startstop

AstraZeneca, Coca-Cola či Tesco. To, čo žiadajú od EÚ, sa môže dotknúť aj vás

Tridsať významných spoločností, organizácií a asociácií chce urýchliť prechod na elektromobilitu. Rok 2035 sa im zdá byť príliš vzdialený.

V otvorenom liste adresovanom Ursule von der Leyenovej, predsedníčke Európskej komisie, Fransovi Timmermansovi, výkonnému podpredsedovi Európskej komisie pre európsku zelenú dohodu a Adine Valeanovej, eurokomisárke pre dopravu, žiadajú, aby všetky firemné vozidlá boli od roku 2030 výlučne elektrické. Argumentujú tým, že 6 z 10 predaných vozidiel v Európe sú firemné, ktoré najazdia dvakrát viac kilometrov ako automobily súkromných osôb. Výber firemných vozidiel podľa nich signifikantne ovplyvňuje trendy, pretože po 3-5 rokoch rokoch sa tieto vozidlá dostávajú na sekundárny trh. Výhody takýchto pravidiel by boli značné – rapídne by klesli emisie vypúšťané osobnými a ľahkými úžitkovými vozidlami. Európa by sa stala menej závislá na dovoze ruských ropných produktov a vytvoril by sa trh ojazdených vozidiel s elektromobilmi.

„Popredné spoločnosti s veľkým vozovým parkom sa zaviazali stať sa lídrami v oblasti elektrifikácie a ochrany klímy. Vedenie EÚ preto teraz žiadajú, aby zabezpečilo, že všetky nové firemné autá budú musieť byť od roku 2030 výlučne elektrické. Firemné autá boli príliš dlho mimo hlavnej pozornosti európskych orgánov. Toto sa musí zmeniť. Európska komisia by mala uznať veľký potenciál elektrifikácie vozového parku nielen pre ochranu klímy, ale aj pre svojich občanov, pretože toto opatrenie prinesie na trh cenovo dostupné elektrické vozidlá z druhej ruky,” hovorí Stef Cornelis z organizácie Transport & Environment.

Je to reálne?

V polovici februára Európsky parlament ohlasoval zákaz predaja spaľovacích vozidiel od 2035. Dohodu podporilo 340 poslancov, 279 bolo proti a 21 sa zdržalo. Od roku 2035 tak budú môcť výrobcovia vozidiel predávať v Európskej únii iba automobily, ktoré nebudú produkovať žiadne priame výfukové emisie. Európska komisia zároveň do roku 2025 metodiku hodnotenia a vykazovania údajov o emisiách CO2 počas celého životného cyklu osobných automobilov a dodávok predávaných na európskom trhu. Podľa nej potom budú musieť automobily znížiť emisie nových vozidiel do roku 2030 o 55 %. Mnohé automobilky na tieto pravidlá reagovali tak, že z finančného hľadiska sa im už neoplatí vyvíjať nové spaľovacie motory, ktoré budú vyhovovať uvedených pravidlám, takže mnohé z nich budú uvádzať na trh iba čisto elektrické vozidlá oveľa skôr ako od roku 2035.

Výrobcovia automobilov by boli na takéto nariadenie pripravení. Firemné vozidlá si však nekupujú len bohaté konglomeráty, ale aj menšie firmy či drobní podnikatelia. Samozrejme, oveľa rýchlejšie by sa musela vybudovať infraštruktúra nabíjacích staníc a ďalšie veci spojené s rapídnym nárastom počtu elektromobilov na cestách. Otázne je, či všetky krajiny Európskej únie vrátane Slovenska sú na niečo také pripravené urobiť o 5 rokov skôr.

Exit mobile version