Prvý elektrický automobil s logom BMW a prívlastkom M bude vydávať zvuk, na ktorého vývoji sa podieľal známy skladateľ filmových soundtrackov Hans Zimmer.
Zvuk auta je pre každého petrolheada jedným z najdôležitejších aspektov pri radosti z jazdy. Kým doby burácajúcich atmosférických osemvalcov z dielne BMW sú nenávratne preč, budúcnosť bude pre automobilových srdciarov ešte pochmúrnejšia: elektromobily totiž, logicky, neprodukujú takmer žiadny zvuk. Minimálne nie taký, ako pri autách poznáme. No nejaký zvuk tam predsa len musí byť.
Z dôvodu bezpečnosti chodcov mnoho krajín zavádza právne predpisy, ktoré nariaďujú výrobcom elektromobilov použiť externé reproduktory. Vo vnútri zatiaľ veľa výrobcov rieši zvukovú kulisu umelo cez audio systém, čím vodičovi poskytujú aspoň akú-takú spätnú väzbu. Čo sa týka spôsobu, akým sa to vytvára, existujú niektoré radikálne odlišné myšlienkové prúdy. Kým Porsche Taycan sa spolieha na počítačovo upravené nahrávky reálnych motorov z dielne automobilky, sesterské Audi E-Tron GT využíva počítačovo simulovanú kombináciu 32 zvukov. Medzi nimi je napríklad aj vrtuľník na diaľkové ovládanie či elektrického skrutkovača. Nie, nerobíme si srandu.
Ktorých modelov sa to týka ?
Spoločnosť BMW medzitým prišla s úplne iným prístupom v prípade modelov i4 a iX – zavolala filmovému skladateľovi Hansovi Zimmerovi. A nie, neznamená to, že auto bude znieť ako kostolný organ.
Šesťdesiattri ročný Nemec, ktorý je známy najmä vďaka skvelým soundtrackom k filmom Christophera Nolana. Nehovoriac o trilógii Interstellar a The Dark Knight, spolupracoval s režisérom BMW Creative Sound Renzom Vitaleom na „IconicSounds Electric“. „Pre elektricky poháňané modely BMW M sme vyvinuli zvuk, ktorý mimoriadne živo zdôrazňuje emočné zážitky z jazdy a prináša intenzívnejšie prežitie výkonu,“ hovorí Zimmer.
Pri normálnej jazde v komfortnom režime sa budú vodiči modelov i4 a iX tešiť z „pohlcujúcej a príjemnej atmosféry“, tvrdí BMW. Po prepnutí na režim šport sa zvuk zmení na „dominantný a silný“, pričom bude poskytovať „neustálu spätnú väzbu z jazdy“. V režime Eco Pro na druhej strane nebude počuť vôbec nič.
Konkrétny zvuk, ktorý je počuť na konci nižšie uvedeného videa, pripomína skôr sci-fi UFO zvuk podobný tomu v konkurenčnom Jaguaru I-Pace. Ako vyplýva z videa, pôjde o zvuk vyhradený verziám s písmenkom M, teda bude mierne odlišný od bežných verzií modelov i4 a iX.
Systém bude štandardom v modeli iX a voliteľný v prípade i4. Na trh sa dostane v modeloch vyrobených „v priebehu roku 2022“. Systém bude navyš možné dokúpiť a doinštalovať prostredníctvom bezdrôtovej aktualizácie.