Filozofia dobrá, prevedenie tiež, ale evidentne nie pre masové publikum. Elektromobil, ktorý poznáme aj u nás na Slovensku, sa pre absolútny nezáujem zákazníkov stiahne z USA.
Mazda MX-30 je prvým plne elektrickým vozidlom tohto japonského výrobcu. Mazda pri jeho navrhovaní vychádzala z toho, že bežný motorista pri každodenných povinnostiach, dochádzaní do práce a za nákupmi, potrebuje najazdiť len zopár desiatok kilometrov. To možno platí v Európe, ale pomery v USA čo predsa len trochu odlišné. Veľké SUV značky Mazda s benzínovými motormi sú na tamojšom trhu populárne a Mazda v roku 2021 vyskúšala začať predávať aj svoje prvé elektrické vozidlo. S dojazdom, ktorý sotva niekedy v reálnej prevádzke prekročí vzdialenosť 150 km, však u zákazníkov neuspelo. Tí neocenili proti sebe otvárajúce sa dvere, relatívne nízku hmotnosť či agilnosť tohto nevšedného crossoveru. Ako informuje portál InsideEVs, za necelé dva roky sa predalo presne 571 kusov. A tak si Mazda povedala dosť, model MX-30 s okamžitou platnosťou sťahuje z amerického trhu.
Skúsi to opäť neskôr
Mazda sa v USA zameria predovšetkým na plug-in hybridné a full-hybridné pohony. Mazda CX-90 PHEV s elektrickým dojazdom 42 km a kombinovaným dojazdom takmer 800 km má medzi Američanmi oveľa väčšiu šancu uspieť. Automobilka si veľa sľubuje aj od pripravovaného SUV s označením CX-70, ktoré takisto ponúkne plug-in hybridný pohon. Jemnejšia dávka elektrifikácie v podobe full-hybridu zasiahla tiež model CX-50, ktorý je v USA oveľa populárnejší ako MX-30. Mazda to teraz pravdepodobne s elektromobilmi na Američanov skúšať nebude, urobí tak až niekedy okolo roku 2028 s úplne novou generáciou elektrických vozidiel.
Pomôže plug-in hybridný pohon?
Elektromobil MX-30 netrhá predajné rekordy ani v Európe. Začiatkom roka však bola v Bruseli predstavená verzia e-Skyactiv R-EV. Tá využíva rotačný motor ako generátor energie pre elektromotor. Rapídne sa tým zvýšil celkový dojazd vozidla. Zatiaľ však nie je jasné, kedy sa oficiálne spustí predaj tejto verzie.
Nový rotačný motor je zabalený spolu s generátorom a elektromotorom v priestore pod prednou kapotou. Táto kompaktná elektrická pohonná jednotka je spárovaná s lítium-iónovou batériou. Jej kapacita 17,8 kWh spolu s 50-litrovou benzínovou nádržou vytvára jedinečný plug-in hybridný systém s vysokým celkovým dojazdom a elektrickým dojazdom na úrovni 85 km. Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV ďalej ponúka funkcie, ako je kompatibilita s normálnym 2- alebo 3-fázovým striedavým nabíjaním i rýchlym jednosmerným nabíjaním a tri režimy pohonu nazvané ako Normal, EV a Charge. Navyše, s elektromotorom s výkonom 125 kW (170 koní) poskytuje dokonca o niečo lepšie dynamické vlastnosti ako čisto elektrická MX-30.
e-Skyactiv R-EV – rotačný motor sa vracia na scénu, z Mazdy MX-30 urobí použiteľnejšie auto