Kia okrem SUV-čiek pripravuje aj elektromobil s klasickým typom karosérie. Concept EV4 ukazuje, ako bude vyzerať nepriamy nástupca modelu Stinger, ktorý nezanedbateľne pozdvihol imidž značky na celom svete.
Stinger bol svojho času model, ktorý ľudí dokázal zdvihnúť zo stoličky. Toto je Kia? pýtali sme sa ťukajúc po čele. Stinger mal svieži, odvážny a neočakávaný dizajn, ktorý zaujal široké spektrum motoristov. Aj keď reálne si ho kúpilo len malé percento z nich, imidž celej značky pozdvihol na vyššiu úroveň. Odvtedy už prebehlo veľa času a Kia už nemusí nikomu nič dokazovať, no zdá sa, že v automobilke nezaspali na vavrínoch a naďalej chcú byť lídrom v inováciách. Aj keď ako sa tak pozeráme na Kia EV4, tie budú zamerané viac na trvalú udržateľnosť.
O tom, že v Kii vedia postaviť rýchle auto, svedčí najmä model Kia EV6 GT. Aj keď je o tom ešte predčasné hovoriť, že stovky elektrických koní by sa mohli dostať aj pod kapotu pripravovaného modelu EV4. Koncept prichádza s dizajnovým jazykom, ktorý už poznáme z modelu EV9. Prenesením tohto štýlu na karosériu sedan však viac vynikne dynamika línií. Nízky predok, dlhší zadný previs či strešný spojler evokujú dojem pretekárskeho auta. Široký postoj znásobujú úzke vertikálne LED svetlá vpredu aj vzadu. V záujme aerodynamiky sú disky kolies zakryté, ich vzor pripomína trojuholník. To je v súlade s dizajnovým jazykom “Zjednotenie protikladov”, ale za nás sú trojuholníky na kolesách červenou čiarou.
Vnútorný priestor bez kompromisov
Nazrieť môžeme aj do interiéru. Ten pripomína skôr komfortný privátny salónik ako kokpit športovo orientovaného vozidla. Vyznačuje sa prísnym horizontálnym usporiadaním. Virtuálny kokpit je združený s centrálnou obrazovkou multimediálneho systému, pričom sú vypracované vo výške, kde začína čelné okno. Výhľad vpred tak do žiadnej strany nie je ničím obmedzovaný. Ovládací panel klimatizácie sa dá dokonca schovať do palubnej dosky, keď ho nie je potrebné použiť.
Na koncepte EV4 predstavuje Kia aj novú funkciu „Mind Modes“. Tá upravuje okolité osvetlenie a animované vzory ventilácie. V režime „Perform“ sa vodičovi prezentujú všetky informácie, ktoré potrebuje. Na druhej strane režim „Serenity“ ponúka množstvo digitálnej grafiky na vytvorenie uvoľnenejšej atmosféry.
Aj keď predaj sedanov celosvetovo klesá, zákazníkov požadujúcich tento typ karosérie je stále dosť veľa. A Kia o nich nechce prísť, práve naopak, chce ich dôvtipnými riešeniami pritiahnuť na svoju stranu. Preto bolo vozidlo navrhované zvnútra von, aby tvorcovia dosiahli vnútorný priestor porovnateľný s vozidlami typu SUV. Concept EV4 má aj mierne zvýšený podvozok, čo prináša mnoho praktických výhod, no neuberie to z jazdného zážitku. Kia tak v budúcnosti ponúkne trhu atraktívne tvarovaný elektromobil pre ľudí, ktorí nechcú robiť kompromisy vo vnútornom priestore, no stále preferujú karosériu typu sedan pred záplavou rôznych SUV.
Kia tento týždeň v Soule predstavil aj koncept mestského SUV. Bude sa vyrábať na Slovensku? Čítajte na ďalšej strane, kde sme zhrnuli všetko podstatné z Kia EV Day 2023.
Na Kia EV Day 2023 predstavitelia automobilky prezentovali svoju víziu „elektromobily pre všetkých“ a stratégiu výrazne a rýchlo rozšíriť svoj modelový rad týchto vozidiel. Po etablovaní modelov EV6 a EV9 Kia v blízkej budúcnosti rozšíri svoje elektrické portfólio o nové malé až stredne veľké elektromobily, ktoré budú cenovo dostupnejšie širšiemu okruhu zákazníkov.
Na podujatí sme teda mohli vidieť debut EV5, kompaktného elektrického SUV pre mileniálov a ich rodiny, ako aj predstavenie dvoch konceptov. Cieľom Kia Concept EV3 je poskytnúť výhody Kia EV9 v kompaktnom SUV, zatiaľ čo Kia Concept EV4 pretvára elektrické sedany s nápadným dizajnom na nový obraz. Okrem predstavenia širšieho modelového radu podujatie priblížilo aj stratégiu spoločnosti Kia zameranú na zlepšenie pohodlia zákazníkov, spoľahlivosť a riešenie bežných problémov vrátane infraštruktúry nabíjania elektromobilov.
Ambiciózne ciele
„Spoločnosť Kia sa intenzívne sústreďuje na poskytovanie riešení problémov, ktoré naďalej spôsobujú váhanie pri kúpe elektromobilu. Splníme očakávania zákazníkov tým, že ponúkneme kompletný rad elektromobilov v rôznych cenových reláciách a zlepšíme dostupnosť nabíjacej infraštruktúry,“ povedal Ho Sung Song, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti.
Kia tiež odhalila plány na zlepšenie zákazníckych skúseností. Tie zahŕňajú zefektívnenie rôznych funkcií do užívateľsky príjemnej aplikácie pre smartfóny, zavádzanie nových služieb v showroomoch ako aj poskytovanie služieb umelej inteligencie vo vozidlách. Stanoveným cieľom automobilky je dosiahnuť do roku 2026 predaj 1 milión elektrických vozidiel za rok a do roku 2030 ho zvýšiť na 1,6 milióna kusov ročne.
Kia oznámila plán vyvinúť široký rad elektromobilov s cenou od 30 000 do 80 000 dolárov, ktorý bude obsahovať existujúce modely ako EV6 a EV9, ako aj tie budúce ponuky prispôsobené pre populárne segmenty B a C. Cieľom značky je predstaviť menšie elektromobily, ako sú EV5, EV4 a EV3, s cenami od 35 000 do 50 000 USD.
Čo čaká Tepličku nad Váhom?
Ďalším cieľom značky je do roku 2025 rozšíriť svoje globálne výrobné závody na elektromobily na celkových osem. Tieto zariadenia budú zahŕňať výskum, vývoj, výrobu a dodávky, pričom Kórea bude slúžiť ako centrálny uzol. V Európe sa Kia zameria na výrobu malých a stredných EV, zatiaľ čo v Číne sa bude klásť dôraz na stredne veľké až veľké EV. Podľa týchto slov tak pripadá do úvahy, že model EV3 by mohla produkovať slovenská fabrika V Tepličke nad Váhom. Automobil by v portfóliu mohol nahradiť v súčasnosti nevýrazný model Soul EV.
Strategicky navrhnuté modely EV prispôsobené pre rozvíjajúce sa trhy sa budú vyrábať v Indii. Kia tiež plánuje predstaviť pestrú škálu modelov EV v Severnej Amerike v reakcii na zákon o znižovaní inflácie (IRA). Okrem toho značka aktívne zakladá spoločné podniky na výrobu batérií, aby zabezpečila stabilný globálny systém v ich zásobovaní.
Kia EV5
Ide o SUV postavené na platforme E-GMP. Exteriér aj interiér berie inšpiráciu z modelu EV9. Výroba EV5 bude prebiehať v Číne a v Kórei. Očakáva sa, že štandardný model vybavený 64 kWh batériou a 160 kW motorom bude mať dojazd 530 km na jedno nabitie v súlade s čínskymi normami CLTC (Combined Charging and Load Cycle). Model s dlhým dojazdom s 88 kWh batériou a rovnakým 160 kW motorom má za cieľ dosiahnuť dojazd 720 km na jedno nabitie. Model s pohonom všetkých kolies s dlhým dojazdom bude vybavený 88 kWh batériou a kombinovaným výkonom 230 kW, s predným 160 kW motorom a zadným 70 kW motorom. S modelom AWD sa Kia zameria na dojazd 650 km. Kia EV5 bude k dispozícii aj vo verzii GT.
Infotainment a konektivita
Priestranná kabína EV5 je vybavená najmodernejšou informačno-zábavnou technológiou a technológiou konektivity. Informačno-zábavný systém Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) podporuje bezdrôtové aktualizácie softvéru. Zahŕňa panoramatický širokouhlý displej kombinujúci 12,3-palcový prístrojový panel, 12,3-palcovú centrálnu obrazovku a 5-palcový displejom ovládania klimatizácie.
V celej kabíne sú fyzické tlačidlá obmedzené na minimum. Pod centrálnou obrazovkou sa nachádzajú štyri skryté klávesy poskytujúce ovládanie kúrenia, ventilácie a trojzónovej klimatizácie. Predtým by tieto systémy vyžadovali na ovládanie až 17 tlačidiel. Kia EV5 je vybavená celkovo siedmimi airbagmi. Prirodzene, ponúka sa s najnovšími pokročilými asistenčnými systémami vodiča či asistentom jazdy na diaľnici 2. generácie, ktorý pomáha udržiavať vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla, zostať v strede jazdného pruhu a meniť jazdné pruhy. Nechýba ani parkovací systém ovládaný tiež na diaľku.
Relaxačné sedadlá sú vybavené štvorrežimovou masážnou funkciou s tromi úrovňami intenzity. Po dosiahnutí cieľa môžu cestujúci premeniť zadnú časť vozidla na spálňu vďaka plne sklopným sedadlám v druhom rade. V zadnej konzole sa nachádza chladnička/ohrievač s teplotným rozsahom 5 až 55 stupňov Celzia a objemom 4 litre. Dá sa použiť mnohými spôsobmi, ako napríklad na udržiavanie teplých raňajok počas dochádzania do školy, ohrievanie nápojov, ako je čaj a káva, a skladovanie ľadovo vychladených nápojov a vody počas letných výletov.
Kia Concept EV3
Concept EV3 predstavuje víziu značky pre elektrické kompaktné SUV, ktoré bez námahy spája praktickosť s čistou radosťou z jazdy. Používateľom ponúka technológie, praktickosť a dizajn modelu EV9 v oveľa dostupnejšej forme. Aj keď sa tieto kvality môžu niekomu zdať nezlučiteľné, poskytovanie kreatívnych a prelomových dizajnových riešení spojením zdanlivo kontrastných zdrojov je jadrom filozofie dizajnu Kia „Opposites United“. A v prípade Concept EV3 dizajnéri Kia čerpali veľkú mieru inšpirácie z piliera filozofie dizajnu „Radosť z rozumu“.
Dizajnové spracovanie kabíny s čelným sklom posunutým dopredu a dlhou klesajúcou líniou strechy vytvára jedinečnú siluetu. Robustná architektúra hranatých podbehov kolies, zrezaná s asymetrickými uhlami, má za následok neočakávanú logiku a silný dojem. S tým zasa kontrastuje obopínajúce čelné sklo a odpojený C stĺpik, čo dodáva streche plávajúci efekt.
Rozširovanie nabíjacej infraštruktúry
V snahe pomôcť pri riešení pretrvávajúcej výzvy spoľahlivej a dostupnej nabíjacej infraštruktúry značka aktívne rozširuje globálne nabíjacie siete. V Severnej Amerike spoločnosť Kia oznámila svoje rozhodnutie prijať severoamerický štandard nabíjania (NACS) pre svoje elektrické vozidlá od štvrtého štvrťroka 2024. Tento krok poskytne zákazníkom spoločnosti Kia prístup k približne 12 000 nabíjačkám Tesla Supercharger.
Ako súčasť koalície spoločnosť Kia pracuje na vybudovaní 30 000 rýchlonabíjacích staníc v Severnej Amerike do roku 2030, aby vyriešila problémy s dostupnosťou nabíjania. V Európe spolupracovala na vytvorení IONITY a inštalovala 2 800 rýchlonabíjacích staníc pozdĺž kľúčových diaľnic. Cieľom je mať do roku 2025 celkovo 7 000 funkčných staníc, ktoré majiteľom elektromobilov značky poskytujú efektívne možnosti nabíjania.