Vo všeobecnosti platí, že elektrické automobily sú menej náročné na údržbu ako benzínové alebo naftové vozidlá. Nepotrebujú totiž napríklad pravidelnú výmenu oleja, palivového filtra alebo sviečok, keďže tieto komponenty vôbec neobsahujú. Z dlhodobého hľadiska tak môžu byť servisné náklady na elektromobily nižšie. Potenciálnu výhodu však trochu uzemňuje skutočnosť, že hodinová sadzba servisných prác pre elektromobily patrí medzi tie najvyššie.
Elektromotory majú oveľa jednoduchšiu konštrukciu a výrazne dlhšiu životnosť ako spaľovacie agregáty, keďže nie sú vystavené vysokým teplotám ani tlaku. Šetrí sa aj brzdový systém s brzdovou kvapalinou, pretože elektromobily pri brzdení zväčša využívajú rekuperáciu. Niektoré modely práve preto používajú na zadných kolesách bubnové brzdy namiesto kotúčových.
Bežný servis elektromobilu
Pravidelná údržba elektromobilu tak zahŕňa kontrolu pneumatík, geometriu kolies, kontrolu brzdového systému, kontrolu rozvodov, elektrického systému, batérie alebo doplnenie vody do ostrekovačov. Pravidelný servis elektrického vozidla tak prebieha rýchlejšie, no pripraviť sa treba na zvýšenú hodinovú sadzbu. Je to však pochopiteľné, pretože jeho servis vyžaduje špecifické a drahé technické vybavenie a odborné vzdelanie technikov, ktorých je navyše zatiaľ málo. Čo sa týka vybavenia servisného miesta, ide najmä o vysokonapäťové skúšobné adaptéry používajúce sa na meranie napätia a izolačných odporov, kontrolu regulácie a testovanie článkov či teplotných senzorov. Mnohé požiadavky na obstaranie niektorých vysoko špeciálnych zariadení sú pre autorizované servisy náročné finančne i časovo, takže je vždy dobré sa informovať, ako má daný servis zabezpečené technické vybavenie.
Servisovať elektromobil nemôže hocikto
Pre bezpečné zaobchádzanie s elektromobilmi a ich servis musia zamestnanci autorizovaných servisných partnerov absolvovať odborné školenia. Tie prebiehajú v troch úrovniach podľa požiadaviek na prácu s vysokonapäťovými systémami. Základným kvalifikačným stupňom je eMobility poučená osoba (EPO), ktorá je povinná pre všetkých pracovníkov servisu. Kvalifikačný stupeň vysokonapäťový technik (VNT) oprávňuje preškolenú osobu k diagnostike vysokonapäťových batérií, k ich demontáži a montáži, k baleniu batérií v normálnom režime a k práci na odpojenom vysokonapäťovom systéme.
Získanie najvyššieho kvalifikačného stupňa vysokonapäťový expert (VNE) umožňuje opravy vysokonapäťových batérií, balenie batérií v kritickom režime i riešenie neštandardných situácií. Súčasťou kvalifikácie VNT a VNE je aj splnenie požiadaviek zákona 508/2009 Zb. (§21 a §22) o Odbornej spôsobilosti na činnosť na technickom zariadení elektrickom. Napríklad v sieti autorizovaných servisov Škoda pracuje 43 vysokonapäťových technikov a 35 vysokonapäťových expertov, pričom v každom regióne funguje aspoň jeden expertný servis z celkového počtu 18, ktorý môže vykonávať zásahy do vysokonapäťového systému vozidla.
Porovnanie hodinových sadzieb servisu vybraných elektromobilov:
Značka | Mechanické práce | Elektrikárske práce | Klampiarske práce | Lakovacie práce |
Audi | 199,40 € | neuvedené | 149 € | 149 € |
BMW | 129,60 € | 129,60 € | 129,60 € | 129,60 € |
Citroen | 81,60 € | 81,60 € | 54,60 € | 54,60 € |
Ford | 99 € | 99 € | 58 € | 60 € |
Hyundai | 90 € | neuvedené | 75 € | 75 € |
Mercedes EQA/EQB | 112,80 € | neuvedené | 112,80 € | 112,80 € |
Mercedes EQC/EQE/EQS | 188,40 € | neuvedené | 188,40 € | 188,40 € |
MG | 70,80 € | 70,80 € | 70,80 € | 70,80 € |
Porsche | 227,21 € | neuvedené | 185 € | 185 € |
Škoda | 96 € | 96 € | 96 € | 96 € |
VW | 96 € | 96 € | 96 € | 96 € |
Ceny sú vrátane DPH.