startstop

Ex-šéf Audi: Elektromobilita prinesie zdraženie áut rádovo o tisíce eur

Ex-šéf Audi: Elektromobilita prinesie zdraženie áut rádovo o tisíce eur

Zdraženie áut je prirodzenou súčasťou trhovej ekonomiky a pôsobenia inflácie. Problémom ale je, ak takéto zvyšovanie ceny nekorešponduje so zvyšovaním príjmov domácností. A práve to sa má stať v prípade elektromobilov, tvrdí bývalý šéf nemeckého Audi Bram Schot.

Medzigeneračné zdraženie áut o niekoľko percent je viac-menej etablovaným javom, ktorý pozorujeme už roky. A navyše nielen v prípade áut, dá sa aplikovať prakticky na akýkoľvek spotrebný tovar. Nové generácie prinášajú nové technológie. Tie ale je potrebné vyvíjať a, samozrejme, výrobcovia musia v prvom rade tieto dodatočné náklady pokryť. Koniec-koncov, fundamentálnym cieľom všetkých firiem je dosiahnuť čo najvyšší zisk. Bývalý šéf Audi, Holanďan Bram Schot však tvrdí, že tlak EÚ na elektrifikáciu si vyberie krutú daň práve na koncových spotrebiteľoch.

Môžu za to elektromobily?

Bram Schot v rozhovore v rádiu BNR National Auto Show povedal, že v súčasnosti panuje obrovský rozdiel medzi tým, čo chcú ľudia, a tým, čo sú automobilky nútené vyrábať. Kým zákazníci ešte stále plne nenaskočili na vlak elektromobility a predaje konvenčných automobilov so spaľovacími motormi jednoznačne dominujú, tlak regulátorov (v našom prípade je to predovšetkým Európska únia) je vyvíjaný najmä na produkciu elektromobilov. A tu je práve ten problém.

Náklady na vývoj elektromobilov by mali byť pokryté z ich predaja. No keďže tie sú podstatne nižšie, ako by si regulátor prial, jediným spôsobom, ako vyrovnať saldo, je zvyšovanie ceny. Tu sa dostávame do špirály neustáleho zvyšovania ceny a tým pádom aj znižovania dopytu. Bohužiaľ, toto sa netýka len elektromobilov. Sú to práve spaľovacie autá, ktoré na tento efekt doplácajú najviac. Keďže je po nich dopyt vyšší, majú za úlohu pokryť nielen náklady na ich vývoj, ale práve aj na vývoj stratových elektromobilov.

Jedným z príkladov je nová Škoda Octavia štvrtej generácie. Tá medzigeneračne zdražela o desiatky percent, hoci medzi predchádzajúcou a súčasnou generáciou nie je až také množstvo technických a technologických rozdielov. Podľa Schota je dôvodom práve to, že v cene sú zahrnuté aj náklady na vývoj hybridnej verzie (Octavia iV), elektrických modelov (v prípade Škody ide o Enyaq) a podobne. Situácii nepridáva ani aktuálna pandémia, počas ktorej výrazne klesli predaje všetkých automobiliek.

Budeme si v budúcnosti môcť dovoliť nové auto? 

Podľa Schota bude mobilita čoraz drahšia a menej prístupná. Bývalý šéf Audi odhaduje, že v najbližších rokoch autá priemerne zdražejú o 4 až 5 tisíc eur. Súčasne je ale nereálne predpokladať, že rovnakým dielom sa zvýšia aj príjmy ľudí. V dôsledku toho by mali predaje nových áut klesať ešte výraznejšie. Naopak trh s ojazdenými autami čakajú svetlé časy. Na druhej strane, možno práve nastal čas na rozmach carsharingu…

Zdroj: Autoforum / startstop

 

Exit mobile version