Francúzsko zmenilo systém dotácií na elektromobily a sprísňuje podmienky pre čínske automobily. Vláda zverejnila zoznam schválených typov automobilov, ktorých majitelia si môžu požiadať o dotáciu. Prím hrajú domáce francúzske automobily a limitácií sa dočkajú najmä čínske značky.
Francúzsko zaujalo jasné stanovisko a snaží sa podporovať domácu produkciu. Celkové čísla ukazujú jasne. Až 65 percent elektrických vozidiel, ktoré sa predávajú vo Francúzsku, majú nárok na štátnu dotáciu. Došlo však ku zmene, ktorá nadobudla platnosť 15. decembra. Ide o výber 24 modelov z portfólia koncernu Stellantis a značky Renault.
Znížia konkurencieschopnosť?
Cieľ je jasný – podporiť domácu produkciu a stimulovať predaj. K tomuto kroku francúzskej vlády sa vyjadrila napríklad aj značka MG, ktorá patrí do vlastníctva čínskej spoločnosti SAIC. Uviedli nasledovné: „Existujú vozidlá, ktoré stratia svoju konkurencieschopnosť. Program dotácií navrhli tak, aby nás vyradil z hry.“ Táto zmena by mala navyše viesť automobilky aj k obmedzeniu produkcie CO2 a znižovaniu uhlíkovej stopy.
Cieľ zvýhodniť domáce a v druhom rade aj európske automobilky, je evidentný. Pre domácich spotrebiteľov tak môže nastať situácia, kedy sa po priznaní štátnej dotácie dostanú na nižšiu cenu za európsky elektromobil v porovnaní s konkurentom z Číny. Spoločnosť Jato Dynamics vykonala ešte v prvej polovici roku 2023 výskum, v ktorom zistili priemerné ceny elektromobilov. Priemerná cena elektrického vozidla v Európe bola 65 tisíc eur, v Číne iba 31 tisíc eur.
Dacia Spring nemá nárok
Francúzska vláda ponúkala dotácie na úrovni medzi 5 až 7 tisíc eur. Celkové náklady sa vyšplhali takmer na jednu miliardu eur ročne. Avšak keďže cenovky elektromobilov vyrobených v Európe sú jednoznačne vyššie ako čínskych, dochádzalo k nárastu dovozu týchto modelov a k rastu konkurenčnej priepasti. Dokonca až tretina všetkých dotácií šla na importované vozidlá z Číny.
Automobilový priemysel v Číne má veľmi veľkú závislosť na produkcii elektriny z uhlia. To znamená, že po zmenách sa mnoho čínskych elektromobilov nestretáva s požiadavkami vlády. Na celý proces dohliada agentúra Ademe, ktorá preskúmala takmer 500 rôznych modelov. Z toho vychádza, že na dotácie nemá nárok ani taká Dacia Spring. Tento model sa totiž vyrába v Číne. V prípade Tesly podmienky nespĺňa Model 3, ale Model Y už áno. Model Y sa vyrába v Berlíne, takže môže byť zaradený do „listu zvýhodnených“.