Domov SPRÁVY Elektromobilita Správa mesiaca – v Šuranoch vznikne gigatováreň na batérie

Správa mesiaca – v Šuranoch vznikne gigatováreň na batérie

Foto: Neuropea

Žiadny Volkswagen, ale čínsky gigant a slovenský startup postavia pri Šuranoch gigatováreň na batérie. Pôjde o najmodernejšiu baterkáreň na svete.

Dnes vláda podpísala Memorandum o porozumení so spoločnosťou Gotion InoBat Batteries (GIB) pri výstavbe továrne na batérie v Šuranoch. GIB sa v memorande zaviazal, že výstavba továrne by sa mala začať v roku 2024. Vláda Slovenskej republiky, zastúpená ministerstvom hospodárstva, sa zaviazala poskytnúť dotácie, vysporiadať pozemky, pripraviť stavebnú parcelu a zabezpečiť pripojenie k elektrickej sieti. Továreň v Šuranoch by mala stáť na ploche 65 hektárov a vytvorí tisíce pracovných miest. V prvom vývojovom štádiu dosiahne kapacitu 20 GWh, má však potenciál dosiahnuť kapacitu až 40 GWh. S jej plným spustením sa počíta v roku 2026.

Rozhodnutie investora postaviť batériu na Slovensku je podľa predsedu vlády Roberta Fica dôkazom, že naša krajina sa vracia na mapu investične zaujímavých krajín. “Zahraničné investície sú pre našu ekonomiku nevyhnutným katalyzátorom. Prinášajú nielen kapitál, ale aj pracovné príležitosti a technologické inovácie. Naša vláda je garantom stabilného a predvídateľného politického a právneho prostredia aj garantom profesionality pri riadení krajiny. Príchod zahraničných investícií, tvorba pracovných miest, technologický transfer a prílev kapitálu do krajiny sú preto priamym potvrdením vzájomnej dôvery,“ skonštatoval premiér.

Ministerka hospodárstva SR Denisa Saková ocenila výber lokality. Továreň do Šurian okrem nových pracovných miest prinesie aj špičkovú technológiu. „Pomoc pri výstavbe gigafabriky v Šuranoch je naplnením zmyslu partnerstva štátu s inovatívnou, špičkovou a najmä svetovou spoločnosťou, ktorá má korene na Slovensku. Vďaka nej máme príležitosť opäť zažiariť na mape krajín s technologicky vyspelým priemyslom, pričom výroba batérií pre elektrické vozidlá ide ruka v ruke so silnou tradíciou automotive výroby, ktorú na Slovensku máme.“

Foto: Neuropea
Stane sa Slovensko veľmoc aj v produkcii batérií?

Predseda predstavenstva Gotion High-tech Li Zhen uviedol, že v novej ére energetických médií sú batérie hlavným pilierom prechodu k energetickému skladovaniu. “S podporou vlády Slovenskej republiky má Gotion ambíciu vybudovať tento projekt ako najvyspelejšiu továreň na batérie s nulovou uhlíkovou stopou nielen v Európe, ale dokonca aj na celosvetovej úrovni. Dúfame, že v budúcnosti bude Slovensko nielen svetovou jednotkou v produkcii áut na obyvateľa, ale aj v produkcii batérií na obyvateľa. Dokončenie továrne bez uhlíkovej stopy výrazne posunie proces udržateľného rozvoja v Európe a prispeje k novej globálnej energetickej transformácii.”

“GIB predstavuje spoločné úsilie spoločností InoBat a Gotion High Tech pri vybudovaní gigafabriky na batérie na Slovensku. GIB je jedinečným príkladom silného partnerstva medzi rýchlo sa rozvíjajúcim startupom so špičkovými skúsenosťami v rozvoji projektov a znalosťami slovenského kontextu, a technologickým lídrom schopným poskytnúť plný rozsah technológie a výrobné kapacity na zvýšenie výroby. Spoločne sme schopní urýchliť úsilie o dekarbonizáciu a umiestniť Slovensko a Európu do stredu zelenej ekonomiky,“ zdôraznil CEO spoločnosti InoBat Marián Boček. „Sme nadšení a hrdí, že vláda Slovenskej republiky ukázala silnú podporu a dôveru voči spoločnosti Gotion InoBat Batteries (GIB),“ vyhlásil.

GIB je spoločným podnikom slovenského InoBat a čínskeho Gotion High-Tech. Gotion High-Tech je jedným z TOP 3 globálnych batériových konglomerátov a exkluzívnym dodávateľom pre Volkswagen mimo Číny. VW zároveň vlastní 24,77 % podiel v Gotion High-Tech a je najväčším akcionárom spoločnosti.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.4 / 5. Počet hodnotení 7

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVW stráca v Číne vplyv, zaznamená najhoršie výsledky za posledných 11 rokov
Nasledujúci článokPrvé elektrické kombi za cenu Octavie? Vyskúšali sme MG5