startstop

Fascinujúce fakty a čísla o víťazstve Audi na Dakare

Foto: Audi Sport

Audi tento rok dosiahlo na Dakare historicky svoje prvé víťazstvo. Analýzy tímu Audi Sport spolu s príbehmi z bivaku odhaľujú mnohé fascinujúce poznatky, ktoré stoja za prečítanie.

Audi oslávilo svoje prvé víťazstvo na Rely Dakar 19. januára 2024. Pre pilota Carlosa Sainza to bolo štvrté dakarskévíťazstvo so štvrtou značkou. Od roku 1980 dosahuje Audi víťazstvá alebo majstrovské tituly v majstrovstvách sveta v rely, Pikes Peak Hill Climb, Le Mans 24 Hours, American Le Mans Series, European Le Mans Series a FIA World Endurance Championship WEC, v kategóriách cestovných áut ako je DTM, v super cestovných autách a v Trans-Am, vo Formule E, ako aj v kategóriách zákazníckych pretekov GT2, GT3, GT4 a TCR. S triumfom v púšti zmizlo jedno z mála zostávajúcich prázdnych miest na globálnej mape úspechov spoločnosti v motoristickom športe.

Foto: Audi Sport
Dôležité osobnosti tímu Audi Sport

Podvozok víťazného špeciálu Audi RS Q e-tron niesol číslo 110 a tím Audi Sport ho dokončil 6. júla 2023. Tento prototyp potom absolvoval test v Zaragoze, Baja España Aragón, test v Maroku, Rallye du Maroc a test v Château de Lastours. Pred štartom Rely Dakar malo auto najazdených 5 880 kilometrov. Na Dakare auto prešlo ďalších 8 054 kilometrov. Kľúčovou postavou úspechu Audi na Dakare je Leonardo Pascali, technický riaditeľ zodpovedný za vývoj projektu Dakar od roku 2023. Pascali má skúsenosti z F1 aj Le Mans, no nikdy predtým nepracoval v prostredí terénnych rely. Podľa jeho vlastných slov mať príležitosť pracovať na tomto projekte a potom vyhrať Rely Dakar je „najlepšia profesionálna skúsenosť môjho života“.

Foto: Audi Sport

Naproti tomu automobilový inžinier Joan Navarro zbiera skúsenosti v púštnych rely od roku 2013, keď sa pripojil k  tímu Svena Quandta . Ako pretekársky inžinier priviedol Naniho Roma k víťazstvu na Rely Dakar v roku 2014, Carlosa Sainza prvýkrát v roku 2020 a Stéphana Peterhansela o rok neskôr. Jeho hrdosť na svoje štvrté víťazstvo v pozícii inžiniera Carlosa Sainza je nesmierna. Navarro si údajne ešte ani dva týždne po prekročení cieľovej čiary nezložil náramok, ktorý slúžil ako prístupové povolenie pre všetkých členov tímu počas rely.

Carlos Sainz a Joan Navarro. Foto: Audi Sport
Preťaženie väčšie než na húsenkovej dráhe

Zaťaženie, ktorému bolo Audi RS Q e-tron vystavené, bolo počas mimoriadne náročného ročníka Rely Dakar skutočne extrémne. Najtvrdšie pristátie po skoku krátkodobo vygenerovalo maximálne zrýchlenie 16 g vo vertikálnom smere. Stalo sa to v tretej etape. Pre porovnanie, osobné lietadlo letí takým spôsobom, že pasažieri sú vystavení zrýchleniu maximálne 1,5 g. Astronauti zažívajú zrýchlenie 3 až 4 g počas vzletu a až 6 g môže krátkodobo nastať počas jázd na horskej dráhe. Napriek vysokému zaťaženiu Audi počas rely nemenilo na víťaznom aute rôzne kľúčové komponenty. Predná a zadná motorgenerátorová jednotka (MGU) a meniče pre pohon náprav zostali v podvozku nezmenené, rovnako ako vysokonapäťová batéria a palivová nádrž meniča energie.

Foto: Audi Sport
260 sekúnd na plný plyn

Na štvrtom úseku obsahoval oficiálny popis trasy od organizátora poznámku „veľmi rýchla trať“ pre prejazd medzi 66. a 95. kilometrom trasy. Keď inžinieri Audi večer načítali údaje z vozidla, nestačili sa čudovať. Audi RS Q e-tron na tomto úseku dosiahlo povolenú  maximálnu rýchlosť 170 km/h nepretržite po dobu 4 minúty a 20 sekúnd. Takéto hodnoty sú na klasickom pretekárskom okruhu nemysliteľné. Samotná jazda touto rýchlosťou by si vyžadovala rovinku dlhú 12,28 kilometra.

Šiesta etapa bola v ostrom kontraste s predchádzajúcim odstavcom. Veľké pieskové duny dramaticky znížili priemernú rýchlosť. Na približne 400 kilometroch reťazí dún dosiahli Carlos Sainz a Lucas Cruz priemernú rýchlosť len okolo 40 až 50 kilometrov za hodinu. To, čo znie ako pohodlné tempo v centre mesta, je v skutočnosti mučením pre vysoko namáhaný elektrický pohonný systém, dve prevodovky, štyri hnacie hriadele a chladiace systémy. Spotreba energie na tomto teréne tiež prudko stúpla. Bezchybná a kvalitná navigácia spolujazdca Lucasa Cruza sa dá vyjadriť nielen slovami chvály, ale aj číslami. Do predposlednej etapy  absolvovali Carlos Sainz a Lucas Cruz najkratšie vzdialenosti zo všetkých troch posádok jazdcov Audi. Ich efektivita pri výbere najefektívnejšej trasy a minimalizovaní chýb pri navigácii bola úžasná.

Carlos Sainz a Lucas Cruz. Foto: Audi Sport
Premyslená stratégia

Jedným z tajomstiev úspechu na ceste k víťazstvu bola dômyselná stratégia tímu a jazdca. Šéf Audi Motorsport Rolf Michl a Sven Quandt, šéf tímu QMS, mali po podrobných etapových analýzach pravidelné nočné stretnutia o stratégii pretekov, čo sa v plnej miere vyplatilo. Rozhodnutie dobrovoľne stratiť päť minút na piatej etape, aby nemuseli otvárať náročnú šiestu etapu, bolo odvážne. V porovnaní so všetkými konkurentmi sa však spätne ukázalo, že analýza bola úplne na mieste. Audi obsadilo prvú a druhú pozíciu po šiestej etape a počas dňa oddychu sa Carlos Sainz a Lucas Cruz až do konca nevzdali vedenia.

Carlos Sainz  čítal terén tak šikovne, že aj napriek zajazdeniu dobrých časov si stále ponechal bezpečnú rezervu. Medzi treťou a šiestou etapou bol Španiel opatrnejší, keďže mu stačili výsledky na prvých piatich miestach. Keď Sébastien Loeb začal v druhej polovici rely vyvíjať tlak, Sainz znížil svoju bezpečnostnú rezervu, ale len do takej miery, aby nehrozila nehoda. Naproti tomu poprední pretekári ukončili rely predčasne po nehodách alebo utrpeli časovo náročné škody. Sainz vyhral Rely Dakar bez etapového víťazstva.

Foto: Audi Sport

Elektrický pohon Audi RS Q e-tron s vysokonapäťovým akumulátorom a meničom energie poháňaným palivom je mimoriadne efektívny. Víťaz získal značnú časť potrebnej energie inteligentným spôsobom. Počas brzdenia premieňajú motorgenerátorové jednotky (MGU) kinetickú energiu na elektrickú energiu. Táto rekuperácia pokryla v priemere 14 percent dennej potreby energie počas rely. V porovnaní s bežnými súťažnými autami sa znížilo opotrebovanie brzdových kotúčov. Mechanici menili predný pár kotúčov iba raz a zadný pár dvakrát.

55 pneumatík, 11 defektov

Na trase Rely Dakar 2024 použili víťazi 54 pneumatík a tiež jednu dodatočnú pneumatiku, ktorú im na desiatu etapu poskytli ich tímoví kolegovia Mattias Ekström a Emil Bergkvist. Celkovo Carlos Sainz a Lucas Cruz zaznamenali jedenásť defektov. Tím vymenil aj dva poškodené ráfiky. Víťazná posádka musela prekonávať aj prekážky každodenného života na Dakare V prvý deň podujatia im v obytnom aute nefungovala teplá voda, takže sa museli sprchovať studenou vodou. Počas dvojdňovej etapy boli všetci účastníci nútení stráviť noc v divočine bez svojich tímov a pripraviť si vlastné jedlo. “Raz to bolo v poriadku, ale druhýkrát som to nepotreboval,” povedal úprimne Sainz. Potom ťažil z veľkorysého gesta jazdca Toyoty. Yazeed Al-Rajhi nechal Španiela počas zostávajúcich nocí využívať jeho luxusný obytný automobil. Jazdec zo Saudskej Arábie odstúpil v šiestej etape po prevrátení, čo umožnilo Sainzovi dostať sa do vedenia.

Carlos Sainz a Sébastien Loeb. Foto: Audi Sport

Carlos Sainz vedel, že jeho manželka Reyes a dcéra Ana oznámili príchod do cieľa Rely Dakar. Nečakal však, že do cieľa príde aj jeho syn Carlos Jr., pilot Ferrari F1. Prekvapenie pri stretnutí s ním bolo preto obrovské.

Exit mobile version