Starší ľudia majú na auto špeciálne nároky. Dôležité je pre nich pohodlné nastupovanie, vyššie a komfortné sedenie, jednoduchý prístup do kufra či intuitívne ovládanie.
Takisto už nepotrebujú prebytok priestoru na zadných sedadlách či obrovský batožinový priestor. Dôležitejší je pre nich ideálny výhľad, ľahká manévrovateľnosť a jednoduché parkovanie. Našťastie, všetky tieto atribúty hravo spĺňajú kompaktné SUV či crossoveri. V redakcii sme vybrali 3 z nich, o ktorých si myslíme, že najlepšie vyhovejú potrebám a nárokom seniorov, pričom sme lovili v rôznych cenových vodách. Toto sú podľa nás tri najlepšie autá pre seniorov.
Hyundai Bayon
Hyundai Bayon je duchovným nástupcom modelu ix20, čo bol tiež model vyhľadávaný staršími zákazníkmi. Súčasné modulárne podvozkové platformy dovoľujú výrobcom za relatívne nízke cenové náklady vytvoriť automobily rôznych karosérií a veľkostí, z čoho starší ľudia majú určite radosť. Pretože kým pred 10 alebo 15 rokmi bolo typické, že starší vodiči siahajú po mestských hatchbackoch segmentu B, dnes majú oveľa širšie možnosti ako siahnuť po vozidle podobných rozmerov, ale s vyššie položenou karosériou umožňujúcou jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie. To je príklad aj modelu Bayon, ktorý je postavený na podvozkovej platforme hatchbacku i20, s ktorým zdieľa aj interiér. Dizajn exteriéru je však úplne iný a treba dodať, že aj mimoriadne osobitý.
Komu by prišiel vzhľad Hyundaiu Bayon príliš extravagantný, môže siahnuť napríklad po Renaulte Captur, ktorý vyznáva podobné hodnoty ako Bayon. Do nášho rebríčka sme však zvolil práve Bayon, pretože v jeho prípade si môžete vybrať aj atmosférický benzínový motor. Aktuálne sú v ponuke kúsky už od 16 630 €. S výkonom 84 koní sa na ceste nestratí, no nebude mu robiť problém ani tzv. sviatočné používanie. Avšak ďalším veľmi silným argumentom je mimoriadne bohatá štandardná výbave aktívnych aj pasívnych bezpečnostných systémov. V príplatkovej výbave však na vás čakajú ďalšie desiatky položiek, takže po technologickej stránke sa Bayon môže porovnávať s oveľa väčšími a drahšími automobilmi. Chýba tu azda iba automatický parkovací systém.
Takmer autonómne vozidlo
Na začiatku sa stačí naučiť, ako správne používať asistenčné systémy a potom ide v podstate o autonómne vozidlo, v ktorom vodič musí dávať pozor na správne odbočovanie, predbiehanie a parkovanie. O ostatné sa auto nejakým spôsobom vie postarať samo. Pretože stačí zadať do navigácie cieľ vašej cesty a Bayon na základe mapových podkladov samé pribrzďuje pred zákrutami a dodržiava rýchlostné limity. Pri vystupovaní a otváraní dverí sleduje, či je možné ich bezpečne otvoriť a vyhnúť sa tak kolízii napríklad s chodcom alebo cyklistom. A pri opustení sedadla vodiča tiež pripomína kontrolu zadných sedadiel, aby ste na nich nič dôležité nezabudli.
Aj parkovanie je veľmi príjemné, pretože parkovacia kamera je umiestnená relatívne vysoko, čím poskytuje široký pohľad na dianie za vozidlom. Navyše jej rozlíšenie je veľmi vysoké a na stredovom displeji tak je dobre vidieť všetky detaily. Aj keď by vodič náhodou niečo prehliadol, pri cúvaní auto dáva pozor na prekážky a v prípade potreby dokáže automaticky zastaviť.
Batožinový priestor je dostatočne veľký – 411 litrov. Variabilita interiéru síce na rozdiel od ix20 mierne utrpela (zadné sedadlá už nie sú posuvné), na druhej strane praktickou drobnosťou sú držiaky na uloženie plató. Pokiaľ potrebujete previesť objemnejší náklad, nemusíte ho nechávať doma alebo v garáži. Keďže Bayon je postavený na podvozkovej platforme modelu i20, používa vzadu rovnaké jednoduché zavesenie kolies s torznou priečkou, avšak podvozok má výborne vyladený a nerovnosti filtruje oveľa lepšie ako i20.
Starší ľudia majú na auto špeciálne nároky. Dôležité je pre nich pohodlné nastupovanie, vyššie a komfortné sedenie, jednoduchý prístup do kufra či intuitívne ovládanie.
Citroen C5 Aircross
Ak na dôchodku predsa len potrebujete viac priestoru a miesto napríklad aj pre vášho domáceho miláčika, avšak chcete sa nechať rozmaznávať komfortnou jazdou, nič lepšie ako Citroen C5 Aircross neexistuje. Ten totiž šoférovanie dokáže premeniť na maximálny relax. Citroen C5 Aircross je takou kolískou pre seniorov. Vďaka mohutnej karosérii a vyššiemu posedu sa v ňom budete cítiť maximálne bezpečne. Podvozok využívajúci hydrodynamické dorazy tlmičov krásne odfiltruje všetky nerovnosti, čo vynikne najmä na úplne rozbitých cestách. Tam Aircross exceluje a dovolí vám týmito úsekmi prechádzať rýchlosťami, v akých by ste to v iných autách ani neskúšali. To len keby ste si náhodou chceli spomenúť na staré dobré časy radosti z jazdy. Na cestách s dobrým povrchom potom nie je čo riešiť, tam sa budete cítiť ako na lietajúcom koberci.
Priestor pre priateľov aj domácich miláčikov
Na takéto pohodlné cestovanie pritom netreba nič priplácať. Tlmiče s hydraulickými dorazmi, špeciálne penové výplne sedadiel absorbujúce vibrácie či akustické čelné sklo sa nachádzajú už v základnej výbave. Vzhľad auta má bližšie skôr k extravagantnému ako konzervatívnemu a v dvojfarebnej karosérii vyzerá naozaj šik. Dvere batožinového priestoru majú bezdotykové ovládanie a sú vstupom do 580-litrového kufra, ktorý sa dá zväčšiť posunutím zadných sedadiel až na 720 litrov. Všeobecne je batožinový priestor veľmi dobre dostupný, pretože nakladacia hrana je nízko. Dvere sa navyše neotvárajú priveľmi vysoko, takže na tlačidlo zatvárania dverí dočiahnu aj osoby nižšieho vzrastu. Pohodlnú pozíciu za volantom si nájdu vodiči akéhokoľvek vzrastu a keď na to príde, zadná lavica sa skladá z troch plnohodnotných sedadiel. Účinok posilňovača riadenia je naozaj veľký, takže s automatickou prevodovkou je šoférovanie veľmi príjemné.
Batožinový priestor má základný objem 580 litrov. Ak potrebujete väčší objem, môžete využiť možnosť posúvania zadných sedadiel v rozsahu 15 cm. Batožinový priestor sa tak zvýši na objem 720 litrov, ale dozadu si už nesadne takmer nikto. Po sklopení zadných sedačiek vznikne priestor s objemom 1630 litrov. Batožinový priestor je veľmi dobre dostupný, pretože nakladacia hrana je nízko. Vyššie osoby si však musia dávať pozor na hlavu, pretože piate dvere sa neotvárajú priveľmi vysoko, na druhej strane na tlačidlo elektrického zatvárania dverí dočiahnu aj osoby nižšieho vzrastu.
Audi SQ5
V televízii sa dozvedáme, že mať vo veku 60 rokov našetrených pol milióna eur nie je nič nezvyčajné. Ono to skutočne nie je žiadna kvantová fyzika, pretože na nahromadenie takéhoto finančného kapitálu vám stačí počas produktívneho života (40 rokov) každý mesiac investovať 150 eur. A okrem bytu či domčeku vám potom zostane časť prostriedkov aj na parádne dôchodcovské auto. Síce naň nenamontujete ťažné zariadenie, ale v ostatných ohľadoch sme presvedčení, že Audi SQ5 vám bude vyhovovať. Šesťvalcový naftový motor má veľkú zásobu výkonu i krútiaceho momentu, temperamentný prejav, krásny zvuk, no pritom si nevypýta celý dôchodok.
Ide o veľmi bezpečné auto s veľkou priľnavosťou, výbornou stabilitou a perfektnými brzdami, čo sú všetko argumenty, ktoré pred svojou polovičkou budete musieť použiť. Zároveň jeho vzhľad je dostatočne nenápadný, aby ste nevzbudzovali prílišnú pozornosť na parkovisku pri Lidli. A áno, nesmieme zabudnúť ani na možnosť priplatiť si za vzduchový podvozok.