 30 percent. A práve tu tkvie problém. Kým ostatné automobilky sa snažia dosiahnuť čo najpresnejšie výsledky, ktoré budú odzrkadľovať dojazd v reálnej premávke, Tesla ide výhradne po číslach. Druhým problémom je testovanie auta v štandardnom režime: kým Porsche sa sústredí skôr na agilitu a zážitok za volantom, Tesla je v základe nastavená práve na čo najdlhší dojazd…
Celkové výsledky testov zosumarizované v tabuľke:
Vozidlo | Udávaný EPA dojazd (v míľach) | Reálny dojazd (v míľach) | Percentuálny rozdiel |
Porsche Taycan 4S | 203 | 323 | +59,3 |
Tesla Model S Performance | 326 | 318 | -2,5 |
Hyundai Kona Electric | 258 | 315 | +21,9 |
Ford Mustang Mach-E AWD Ext Range | 270 | 304 | +12,6 |
Tesla Model X Long Range | 328 | 294 | -10,4 |
Kia Niro EV | 239 | 285 | +19,2 |
Chevrolet Bolt | 259 | 277 | +6,9 |
Tesla Model Y Performance | 291 | 263 | -9,6 |
Tesla Model 3 Performance | 310 | 256 | -17,4 |
Audi e-tron Sportback | 218 | 238 | +9,2 |
Nissan Leaf Plus SL | 215 | 237 | +10,2 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 250 | 232 | -7,2 |
Polestar 2 Performance | 233 | 228 | -2,1 |
Hyundai Ioniq Electric | 170 | 202 | +18,9 |
MINI Cooper SE | 110 | 150 | +36,5 |
Zdroj: edmunds / autoforum / startstop