Neustály rast veľkosti áut začína pomaly spôsobovať problémy. Najnovšia štúdia tvrdí, že SUV vozidlá sú pre európske cesty už jednoducho príliš veľké.
Autá rastú každým rokom, s každým novým modelom či generáciou. Nielenže disponujú čoraz väčším množstvom rôznych technologických vychytávok a pomôcok, no zároveň sa kladie veľký dôraz aj na bezpečnosť a teda rôzne asistenčné systémy. S tým pochopiteľne narastá aj hmotnosť áut, zhoršuje sa spotreba a narastajú emisie, no neodbočujme úplne od témy. Problém v smere nárastu vozidiel začínajú robiť špeciálne modely SUV.
Európska federácia pre dopravu a životné prostredie sa preto na to pozrela trochu bližšie. Z údajov vyplýva, že nové osobné vozidlá sa každých pár rokov rozšíria o jeden centimeter. V dôsledku toho sa tieto čoraz širšie autá stávajú príliš veľkými pre európske cesty a parkovacie miesta.
Autá sa už takmer nezmestia na cestu
Priemerné nové auto v súčasnosti meria na šírku viac ako 180 cm, čo je približne veľkosť typického parkovacieho miesta na európskych uliciach. Tým sa, pochopiteľne, zužuje použiteľný jazdný pruh, čo predstavuje problém najmä v historických častiach miest s užšími ulicami. Štúdia poukazuje aj na príklady mimoriadne širokých vozidiel a nie je prekvapením, že všetky sú SUV. Ako príklad uvádzajú BMW X5, X6, X7 a XM, ktoré všetky presahujú šírku až 200 cm. Mercedes GLS, Audi Q8, Porsche Cayenne či Volkswagen Touareg sú tesne pod touto hranicou, no stále extrémne široké.
Nie sú to však len SUV, ktoré rastú. Jedno z najpopulárnejších áut v našich končinách, Škoda Octavia, dnes meria na šírku 182 cm a dlhá je až 4,68 metra. Len pre porovnanie, prvá generácia bola široká 173 cm s dĺžkou 4,51 m. Oveľa väčší nárast však možno badať u historicky najpredávanejšieho vozidla v Európe, VW Golf. Ten je v porovnaní s prvou generáciou v súčasnosti dlhší až o takmer 0,6 metra.
Problémom však nie je len narastajúca veľkosť áut a špeciálne modelov SUV, ale aj ich enormná popularita. Na cestách ich je totiž stále viac a priestoru na ceste menej. Otázna je v tomto ohľade aj bezpečnosť chodcov či cyklistov. Belgický inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky totiž zozbieral údaje o nehodách v rokoch 2017-2021 a zistil, že zvýšenie prednej časti vozidla o 10 % zvyšuje riziko úmrtia chodca alebo cyklistu až o 30 %.
Ako zastaviť tento trend? Nuž, Európska federácia pre dopravu a životné prostredie verí, že sa neskončí, ak európski zákonodarcovia neprijmú regulačné opatrenia.