startstop

20 rokov staré elektrické BMW lepšie ako Tesla?

Tesla model S 100D s dojazdom približne 540 km na jedno nabitie je považovaná za najlepší elektromobil súčasnosti. Inžinieri z Kalifornskej spoločnosti IT Assent Partners (ITAP) sa rozhodli postaviť sedan, ktorý môže cestovať dlhšie a to za použitia recyklovaných súčiastok. Bol to celkom ambiciózny plán, ale nakoniec sa im to podarilo!

Inžinieri začali pracovať s 20 rokov starým BMW 528i, ktorú kúpili na vrakovisku. Prvým krokom bolo čo najviac znížiť hmotnosť, čo dosiahli odstránením takmer celého interiéru vrátene prístrojovej dosky a zadných sedadiel. Samozrejme, všetky mechanické komponenty potrebné na pohon pomocou benzínovej jednotky boli taktiež odstránené.

88 % súčiastok na tomto automobile je recyklovaných, pričom pohonnú jednotku tvorí set batérií, ktorý dáva výkon 130 kWh. Využili na to jednotky z EV a staré batérie notebookov. Pritom spoločnosti, od ktorých nakupovali batérie tvrdili, že sú nepoužiteľné. Avšak team inžinierov ich rozobral a zistil, že okolo 80% z týchto batérií je stále plne funkčných.

Tento automobil sa im podarilo postaviť za 35 dní a stálo ich to približne 13 000$. Člen tímu Lungren povel, že najnáročnejšou časťou celej stavby bolo zapojenie všetkých batérií.

BMW bolo následne porovnané s troma odlišnými sériovo vyrábanými modelmi: Tesla Model S P90D, Chevrolet Bolt a Nissa Leaf. Vydali sa na 550 km dlhú cestu na juh Kalifornie. Leaf bol prvý automobil, ktorému došla batéria už po 130 km a to je pritom model s veľkým dojazdom. Model S od Tesly prešiel 390 km, zatiaľ čo Bolt 350 km. BMW však ešte stále malo „šťavu“ v batériách.

V druhom teste postavili proti sebe BMW a Teslu Model 100D. Idea bola stále rovnaká. Riadiť obidve autá v úplne rovnakých podmienkach a počkať, ktorému automobilu dôjde batéria ako prvému. Tesla prešla asi 500 km, zatiaľ čo BMW prešlo asi 620 km.

Samozrejme tento test nie je relevantný, pretože Tesla Model S 100D je plne vybavený luxusnými a technickými prvkami, vrátene autopilota a všetkých kontrol jazdy, zatiaľ čo BMW je bez všetkých týchto technických „vychytávok“.

Zmyslom však nebolo, aby ponížili Teslu alebo iné značky, ale ukázať, čo sa dá vyrobiť pomocou recyklovaných elektronických komponentov.

Exit mobile version