Každý z nás sa aspoň raz pozastavil nad tým, aké by to bolo mať vlastnú automobilku. Je to však naozaj také ľahké ako sa zdá? Tu je pár príkladov.
Zamyslite sa. Kúpili ste nové auto. Pre vás vyzerá svetovo a nadčasovo, no nikto nemá ani poňatia, čo to vlastne je. Máte elektrické auto, no pre širší svet úplne neznáme. Susedia na vás pozerajú, do čoho nasadáte a každý o vás hovorí. Ste jednoducho stredobodom pozornosti.
Rovnaký pocit zrejme zažívali ľudia, ktorí si zaobstarali Teslu Model S už v roku 2014. Tesla sa však postupom času stala synonymom pre elektrické vozidlo s dlhým a dobrým dojazdom. Elektrické autá však stále pútajú viac pozornosti nielen veľkých automobiliek. Do odvážnych pokusov sa púšťajú aj menej známi hráči.
Známe značky vytvárajú svoje elektrické divízie, iné vsádzajú už na známe meno ako napríklad Cupra, švédsky Polestar a aktuálne IONIQ. Vytvára sa tak množstvo nových sub-značiek, ktoré majú odkiaľ čerpať. Aby si „staré“ automobilky povýšili svoje renomé, zrejme preto prichádzajú so svojimi novými značkami.
Čínska spoločnosť NIO má v pláne doslova dobiť Európu a vyradiť tak z hry starých hráčov. Jedná sa o automobilku, ktorá sa špecializuje výhradne na elektromobily. Tí teraz vyrobili svoje vozidlo s poradovým číslom 100.000. Čo je však na tejto automobilke najzaujímavejšie, že prvé auto z linky zišlo už po 1.000 dňoch od založenia. NIO sa taktiež predstavilo aj v Zelenom pekle a na túto počesť automobilka plánuje ďalšie štyri nové vozidlá karosárskeho typu SUV, MPV a dva sedany. Hovorí sa o tom, že táto automobilka rastie rýchlejšie než Tesla. Automobilka pôsobí po celom svete, má 7.500 zamestnancov a dokáže ročne vyprodukovať 120.000 vozidiel.
„Čína má veľmi dobré predpoklady pre rast spoločnosti akou je NIO,“ uviedol Hui Zhang, viceprezident NIO pre Európu. „Našou stratégiou je prísť na európsky trh už v druhej polovici aktuálneho roka. Pokiaľ chceme byť konkurencieschopný, tak NIO musí byť aj v Európe,“ dodal Hui Zhang.
Ďalšie automobilky
Okrem automobilky NIO je tu však ďalší hráč v podobe Xpeng. Táto automobilka bola taktiež založená v roku 2014 čínskym biznismenom so skúsenosťami v automobilovom priemysle. Táto automobilka bola jeho ďalším startupom, ktorý hlási vstup na európsky trh.
Všetko to začalo koncom roka 2018, kedy uviedli svoje prvé elektrické SUV G3 so 66 kWh batériou a dojazdom 450 kilometrov. Prvé automobily sa začali predávať v Nórsku. Xpeng P7 predstavený v roku 2020 je priamym konkurentom pre Teslu Model 3. Toto vozidlo by sa na európskom trhu malo objaviť už čoskoro.
Rivian je startupom z druhej strany – z Ameriky. Ten sa predstavil v roku 2018 a po troch rokoch má svoje prvé vozidlá pripravené k výrobe. Ide o elektrický pick-up R1T a SUV R1S. Táto automobilka je zameraná primárne na svoj trh, je to zrejme aj pochopiteľné a konkurovať chce svoju úhlavnému nepriateľovi – Tesle. Rivian okrem iného má v pláne vybudovať vlastnú sieť nabíjacích staníc a konkurovať tak chce Superchargrom. Jej cieľom je do roku 2023 vytvoriť sieť v 600 miestach po celej Amerike s 3.500 DC nabíjačkami.
Ďalšou neznámou je spoločnosť Aiway, ktorá bola založená v roku 2017. Na to, aká mladá táto automobilka je, tak „šanghajskí rytieri“ sa dokázali už presadiť na našom trhu s prvým sériovým modelom U5. Šanghajská automobilka svoje kompaktné SUV vybavila 63 kWh batériou, ktorá ponúka reálny dojazd 400 kilometrov.
Oficiálna premiéra bola naplánovaná na minuloročný ženevský autosalón, no skrz aktuálnu pandemickú situáciu sa to muselo odložiť. U5 je už však v predaji na vybraných trhoch.