Porsche oznámilo, že jeho ďalšia verzia modelu 718 Cayman a Boxster s motorom v strede sa do polovice tohto desaťročia zriekne spaľovacích motorov na čisto elektrický pohon.
V nadväznosti na Porsche Taycan a pripravovaný Macan EV, ktorý bude uvedený na trh budúci rok, sa budúci elektrický Cayman a Boxster pridajú k ďalším úplným elektromobilom značky Porsche. Nové športové kupé a kabriolet však budú založené na novej špeciálnej platforme elektromobilov. Táto platforma je prispôsobená konceptu Porsche Mission R.
Už iba EV
Generálny riaditeľ, Oliver Blume, v rámci obchodnej aktualizácie Porsche povedal: „Misia R sa stane inšpiráciou pre sériu nášho športového vozidla 718 s motorom uprostred. V polovici dekády chceme túto sériu elektrifikovať. Chceme, aby model s označením 718 prišiel už iba výlučne v elektrickej verzii.“
Pokiaľ ide o novú architektúru modelového radu 718, Blume dodal: „Pôjde o jednu platformu pre naše dvojdverové športové autá a platformu pre naše štvordverové športové autá.“ Blume tiež potvrdil, že výroba modelov Boxster a Cayman bude pokračovať v závode v nemeckom Zuffenhausene.
Cieľom spoločnosti je, aby čisto elektrické vozidlá tvorili 50 % jej celosvetového predaja v roku 2025 a 80 % v roku 2030. Zatiaľ v Porsche nepotvrdili konkrétne dátumy uvedenia čisto elektrických ekvivalentov športového vozidla Porsche 911 a SUV Porsche Cayenne.
Musia prísť zmeny v aerodynamike
Technický šéf Porsche Michael Steiner uviedol, že rozhodnutie prijať jednotlivé zmeny v aerodynamike vedú k vylepšeniu aerodynamického odporu vzduchu. Tento prístup však nepodporuje tradičný „skateboard“ podvozok elektromobilov s akumulátormi pod podlahou. Ide o čo najlepšiu súhru aerodynamiky pre maximálnu efektivitu z jazdy. Tento prístup sa stal súčasťou spoločnej architektúry s názvom J1. Spoločne sa na nej podieľajú automobilky Porsche a Audi. Platformu J1 používa už existujúci model Porsche Taycan.
Pri typickom dvojdverovom športovom aute možno vidieť, že auto má skutočne nízku svetlú výšku. Na zníženie odporu vzduchu treba čo najnižšiu a najplochšiu siluetu vozidla. Následne na to si športové vozidlo pýta nízky posed pre posádku. Ak sa teda sedadlo posunie čo najnižšie k podlahe, pod sedadlom vodiča nezostane dostatok miesta pre umiestnenie batérie.
Novinka s názvom e-core
Ide o rovnaký dôvod, prečo dnes disponuje veľa superšportových áut motorom uprostred, respektíve motorom umiestneným za vodičom. S dnešnou technológiou batériových článkov sú batérie najväčšou a najťažšou súčasťou auta. Práve preto Porsche vyvinulo to, čo nazývajú dizajn e-core batérie. Čo sa týka balenia a ťažiska, je to viac-menej kópia konštrukcie s motorom v strede.
Steiner dodal, že dizajn tiež napomáha rozloženiu hmotnosti a vyváženiu, najmä s dvoma elektromotormi konceptu Mission R. Ide o koncept jedného elektromotoru na každej náprave, ktoré sú orientované na výkon. Zatiaľ čo koncept Mission R využíva špeciálne upravenú platformu EV, Porsche vylúčilo využitie rovnakej platformy pre všetky sériové modely.
Koncern nikdy nespí
Koncern Volkswagen v súčasnosti vyvíja platformu SSP, ktorá v skutočnosti spája architektúry PPE a MEB vyvinuté automobilkami Volkswagen group. Spoločná platforma sa vyznačuje dizajnom podvozku v štýle skateboardu s akumulátormi pod podlahou. Ide teda o koncept, ktorý by nemal byť využitý v prípade Porsche Mission R.
Tak či onak petrolheadské modely Cayman a Boxster už čoskoro prídu o svoje spaľovacie motory. Volkswagen group tiež pracuje na zjednotenom dizajne batériových článkov, ktorý by sa dal použiť pre viac ako 80 % modelov EV, ktoré spoločnosť vyrába.