Plošné znižovanie rýchlosti v európskych mestách z 50 na 30 km/h sa stáva predmetom debaty u čoraz väčšieho počtu samospráv. Aj keď na Slovensku hlasy na zavedenie nižšieho rýchlostného limitu v obciach nie sú príliš nástojčivé, nové opatrenie, ktoré chce prijať vláda, môže znížiť priemernú rýchlosť vozidiel aj bez rýchlosť obmedzujúcich značiek.
Reč je totiž o ďalšej novele zákona o cestnej premávke, ktorú podľa Cyklokoalície plánuje vláda prijať začiatkom roka 2025. Združenie si uvedomuje vysoký počet mŕtvych chodcov na slovenských cestách aj potrebu zvýšiť bezpečnosť tých najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky a to prostredníctvom úpravy pravidiel na priechodoch pre chodcov.
V súčasnosti platí stav, kedy sú vodiči motorových vozidiel povinní dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov. Nová úprava by v tomto smere mala ísť ešte ďalej a stanoviť nové pravidlá, podľa ktorých bude vodič povinný približovať sa k priechodu pre chodcov len takou rýchlosťou, aby bol schopný v prípade potreby umožniť chodcovi bezpečný prechod. Zároveň bude povinný umožniť bezpečný priechod aj chodcovi, ktorý sa zjavne chystá vstúpiť na priechod.
Zmena priblíži Slovensko k dopravne civilizovaným krajinám
Keďže v mnohých situáciách bude ťažké vyhodnotiť, či sa chodec chystá vstúpiť na priechod pre chodcov alebo nie, vodičom nezostane nič iné, len prispôsobiť týmto okolnostiam svoju rýchlosť, aby boli schopní v prípade potreby bezpečne zastaviť pred priechodom. A keďže v mnohých oblastiach sú priechody pre chodcov bez svetelnej signalizácie umiestnené aj na hlavných cestách celkom husto, nové opatrenie by vo výsledku mohlo znížiť priemernú rýchlosť vozidiel.
„Avizovaná zmena zákona, na ktorej potrebu upozorňujeme už roky, bude veľkým krokom pre bezpečnosť chodcov a Slovensko zároveň priblíži k dopravne civilizovaným krajinám. Oceňujeme, že sa k nej vláda jasne hlási v programovom vyhlásení aj pláne legislatívnych úloh, hoci sme presvedčení, že nie je na čo čakať. Čím skôr sa zmenu podarí prijať, tým skôr bude na Slovensku peší pohyb bezpečnejší a komfortnejší, podobne ako vo zvyšku Európy,“ povedal Dan Kollár, prezident Cyklokoalície.