V Londýne, v štúdiách britskej televízie BBC, za prítomnosti šampióna F1 Jensona Buttona, Lotus pompéznym spôsobom predstavil doteraz najvýznamnejší míľnik na svojej ceste stať sa skutočne globálnou značkou výkonných vozidiel. Prostriedkom dosiahnutia tohto ambiciózneho cieľa je, ako inak, elektrické SUV s názvom Eletre.
Lotus označuje Eletre ako prvé hyper SUV novej generácie. Tej generácie, ktorá bude mať výlučne elektrický pohon. Otázkou zostáva, či sa Lotusu podarilo uchovať svoje historické DNA aj do tohto druhu vozidla. Lotus tvrdí, že áno, poďme sa teda spoločne pozrieť na prvé informácie o aute.
Lotus Eletre (nesúci interné kódové označenie Type 132) preberá srdce a dušu modelu Emira a výkon taktiež elektrického športiaka Evija, pričom ich pretvára na športové SUV konkurujúce napríklad takému Lamborghini Urus. Zároveň ide o niekoľko prvotín značky z Hethelu – Eletre je prvým 5-dverovým sériovo vyrábaným autom so značkou Lotus, prvý model mimo segmentu športových áut, prvý lifestylový elektromobil a zároveň Lotus s najvyššou mierou konektivity.
Aerodynamika nadovšetko
Dizajn Eletre viedol Ben Payne. Jeho tím vytvoril odvážne a dramaticky vyzerajúce auto s kabínou vpredu, dlhým rázvorom a veľmi krátkymi prevismi. Krátka kapota má symbolizovať štýlové prvky ikonického usporiadania Lotusov s motorom v strede. Dizajnérsky étos „carved by air“ (vyrezaný vzduchom), ktorý inšpiroval Eviju aj Emiru, je okamžite zrejmý z každého uhla.
Lotus je celosvetovo známy svojim dôrazom na aerodynamiku a nízku hmotnosť. Lotus o Eletre hovorí ako o SUV s najpokročilejším balíkom aktívnej aerodynamiky, aké sa kedy objavilo na trhu. Charakteristickým prvkom dizajnu je preto jeho „pórovitosť“ – aerodynamický princíp prúdenia vzduchu cez vozidlo, ako aj pod ním, nad ním a okolo neho. Pórovitosť bola jadrom dizajnu modelu Evija, je neoddeliteľnou súčasťou modelu Emira a poskytla jasnú inšpiráciu aj pre Eletre. Najzreteľnejšie to môžeme vidieť tam, kde vzduch smeruje pod prednú hranu auta a vychádza cez dva výstupné otvory v kapote nad ním. Ďalšie príklady nájdeme pred a za podbehmi predných kolies, za zadnými kolesami a dokonca aj v hornej časti D-stĺpika. Všetky čierne komponenty sú vyrobené z uhlíkových vlákien, zatiaľ čo panely karosérie sú hliníkové.
Aktívnu prednú masku tvorí sieť vzájomne prepojených trojuholníkových prvkov. Tie zostávajú zatvorené, keď vozidlo stojí alebo keď je potrebné znížiť odpor vzduchu počas jazdy. Otvárajú sa vtedy, keď je potrebné privádzať vzduch do chladiča na chladenie elektromotorov, akumulátora a predných bŕzd.
Plávajúci strešný spojler
Nechýbajú tiež najmodernejšie jazdné technológie, ako napríklad celosvetovo prvé uplatnenie systému detekcie a rozsahu svetla známeho pod skratkou LIDAR namontovaného v hornej často čelného skla. Vonkajšie spätné zrkadlá sú nahradené elektrickým displejom spätného zrkadla (ERMD), v ktorom sú umiestnené tri rôzne kamery. Jedna pre spätné zrkadlo, druhá pomáha vytvoriť 360-stupňový pohľad z vtáčej perspektívy a tretia je súčasťou inteligentných jazdných technológií. Funguje v tandeme so systémom LIDAR a poskytuje schopnosť autonómnej jazdy 4. úrovne. Auto jazdí na 23-palcových strojovo rezaných päťlúčových zliatinových kolesách s deleným povrchom s vložkami z uhlíkových vlákien na podporu prúdenia vzduchu a karbón-keramickými brzdami s 10-piestikovými strmeňmi.
Strešný spojler z uhlíkových vlákien je delený. Je tomu tak minimálne z dvoch dôvodov. Po odstránení centrálnej časti sa ušetrí hmotnosť a umožňuje integráciu senzora LIDAR do hornej časti skla. Funkciou strešného spojlera je smerovanie prúdu vzduchu po skle a do aktívneho spojlera dverí batožinového priestoru, ktorý sa automaticky vysunie pri určitej rýchlosti.
600 koní na 600 kilometrov
Lotus Eletre má dva elektromotory produkujúce celkový výkon 600 koní a pohon všetkých kolies. Veľkosť batérie Lotus zatiaľ nespresnil, bude však väčšia ako 100 kWh, pretože cieľom konštruktérov je dosiahnuť dojazd podľa WLTP minimálne 600 km na jedno nabitie. To bude tiež mimoriadne rýchle, pretože na nabíjačke s výkonom 350 kW bude možné nabiť auto na dojazd 400 km len za 20 minút. Štandardom bude tiež nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 22 kW. Lotus o presných dynamických údajoch nehovorí, taktiež ani o pohotovostnej hmotnosti. Naznačuje však, že Eletre z rýchli z 0 na 100 km/h za menej ako 3 sekundy a najvyššia rýchlosť dosiahne 260 km/h.
Eletre má vzadu päťprvkové zavesenie, pričom štandardná výbava zahŕňa vzduchové odpruženie a kontinuálne riadenie tlmenia (CDC). K dispozícii je nastaviteľná svetlá výška, aktívne riadenie zadnej nápravy, aktívny stabilizátor a vektorovanie krútiaceho momentu. Auto prichádza so štyrmi jazdnými režimami, ktoré upravujú riadenie, nastavenie tlmičov, hnacieho ústrojenstva a odozvy plynového pedálu. Režimy sú Range, Tour, Sport, Off-Road a Individual a budú štandardom pre všetky verzie.
Digitálny interiér s analógovými legionármi
Puristické kabíny malých športových Lotusov sú minulosťou. Eletre posúva interiér Lotusu na bezprecedentne novú úroveň. Lotus hovorí o ultra prémiových materiáloch, ktoré však kladú dôraz na udržateľnosť. Na hlavných dotykových plochách sa nachádzajú vysoko odolné umelé mikrovlákna. Sedadlá sú zase potiahnuté tkaninou z vlnenej zmesi, ktorá je o 50 % ľahšia ako tradičná koža. Kokpit orientovaný na vodiča a vysoká stredová konzola sú inšpirované modelmi Emira a Evija. Na viacerých miestach je viditeľný trojuholníkový motív z aktívnej prednej masky chladiča. Podobne ako stredová časť strešného spojleru aj stredná časť prístrojovej dosky bola odstránená, pretože nie je potrebná, čo ušetrí hmotnosť. Napriek tomu všetky praktické funkcie SUV tu zostali zachované. Stredová konzola obsahuje odkladaciu priehradku s bezdrôtovým nabíjaním pre mobilné telefóny, ako aj dva držiaky nápojov rôznych veľkostí. Výplne dverí zahŕňajú úložný priestor, ktorý pojme litrovú fľašu.
Pod prístrojovou doskou prechádza cez celú šírku kabíny svetlo, umiestnené v rebrovanom kanáliku, ktorý sa na oboch koncoch rozširuje a vytvára vetracie otvory. Aj keď sa zdá, že sa vznáša, svetlo je viac než len dekoratívne a tvorí súčasť rozhrania HMI. Mení farbu, aby komunikovalo s cestujúcimi, napríklad pri prijatí telefónneho hovoru, pri zmene teploty v kabíne alebo pri zobrazení stavu nabitia batérie vozidla. Tradičný panel prístrojového panelu pred vodičom sa zmenšil na tenký prúžok vysoký menej ako 30 mm. Vodičovi komunikuje kľúčové informácie o vozidle a ceste. To isté sa opakuje aj na strane spolujazdca. Tu sa dajú zobraziť rôzne informácie, napríklad výber hudby alebo blízke body záujmu. Medzi nimi je 15,1-palcová OLED dotyková obrazovka poskytujúca prístup k pokročilému informačno-zábavnému systému vozidla. Keď to nie je potrebné, automaticky sa zloží. Informácie možno vodičovi zobraziť aj prostredníctvom head-up displeja s technológiou rozšírenej reality, ktorá bude štandardnou výbavou auta.
Každý prvok Eletre je možné ovládať digitálne, ale našťastie niektoré kľúčové ovládacie prvky sú zdvojené analógovými spínačmi. K dispozícii bude tiež hlasové ovládanie prostredníctvom pokročilej technológie rozpoznávania reči.
Prvotriedna muzika a konektivita
Štandardný audiosystém na aute zabezpečuje britská značka KEF. Nazýva sa KEF Premium a ide o 1 380-wattovú 15-reproduktorovú zostavu s Uni-QTM a technológiou priestorového zvuku. Uni-Q sa zaobíde bez oddelených výškových a stredotónových reproduktorov, namiesto toho oboje kombinuje do akusticky ideálnej samostatnej jednotky. Pokrýva celé stredné a vysokofrekvenčné zvukové spektrum z jediného bodu v priestore, čím poskytne koherentnejší zvukový zážitok.
Za príplatok bude k dispozícii KEF Reference, 2160-wattový 23-reproduktorový systém s Uni-Q a technológiou 3D priestorového zvuku. KEF Reference obsahuje Uni-CoreTM, priekopnícky nový prístup k dizajnu reproduktorov a subwoofera, a v kabíne automobilu sa objavuje vôbec po prvýkrát. Používa dva duálne budiče s potlačením sily s koncentricky usporiadanými a prekrývajúcimi sa kmitacími cievkami, poháňané jedným motorom. To umožňuje vysoký výkon a zároveň výrazne znižuje hlasitosť subwoofera alebo reproduktorov. KEF Premium aj KEF Reference majú čiastočne odkryté reproduktory vo dverách, technické prevedenie a pekné dizajnové prvky.
Inteligentné pokročilé asistenčné systémy pre vodiča sú navrhnuté tak, aby mohli byť v budúcnosti doplnené o nové funkcie prostredníctvom aktualizácií vzduchom. Niektoré z nich využívajú systém LIDAR. Systém LIDAR znamená, že Eletre podporuje komplexnú technológiu autonómneho riadenia a je pripravený na ďalší vývoj, ktorý je možné dosiahnuť vďaka hardvéru, ktorý je už integrovaný.
Technológie
Najnovšia technológia konektivity vrátane 5G kompatibility je, pochopiteľné, súčasťou Eletre. To umožňuje nepretržité pripojenie k vozidlu prostredníctvom aplikácie pre smartfóny, aktualizácie softvéru vzduchom a možnosť zákazníkov zakúpiť si nové funkcie aktivované prostredníctvom softvéru, keď budú dostupné. Aplikácia pre smartfóny pre majiteľov Eletre bude zahŕňať prístup k záznamom jázd, stavu vozidla a nabitia, vzdialeným funkciám, lokalizačným službám a množstvu ďalších funkcií.
Eletre je prvým z očakávaných elektrických vozidiel, ktoré sa budú vyrábať v čínskom Wu-chane. Prvé autá sa k zákazníkom v Číne, Spojenom kráľovstve a Európe dostanú v priebehu budúceho roka.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=cKIR4uqXnKo]