Cupra Tavascan je druhým čisto elektrickým modelom značky. Stojí na koncernovej podvozkovej platforme MEB a podobne ako VW ID.5, Škoda Enyaq či Audi Q4 e-tron Sportback prichádza s karosériou typu SUV-kupé.
Automobil bol vyvinutý, aby vzbudzoval emócie pri jazde aj pri samotnom pohľade naň. Tavascan je preto o niečo dlhší, širší a nižší ako VW ID.5. Na dĺžku meria 4644 mm na dĺžku), na šírku 1861 mm a na výšku 1597 mm. Rázvor osí kolies je dlhý 2766 mm. Z hľadiska vonkajšieho vzhľadu je Cupra Tavascan odvodený od konceptu predstaveného na frankfurtskom autosalóne ešte v roku 2019. Dizajnový jazyk modelu Tavascan sa prenesie aj do budúcich elektrifikovaných automobilov značky Cupra.
Medzi najvýznamnejšie prvky patrí výrazná predná časť s Matrix LED svetlometmi so svetelnou grafikou troch trojuholníkov, osvetleným logom Cupra, masívnou spodnou mriežkou chladiča, atletickým bočným profilom s čiernymi A-stĺpikmi a vysoko posadenými zadnými svetlami spojenými svetelným pásom a opäť osvetleným logom. Predný nárazník je výrazne vymodelovaný, no primárne nie kvôli nápadnej estetike ale kvôli zlepšeniu aerodynamiky. Časť vzduchu prúdi k chladiču elektrického pohonu a tvar nárazníka časť vzduchu vedie na boky k otvorom tzv. vzduchových zásteriek, optimalizujúcich obtekanie predných kolies pre zníženie aerodynamického odporu.
Tavascan si zachováva filozofiu značky vyrábať automobily pre aktívnych, angažovaných vodičov a automobilových nadšencov, no pritom poskytuje expresívnu interpretáciu vysokej výkonnosti. Nastaviteľný podvozok s tlmičmi pruženia Sport DCC, progresívne riadenie a vysoko výkonné pneumatiky namontované na 21-palcových diskoch (štandardom budú 19-palcové kolesá) kovaných z ľahkej zliatiny majú zabezpečiť jedinečný zážitok z jazdy.
Interiér
V kabíne sa Cupra Tavascan vyznačuje “chrbtovou kosťou”, ktorá potom “drží” celú palubnú dosku s 15-palcovou dotykovou obrazovkou multimediálneho systému a takmer neviditeľnými vetracími otvormi. Športovú atmosféru navodzujú anatomické sedačky a športový volant. Neskôr majú do položiek príplatkovej výbavy pribudnúť aj škrupinové sedačky CUP. Poťahy sedadiel dodávajú interiéru textúru s využitím udržateľných materiálov. Na výber sú textilné poťahy vyrobené na 90 % z recyklovaného polyestru alebo z mikrovlákna s podielom 50 % recyklovaného materiálu. Vzdušný a ľahký vzhľad interiéru podporuje 3D parametrická mriežka na palubnej doske.
Osvetlenie predstavuje dôležitý prvok na vytvorenie celkovej atmosféry v kabíne. Osvetlenie z LED diód je použité v celom interiéri, zvýrazňuje hlavné prvky dizajnu a súčasne podporuje funkčnosť a komunikáciu s členmi posádky. Typickú atmosféru Cupra dotvárajú dekoračné akcenty medenej farby. Základný objem batožinového priestoru je 540 litrov, kufor je možné otvárať bezdotykovo.
Cupra Tavascan je prvým modelom španielskej značky využívajúcim audiosystém Sennheiser s 12-reproduktromi. 5,3-palcový digitálny prístrojový štít dopĺňa head-up displej s rozšírenou realitou, premietajúcim doplnkové informácie na predné okno. Zobrazuje rýchlosť jazdy, informácie asistenčných systémov a grafické pokyny navigácie. Navigačné inštrukcie (smerové šípky) sa zobrazujú prakticky na celej ploche predného okna tak, že sa prekrývajú s obrazom reality, napríklad šípka na odbočenie sa zobrazí na mieste ulice, do ktorej má vozidlo odbočiť a je veľkostne prispôsobená pohľadu vodiča.
Pohon
Cupra Tavascan integruje najnovšie technológie kompatibilné s platformou MEB koncernu Volkswagen, vrátane hnacieho ústrojenstva, podvozku, konektivity, bezpečnosti a pohodlia. Automobil bude k dispozícii v dvoch verziách. Základná má výkon 210 kW (286 koní) a krútiaci moment 545 Nm. Výkonnejší variant s označením VZ bude mať dva elektromotory s kombinovaným výkonom 250 kW (340 koní) a krútiacim momentom 680 Nm. Tavascan VZ zrýchli z 0 na 50 km/h za 2,4 sekundy a z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy. V oboch prípadoch jazdí Tavascan so 77 kWh lítium-iónovou batériou umožňujúcou dojazd 550 km (RWD), resp. 520 km (AWD). Tepelné čerpadlo sa bude dodávať za príplatok.
Systém pohonu všetkých kolies vo verzii VZ využíva primárne synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi integrovaný v zadnej náprave pred osou zadných kolies. Elektromotor dosahuje maximálne otáčky vyše 13 000 za minútu, ktoré sa prispôsobujú jednostupňovým prevodom. Zadnému elektromotoru v prípade potreby asistuje predný elektromotor, keď riadiaca jednotka pohonu zistí, že kvôli momentálnym jazdným podmienkam je potrebné prenášať krútiaci moment aj na predné kolesá. Predný asynchrónny elektromotor tak vytvára minimálne odporové straty, keď nie je aktívny. Motor namontovaný koaxiálne na prednej náprave je ľahký, má celkovú hmotnosť iba 60 kg. Elektrický systém pohonu všetkých kolies dvoma elektromotormi nevyžaduje mechanické spojenie medzi nápravami, nepotrebuje medzinápravový diferenciál alebo lamelovú spojku, preto reaguje rýchlo a pracuje efektívne.
Batéria a nabíjanie
Pokiaľ ide o nabíjanie, Tavascan sa z 10 na 80 % nabije do 30 minút. Na zvýšenie dojazdu o 100 km bude potrebné vyčkať na rýchlonabíjacej stanici len 7 minút. Cupra Tavascan má v podlahe medzi nápravami uloženú 77 kWh batériu opatrenú integrovaným vodným chladením. Batéria sa skladá z lítiovo-iónových článkov hranolového tvaru, ktoré sú združené do modulov. Jednotlivé moduly sú vsadené do hliníkovej ochrannej štruktúry, ktorá je priskrutkovaná k podlahe skeletu karosérie, čím zvyšuje pevnosť karosérie a prispieva k nízkemu ťažisku. Súčasne je ako najťažší komponent pohonu uložená v strede, čím sa dosahuje optimálne rozloženie hmotnosti na nápravy. Efektivitu systému batérie zvyšuje systém tepelného manažmentu, ktorý udržiava optimálnu prevádzkovú teplotu batérie. Spodná platňa batérie obsahuje integrované kanály pre vodu, pripojené do chladiacej sústavy.
Podvozok
Prednú nápravu tvoria spodné ramená so vzperami McPherson a vinutými pružinami. Vzadu sú viacprvkové závesy s oddelenými pružinami a tlmičmi. Batéria uložená medzi nápravami prispieva k takmer ideálnemu rozloženiu hmotnosti na nápravy (49:51 percent). Progresívne riadenie s premenlivým prevodovým pomerom umožňuje vodičovi presné ovládanie. Okrem toho si vodič môže prispôsobiť regulačné systémy podvozka podľa preferovaného štýlu jazdy. Elektronický stabilizačný systém ESC sa dá prepnúť do športového režimu (ESC OFF) a podvozok sa dá vyladiť pomocou adaptívnych tlmičov pruženia Sport DCC (Dynamic Chassis Control).
Cupra Tavascan sa bude vyrábať v továrni Volkswagen Group v čínskom Anhui a na európske cesty sa dostane v priebehu budúceho roka. Cieľom Cupry je, aby si Tavascan našiel ročne aspoň 70.000 nových majiteľov. Čo sa týka ďalších plánov automobilky Cupra, v roku 2024 sa očakáva príchod veľkého SUV s názvom Terramar a v roku 2025 dorazí mestský elektromobil UrbanRebel.