Domov SPRÁVY News Ojazdených áut je na trhu medziročne viac a sú mladšie

Ojazdených áut je na trhu medziročne viac a sú mladšie

Foto: 123rf.com

V januári 2024 bolo v ponuke na slovenskom inzertnom trhu výrazne viac jazdených áut ako v decembri 2023 – takmer 61-tisíc, oproti 51-tisícom, čo predstavuje nárast o 19,6 percenta. Znamená to vlastne návrat k bežnému stavu, pretože december býva pre vianočné sviatky najslabším mesiacom v roku, kedy obchody s ojazdenými vozidlami výrazne stagnujú.

Zaujímavejšie je preto porovnanie s januárom minulého roka, kde medziročne v ponuke tuzemských inzertných serverov päťtisíc áut pribudlo (nárast o takmer 9 percent). Vyplýva to z analýzy celého sekundárneho trhu inzerovaných vozidiel, vykonanej expertmi AAA AUTO, najväčšieho predajcu ojazdených vozidiel v SR. V januári 2024 sa zvýšila stredná (mediánová) cena ponúkaných vozidiel, a to o 1 600 eur na 9 800 eur, no mierne klesli najazdené kilometre (167-tisíc vs. 174-tisíc km), taktiež sa znížil aj vek ojazdených vozidiel z 10,4 na 9,2 roku. Áut je teda medziročne viac, no sú drahšie. Cena v inzercii ponúkaných áut však v posledných troch rokoch neustále rastie.

„Tento stav je daný na jednej strane dlhodobým nedostatkom nových áut na trhu, ktorý sa pomaly vracia k dobám pred covidom a následnou čipovou krízou. A taktiež silnejším dopytom po ojazdených autách, čomu zodpovedajú aj rekordné predaje u nás v AAA AUTO, či už za celý minulý rok alebo aj za tento január,“ hovorí Luboš Vorlík, výkonný riaditeľ spoločnosti AURES Holdings pre Slovensko a Českú republiku, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO a Mototechna. „Vysoké očakávania máme aj od celého tohto roku, žiadne známky slabnúceho dopytu zatiaľ na obzore nevidíme. Niektorí predajcovia nových vozidiel síce ohlásili znižovanie cien, sú to však len kozmetické zmeny, ktorých vplyv na sekundárny trh s vozidlami bude podľa mňa veľmi obmedzený,“ dodáva Luboš Vorlík.

Škodovky stále vedú

Rovnako, ako v prípade predaja nových vozidiel, vedie aj v inzertnej ponuke jazdených áut česká Škoda. Nasledujú Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes, Ford, Peugeot, Opel, deviata priečka patrí Hyundaiu a desiata Renaultu. Len pre zaujímavosť – najvyššie kilometrové nájazdy majú inzerované vozidlá značky Audi (194-tisíc km) a Volkswagen (190-tisíc), najnižšie naopak Hyundai (102-tisíc km) a Peugeot (156-tisíc km). Najmladšie sú autá značky Hyundai s mediánom 6,4 roku, naopak najstaršie z prvej desiatky sú vozidlá značky Ford s mediánom 10,8 roku.

Elektromobily zlacneli

Trvalý nárast ponuky inzerovaných vozidiel badať pri čisto elektrických aj hybridných automobiloch. Pri elektrických vozidlách medziročný rast predstavuje takmer 51 percent – na 827 kusov inzerovaných kusov, v prípade hybridných vozidiel ide o nárast 37 percent – na 1 057 kusov. „Za poklesom cien elektrovozidiel stojí najmä globálne zlacnenie nových vozidiel Tesla, ktoré sa prepísalo aj do cien ojazdených áut. Ešte vlani v januári bol cenový medián najpredávanejšej Tesly Model 3 na úrovni 46 490 eur, tento rok je to 33 140 eur, teda o neskutočných 13 350 eur menej,“ komentuje Luboš Vorlík s tým, že nižšie ceny vozidiel sú tu aj z dôvodu vyššieho kilometrového nájazdu (71-tisíc vs. 34-tisíc km) aj veku (3,2 vs. 1,9 roku) v prípade Tesly 3.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMáte radi LEGO a Formulu 1? Zapíšte si tento dátum
Nasledujúci článokMotor V12 a 900 koní. Pagani Huayra R Evo je ultimátny superšport