Nabíjanie elektromobilov je jednou z pálčivých tém v rámci elektromobility a prerodu automobilizmu od spaľovacích motorov smerom k tým elektrickým. Aj napriek tomu, že máme k dispozícii 300 kW nabíjanie, ani jeden elektromobil ho nedokáže naplno využiť. No tomu už čoskoro môže byť koniec.
Elektromobilita je stále na vzostupe a čoraz viac vidíme, ako sa automobilky hrnú práve k elektrifikácii svojho portfólia. Nabíjanie elektromobilov však vyvoláva neustále dohady a hádže pomyselné polená pod nohy celej elektromobilite. Výhody elektromobility asi nemusíme nijak zvlášť predstavovať. Autá majú nižšie náklady na údržbu, neprodukujú hluk ani CO2. No nabitie takej batérie elektromobilu zaberie podstatne viac času ako tankovanie benzínu do nádrže.
Problém s teplotou
Za limit nabíjania ale nemožno označiť rýchlosť, keďže už teraz máme k dispozícii nabíjacie stanice schopné nabíjať rýchlosťou 300 kW. Problém je v termomanažmente batérie. Pri príliš vysokej rýchlosti nabíjania vzniká aj príliš vysoká teplota. Na zaplátaní tejto medzere sa však pracuje. Spoločnosť LANXESS vyvíja aktuálne špecializované chladiace kvapaliny, ktoré sa môžu stať rozhodujúcim faktorom v oblasti rýchleho nabíjania.
Keďže silný tok prúdu počas nabíjania by poškodzoval batériu kvôli vznikajúcemu teplu a došlo by k narušení jej stability. To by následne viedlo k znižovaniu kapacity batérie. Chladenie však môže pomôcť zabezpečiť rýchlejšie nabíjanie bez poškodzovania a znižovania kapacity batérie. Aktuálne väčšina výrobcov ide smerom nepriameho chladenia. Kde chladiaca kvapalina prúdi okolo článkov batérie a odvádza teplo. Čoraz viac silnejú hlasy po využívanie ponorného chladenia. Tam sa batéria úplne ponorí do chladiacej kvapaliny a odvádzanie tepla je tak účinnejšie.
Potreba väčšej efektivity
Pri takomto druhu ponorného chladenia musí chladiaca kvapalina fungovať oveľa efektívnejšie. Nové chladiace kvapaliny musia spĺňat viacero vlastností, keďže prúdia priamo okolo buniek. Nesmú preto viesť elektrinu, nesmú reagovať s kovmi alebo plastmi a rovnako musia mať schopnosť prúdiť bez ohľadu na teplotu vo vnútri akumulátora. Rovnako tak musia spĺňať podmienku nehorľavosti a šetrnosti k životnému prostrediu.
Spoločnosť LANXESS pracuje na neustálom vývoji chladiacich kvapalín. Odhaduje sa, že v budúcnosti sa dokáže čas nabíjania elektromobilu vyrovnať času tankovania paliva. No na túto métu si ešte musíme počkať. Ponorné chladenie sa momentálne nachádza vo vývojovej fáze a bude si vyžadovať inak navrhnutý batériový blok. No smelé plány tvrdia, že do 3 až 5 rokov by sa ponorné chladenie batérie mohlo objaviť v prvých osobných automobiloch s hmotnosťou nižšou ako 1 tona.