startstop

Mercedes predstavil elektromobil Vision EQXX s dojazdom viac ako 1000 km

Mercedes zdôraznil budúcnosť svojej technológie elektrických áut odhalením konceptu Vision EQXX, ktorý dokáže prejsť viac ako 1 000 km z plného nabitia a predstavuje ukážku mimoriadne efektívneho elektrického sedanu sériovo vyrábaného automobilu značky Mercedes, ktorý sa začne predávať v roku 2024.

Nemecká značka tvrdí, že Vision EQXX ponúka dvojnásobný dojazd oproti väčšine súčasných prémiových EV. Ten však nepochádza z väčšej batérie. Namiesto toho štvormiestne rodinné auto posúva dojazd a efektivitu na úplne novú úroveň tým, že od základov prehodnocuje základy s použitím ľahkých materiálov a batérie s relatívne konvenčnou veľkosťou. To umožňuje Vision EQXX ísť ďalej.

S menšou váhou a lepším dojazdom

Vozidlo poháňa čerstvo navrhnutá batéria, ktorá má kapacitu takmer 100 kWh. Ako je uvedené v oficiálnych špecifikáciách Mercedesu. Batéria zaberá o 50 percent menej objemu a je o 30 percent ľahšia ako batéria v elektrickej limuzíne EQS. Váži približne 495 kg a bola vyvinutá v spolupráci s tímom Mercedes-AMG F1. S modelom Vision EQXX sa Mercedes zameriava na efektivitu prejsť viac ako 9,5 kiloemtra za kWh. EQXX využíva elektrickú architektúru viac ako 900 V a váži približne 1 750 kg. Mercedes zatiaľ neuviedol žiadne presné údaje o aute, vo väčšine prípadov zverejnili iba približné údaje.

Tento model vyvinuli extrémne rýchlo vďaka zameraniu na softvér a digitálne inžinierstvo. Celé to trvalo len 18 mesiacov, prejsť od čistého hárku papiera k modelu EQXX, ktorý stojí kolesami na ceste. Mercedes tvrdí, že auto sa stalo výsledkom prebiehajúceho programu, ktorý prináša plán pre budúcnosť automobilového inžinierstva.

Poslúži ako zdroj technológii

Zatiaľ čo koncept EQXX je umiestnený ako odrazový model pre značku, môžeme očakávať, že veľa z toho, čo dostal tento model, sa čoskoro objaví v sériovo vyrábaných modeloch Mercedes. Spoločnosť smeruje k úplne elektrickému protfoliu vozidiel do roku 2030. Mercedes tvrdí, že Vision EQXX sa stal súčasťou programu, ktorý dokáže prispôsobiť inovatívne technológie pre sériovú výrobu rýchlejšie ako kedykoľvek predtým.

V porovnaní so súčasným radom elektromobilov  Mercedes je výkon Vision EQXX relatívne skromný. Približne 201 koní, čo naznačuje, že auto má iba jeden motor a jednu poháňanú nápravu. Neboli zverejnené žiadne údaje o výkone, hoci jednotka výkonovej elektroniky úzko súvisí s jednotkou hybridného hyperauta AMG Project One.

Najlepšia účinnosť

Časy zrýchlenia sa nejavia ako kľúčovým zameraním vývoja programu, pričom rozsah a efektívnosť musia zostať hlavnými cieľmi projektu. K maximálnemu cestovnému dojazdu vozidla pomáha nový systém elektrického pohonu. Tiež vyvinutý v spolupráci s tímom F1, ktorý sa môže pochváliť účinnosťou 95 percent medzi batériou a kolesami. Hovoríme o percentách energie, ktorá sa dostane z článkov auta priamo na kolesá. Naproti tomu konvenčné vozidlo so spaľovacím motorom ponúka len približne 30-percentnú účinnosť.

Podľa Joerga Bartelsa, viceprezidenta Mercedesu pre konštrukciu vozidiel a celkové funkcie vozidla: “Elektrický dojazd znie jednoducho, ale je to zložitá technická výzva. Najjednoduchším spôsobom je vložiť do auta väčšiu batériu. To však vedie k zníženiu návratnosti v dôsledku veľkosti a hmotnosti. Toto rozhodne nie je najinteligentnejšia cesta a ani najlepšie využitie vzácnych zdrojov. S Vision EQXX predstavujeme výsledky mimoriadnej výzvy. Posunuli sme efektivitu na úplne novú úroveň, preskúmali nové spôsoby ako zvýšiť dojazd elektrického auta.“

Každá stotina sa počíta

Aerodynamika tiež zohrala kľúčovú úlohu v účinnosti modelu EQXX, pričom vozidlo dosiahlo koeficient aerodynamického odporu len 0,17 Cd. Nízka hodnota pre auto, ktoré svojou veľkosťou má veľa podobného so sedanom triedy C a predstavuje nový svetový rekord. Mercedes tvrdí, že zníženie len o 0,01 Cd môže pridať až o 2,5 percenta viac dojazdu.

O 50 mm užší rozchod cez zadnú nápravu v porovnaní s prednou nápravou plus masívne zužovanie štvordverovej karosérie smerom k predĺženej zadnej časti korešponduje s natiahnutou podlahou a zaťahovacím difúzorom. Všetko spomenuté pomáha EQXX prechádzať vzduchom s menším odporom, zatiaľ čo vzduchová clona v prednom nárazníku znižuje turbulencie pri prechode vzduchu cez predné kolesá.

Odľahčená konštrukcia sa rozširuje na pomocné rámy podvozku. Brzdové kotúče z hliníkovej zliatiny a mnoho 3D tlačených komponentov inšpirovaných prírodnými formami navrhli a skonštruovali tak, aby znížili hmotnosť, ale nie silu. Mercedes tomu hovorí „bionické inžinierstvo“. Kolesá z horčíkovej zliatiny s priemerom 20 palcov sú obalené pneumatikami s ultra nízkym valivým odporom s optimalizovanou aerodynamikou. Medzitým tenké strešné solárne panely prispievajú k lepšiemu dojazdu o 25 km.

Nový softvér a recyklované materiály

Softvérová filozofia použitá pri vývoji Vision EQXX zahŕňala systém správy batérie vozidla, ako aj technológiu a používateľské rozhranie v automobile. To zahŕňa navigáciu pomocou satelitnej navigácie a asistenta riadenia na maximalizáciu ponúkanej efektivity.

Vo vnútri sa táto technológia mieša s mnohými recyklovanými a rastlinnými materiálmi, čo zdôrazňuje zameranie projektu na udržateľnosť a ďalšie znižovanie uhlíkovej stopy EQXX. Vegánsky interiér integruje množstvo pokročilých technológií vrátane toho, čo Mercedes nazýva „neuromorfný“ procesor. To znamená, že akcie sú spracovávané v nervových špičkách, pričom energia sa spotrebúva iba počas týchto špičiek, čo pomáha znižovať spotrebu a zlepšovať efektivitu.

Dojazd ako alfa a omega

8k 47,5-palcový bezproblémový displej pokrýva celú šírku interiéru auta. Obsahuje osobného asistenta, 3D navigáciu v reálnom čase, ktorá využíva satelitné dáta. Tie možno priblížiť až do výšky 10 metrov pomocou konvenčných gest. Vision EQXX ponúka možnosť rýchleho dobíjania a dojazd na 300 km možno pridať za 15 minút, zatiaľ čo Mercedes zaručí novú technológiu batérií na 250 000 km alebo 10 rokov.

Dojazd pre Mercedes má zostať stále najdôležitejšou devízou, po ktorej nasleduje možnosť nabíjania. Naznačili aj novú chémiu batériových článkov, ktorá umožňuje vyššie rýchlosti nabíjania pre výkonnejšie produkty od AMG. Nová chémia by mohla umožniť ultrarýchle dobíjanie batérie, pričom časový rámec uviedol šesť až osem minút. Pre bežný produkt Mercedesu, ktorý sa zameriava na efektivitu, ako to robí EQXX, musí zostať dojazd kľúčový.

Exit mobile version