Domov SPRÁVY Doprava Zlomový moment. Táto batéria má životnosť 1,5 milióna km

Zlomový moment. Táto batéria má životnosť 1,5 milióna km

Obrázok je ilustračný a bol vytvorený umelou inteligenciou

Scania a Northvolt predstavujú novú batériu. Elektrické nákladné vozidlá s ňou najazdia až 1,5 milióna kilometrov.

Spoločnosti Scania a Northvolt predstavili spoločnými silami vyvinutý batériový článok pre ťažké elektrické vozidlá. Pri overovacích testoch preukázala lítiovo-iónová batéria vynikajúcu životnosť, vďaka ktorej môžu nákladné vozidla najazdiť až 1,5 milióna kilometrov. To zodpovedá celej životnosti nákladného vozidla. Keďže sa článok vyrába v severnom Švédsku pomocou elektriny nepochádzajúcej z fosílnych zdrojov, je jeho uhlíková stopa približne tretinová oproti porovnateľnému referenčnému článku.

batéria

Začiatky vývoja

V roku 2017 spojili spoločnosti Scania a Northvolt svoje sily s cieľom vývoja a výroby špičkového batériového článku pre ťažké úžitkové vozidlá. Teraz partnerstvo a ich úzka spolupráca priniesli svoje ovocie, pretože batéria sa začala vyrábať v gigatovárni Northvolt Ett na severe Švédska. Scania okrem toho ešte v tomto roku otvorí novú továreň na výrobu batérií vo švédskom Södertälje, kde sa budú batériové články zostavovať do „battery-packov“, aby ich bolo možné použiť pri výrobe ťažkých elektrických nákladných vozidiel.

batéria
gigatováreň Northvolt Ett
Kľúčová požiadavka splnená a prekročená

Peter Carlsson, generálny riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Northvolt, k tomu hovorí: „Na začiatku tohto partnerstva sa spoločnosti Northvolt a Scania dohodli na ambicióznom časovom pláne vývoja vysoko výkonného batériového článku, ktorý by umožnil realizáciu ich plánov na elektrifikáciu ťažkej nákladnej dopravy. Skutočnosť, že sme úspešne prešli rozsiahlymi fázami vývoja a testovania a teraz dodávame z továrne Northvolt Ett články, ktoré z hľadiska výkonu prekonávajú naše pôvodné očakávania, je pre všetkých zúčastnených obrovským úspechom.

Generálny riaditeľ spoločnosti Scania, Christian Levin, dodáva: „Premiéra predstavuje míľnik na ceste k udržateľnému systému dopravy. Budúcnosť ťažkej dopravy je elektrická. Aby sme podporili tento prechod a naďalej plnili sľub voči zákazníkom, že budeme prémiovou značkou, potrebuje Scania pre svoje elektrické nákladné vozidlá špičkové batériové články.

Pri začatí vývoja batériového článku sme sa zamerali na vysoký výkon, nízke prevádzkové náklady a dlhú životnosť. Rozhodli sme sa pre požiadavku, aby batéria umožňovala ťažkému nákladnému vozidlu Scania najazdiť až 1,5 milióna kilometrov. Testy ukázali, že túto požiadavku je možné nielen splniť, ale aj prekročiť,“ hovorí Christian Levin.

Nízka uhlíková stopa

V rámci záväzku spoločnosti dodávať udržateľné články využíva továreň Northvolt Ett elektrickú energiu vyrábanú z nefosílnych zdrojov v podobe vodných a veterných elektrární. Vďaka energii nepochádzajúcej z fosílnych zdrojov a integrácii ďalších prvkov udržateľnej výroby je odhadovaná uhlíková stopa článku pri plnej sériovej výrobe približne tretinová oproti porovnateľnému referenčnému článku.

Poslanie spoločnosti Northvolt vyrábať najekologickejšie batérie na svete sa dokonale zhoduje so zámerom spoločnosti Scania podporovať prechod smerom k udržateľnej doprave. Naozaj sa teším na to, až dáme dohromady posledné dieliky skladačky pred začatím dodávok prémiových elektrických vozidiel koncom tohto roka,“ hovorí Christian Levin.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokCitroen C3 Hybrid Air: čo sa stalo s autom s pohonom na stlačený vzduch?
Nasledujúci článokBude bodovací systém polície aj u nás?