Mnoho vodičov lamentuje nad nutnosťou nabíjania elektromobilov, ktoré je “stratou času” a stále preferujú rýchle tankovanie benzínových či naftových vozidiel. Ruka v ruke s vývojom elektrických vozidiel sa však neustále vyvíja aj technológia ich nabíjania.
Riešení, ako skrátiť čas nabíjania alebo tento proces aspoň spríjemniť, je čoraz viac. Čínsky výrobca elektromobilov NIO poskytuje tzv. výmenné stanice, ktoré dokážu automaticky vymeniť vybité batérie za nabité len v priebehu 3 minút. Nabíjačka MCS je schopná nabíjať výkonom 3750 kW. To by znamenalo, že bežný elektromobil s kapacitou batérie 62 kWh by sa nabil do 1 minúty. Aktuálne sériové elektromobily zase hľadajú spôsob, ako posádke aspoň spríjemniť čas pri nabíjaní. Napríklad v BMW radu 7 môžete pozerať film alebo v novom BMW i5 hrať hry.
Britský výrobca Nyobolt so sídlom v Cambridge už niekoľko rokov vyvíja technológiu skutočne rýchleho nabíjania. Patenty sú ukryté v koncepčnom vozidle postavenom na základoch Lotusu a práve v týchto dňoch vývojové vozidlo vyrazilo na bežné cesty. Tento elektromobil je vybavený batériou s kapacitou 35 kWh. Hlavnou výhodou tohto riešenia je, že na 100 % sa dokáže dostať už po 6 minútach. Toľko teórie, ktorú spoločnosť prezentovala ešte minulý rok. Ako dopadli skutočné testy?
Nabitie do niekoľkých minút
Technológia článkov s vysokou hustotou a softvér na správu batérií možno podľa výrobcu použiť na optimalizáciu pohonných jednotiek pre elektromobily s „vysokou prevádzkovou dobou“, ktoré „vyžadujú vysoký výkon a rýchle cykly nabíjania“. Takéto riešenie by mohlo byť vhodné napríklad pre prémiové elektromobily, ktoré by s takýmito technológiami mohli úplne nahradiť naftové vozidlá používané na cesty na dlhé vzdialenosti.
Počiatočné testovanie s bežiacim prototypom tento mesiac podľa magazínu Autocar potvrdilo, že jeho 35 kWh batériu je možné nabiť z 10-80 % pomocou 350 kW nabíjačky len za 4 minúty a 37 sekúnd. To je podľa Nyobolt „dvojnásobok rýchlosti väčšiny vozidiel s najrýchlejším nabíjaním súčasnosti a podľa nás je to skôr, než na diaľničnom odpočívadle z nabíjacej stanice vojdete do priestorov čerpacej stanice, zájdete na WC a vrátite sa späť k autu.
Nyobolt navyše vykonal 4 000 cyklov úplného rýchleho nabíjania, čo predstavuje ekvivalent prejdenia vzdialenosti cca 950-tisíc kilometrov, a tvrdí, že batéria si zachovala viac ako 80 % svojej pôvodnej využiteľnej kapacity. Výhodou novej technológie článkov je aj to, že minimalizuje veľkosť a hmotnosť akumulátorov. Samotný koncept vozidla váži len 1250 kg, čo je bežná hmotnosť vozidiel segmentu B.
Nyobolt by mohol začať s malosériovou výrobou nových batérií ešte tento rok. Budúci rok by sa produkcia mala zvýšiť na 1000 batérií. Aplikovaním ich interne vyvinutého výrobného modelu by záujemca o túto technológiu dokázal vyrábať až 2 milióny kusov batérií ročne. Podľa predstaviteľov spoločnosti Nyobolt rokuje v súčasnosti s ôsmimi výrobcami vozidiel, ktorí sa zaujímajú o túto technológiu.