Rok 2024 bude v Európe rokom príchodu malých, cenovo dostupných elektromobilov. Veľa sa očakáva najmä od modelu vyrábaného na Slovensku – Citroënu ë-C3. Koncern Stellantis však plánuje uviesť aj ďalší lacný elektromobil – Fiat Panda. Na tieto zámery reaguje Hyundai, ktorý svoj malý automobil predávaný na domácom trhu rýchlo prestavia na elektromobil. Jeho vývoj je v plnom prúde, na trhu by sa mohol objaviť už koncom roka.
Počas oficiálnej premiéry v októbri minulého roka výkonný riaditeľ Citroënu Thierry Koskas prezradil, že ë-C3 sa bude predávať od 23.300 eur. Pochopiteľne, ide zatiaľ o orientačnú cenu, ktorá na slovenskom trhu môže byť nakoniec iná. Predstavitelia značky však potvrdili, že v roku 2025 bude dostupná ešte lacnejšia verzia za 19.990 eur, ktorá bude disponovať menšou kapacitou batérie. Citroën ë-C3 pritom bude štandardne disponovať systémom odpruženia Citroën Advanced Comfort Suspension, ktorý je známy z väčších modelov tejto francúzskej značky. To isté platí aj o sedadlách Citroën Advanced Comfort s masívnejšou aplikáciou peny vo svojej konštrukcii. Oba tieto prvky majú priniesť na túto kategóriu nevídaný komfort jazdy. Auto si pritom poradí aj s väčšími nerovnosťami a terénnymi prekážkami, pretože má svetlú výšku 163 mm.
Citroën ë-C3 ďalej používa cenovo prijateľnejší LFP akumulátor s kapacitou 44 kWh. Ten podľa normy WLTP umožní dojazd 320 km. Batériu je možné nabíjať s výkonom až 100 kW, z 20 na 80 % sa tak nabije v priebehu 26 minút. Elektrický motor má výkon 113 koní, čo stačí na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11 sekúnd a dosiahnutie maximálnej rýchlosti 135 km/h.
Hyundai Casper EV
Podobnou cestou sa rozhodol vydať aj Hyundai, ktorý však na rozdiel od Citroënu rýchlo prestavuje na elektromobil svoj spaľovací model z domáceho trhu s názvom Casper. Podobný prístup zvolila napríklad aj Dacia pri modeli Spring. Tento aktuálne najlacnejší elektromobil predávaný v Európe vznikol prestavbou lacného spaľovacieho auta predávaného v Indii. Mimochodom, zaujíma vás, ktoré elektromobily sú momentálne najlacnejšie? TU nájdete päť cenovo najdostupnejších elektromobilov predávaných na slovenskom trhu.
Podľa informácií portálu Automotive News by sa elektrický Hyundai Casper mal ukázať verejnosti v treťom kvartáli a do predaja vstúpi koncom roka. Casper stojí na rovnakej podvozkovej platforme ako Hyundai i10 a v Južnej Kórei sa predáva s litrovým trojvalcom. Ide o vozidlo dlhé 3 595 mm, široké 1 595 mm a vysoké 1 575 mm. Podľa prvých špionážnych fotografií sa však zdá, že do Európy sa predsa len dostane predĺžená verzia, aby viac vyhovovala potrebám tunajších zákazníkov. Elektrický Hyundai Casper sa bude vyrábať v juhokórejskom Gwangju po boku spaľovacej verzie. Hyundai to síce zatiaľ oficiálne nepotvrdil, ale Casper by mal podobne ako Citroën ë-C3 ukladať energiu do LFP batérie. Dojazd by sa mohol pohybovať okolo hodnoty 300 km. Lionel Keogh, šéf Hyundai France, pre francúzsky magazín Auto Moto povedal, že elektrický Casper bude stáť okolo 20 000 eur.