Je len málo automobiliek, ktoré skutočne počúvajú svojich zákazníkov, Ford je jednou z nich. Nový Ranger sa priblížil k dokonalosti a je tým najlepším pick-upom, ktorý na starom kontinente môžete oficiálne kúpiť. Prečo sme si ním takí istí?
Pozorným fanúšikom neunikla podobnosť Rangera s Amarokom, je teda Ford Ranger Amarokom alebo je Amarok Rangerom? B je správne! Ford totiž vyvinul úplne novú platformu a dohodol sa s Volkswagenom na spolupráci. Pýtate sa, prečo by to robil? Odpoveď je veľmi jednoduchá, ekonomická úspora. Dvojica automobilových gigantov si totiž má navzájom čo ponúknuť a sesterských modelov bude len pribúdať.
Nakoniec, obdobných spoluprác v rámci užitkových vozdiel je neúrekom, Navara prepožičala svoje gény Renaultu Alaskan či Mercedesu triedy X. Ale späť k Rangeru, toho totiž môžeme hneď v úvode korunovať za kráľa európskych pickupov. V mojom osobnom rebríčku tak zosadil Mitsubishi L200 či Hilux, ktoré sú už generačne za zenitom.
Ranger totiž posúva laťku stredne veľkých pick-upov na úplne inú úroveň, kvantum ponúkaných technológií sa hravo vyrovná akémukoľvek novému osobnému autu, a to pokojne aj z radov prémie. Pokročilý adaptívny tempomat so schopnosťou udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu či všemožné asistenčné systémy, ale aj vynikajúce svetlá. Ak by sa napríklad v Mercedese snažili a X-ko by spravili tak ako sa očakávalo, vyzeralo by presne ako aktuálny Ranger.
Môj zákazník, môj pán
Ak si kupujete Ranger, vyššie spomínané vychytávky nebudú tým hlavným aspektom, ktorý rozhodne, práve naopak, zaujímať vás bude praktická stránka. Nový Ranger potiahne 3 500 kg vážiaci brzdený príves, užitočné zaťaženie predstavuje v našej verzii 923 kg, no pri iných sa šplhá na hranicu 1 149 kg. Prepracovaná korba vám umožní naložiť europaletu na šírku medzi blatníky, vznikne vám tak omnoho viac využiteľného priestoru a zvýšite efektivitu zaťaženia.
Medzi skvelé vychytávky patrí aj elektrická roleta korby, efektívne osvetlenie či integrovaná zásuvka s príkonom 400W. Medzi vypočuté prosby zákazníkov patrí napríklad nášľapný schod priamo v blatníku, vďaka čomu na korbu vyskočíte ľahšie. Potešia aj otvory na svorky pre fixáciu dlhých predmetov priamo na veku korby, čo vám umožní ich napríklad zrezať priamo na mieste. Nehovoriac o šialene dlhom zozname rôznych doplnkov priamo od Fordu.
Nečakaná novinka
Prísť v dnešnej dobe s niečím novým a inovatívnym je naozaj ťažké, pretože už všetko bolo vymyslené. Ale potom sa pozriete na nový Ford Ranger a jeho otváranie dverí a poviete si: Prečo toto niekoho nenapadlo skôr? Vnútorné tiahlo je totiž integrované priamo do madla dverí. Interiér je zaujímavým kompromisom medzi digitalizáciou a konvenčnými prvkami. Podobne ako z exteriéru, aj tu dýcha Amerika a inšpirácia väčším bratom F150.
Azda jedinou výtkou je displej infotainmentu a chýbajúca orientácia na vodiča. Nevyhnete sa mu ani ak siahnete po základnej verzii XL, digitálny prístrojový štít a displej infotainmentu je sériovým prvokom, líši sa len ich veľkosť.
Šesťvalec je najlepšou voľbou
Ak sa chystáte Ranger naplno využívať, nami testovaný vidlicový šesťvalec je tou správnou voľbou. Spoločne s 10 stupňovou automatickou prevodovkou si dokonale rozumejú. Prejav tohto agregátu evokuje skôr štvorvalec, no nenechajte sa zmiasť. Gro výkonu dokáže zo seba tento motor vydať práve v tom nižšom spektre otáčok, a to už od hranice 1500, resp. 1600, kedy pri zošliapnutí plynového pedálu auto prakticky okamžite produkuje potrebný výkon a dosahuje ho do úrovne cca 3 500 otáčok. A to sú presne tie parametre, ktoré od pracovného auta očakávate.
Spotrebu v prípade pick-upu príliš neriešite, ale koho by to predsa len zaujímalo, tak ste v rozpätí od 9 do 12 litrov v závislosti od toho, či jazdíte výlučne s pohonom zadnej nápravy alebo s inteligentnou štvorkolkou. Novinkou je totiž režim 4A, ktorý spína pohon všetkých 4 kolies, respektíve prerozdeľuje výkon podľa potreby, tak ako typická SUV cestná štvorkolka.
Stále sa má kam posunúť
Podvozok je to, čo robí Ford Fordom, inak tomu nie je ani v novom Rangeri. Dokonalé odladenie konštruktéri posunuli na úplne novú úroveň v segmente úžitkových vozidiel. Auto jazdí takmer ako osobák. Aj prázdny totiž dokáže v zákrutách držať stopu rovnako stabilne ako plne naložený.
Čomu by sme sa v prípade konfigurácie Rangeru rozhodne vyhli, je prémiové príplatkové audio, ktoré nie je dobre odladené, respektíve odhlučnené a utlmené. Nenadchla nás ani úroveň hluku v kabíne, aj keď s ohľadom na túto triedu to je odpustiteľné, čakali sme niečo viac. Ak máte pocit, že vám dlžíme ešte pár informácií, pozrite si našu videorecenziu na YouTube, kde sme sa novému Rangeru venovali podrobnejšie.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2 993 cm3 |
Max. výkon | 177 kW/240 k |
Max. krútiaci moment | 600 Nm |
Palivo | diesel |
Pohon | 4×4 |
Prevodovka | 10-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 350 mm |
Šírka | 1 910 mm |
Výška | 1 886 mm |
Rázvor náprav | 3 270 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 377 kg |
Rozmer kolies | R19 |
Rozmery nákladného priestoru | 1 613 × 1 224/1 442 (medzi blatníkmi/max.) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,7 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 12,5 l/100 km |
Diaľnica | 11,1 l/100 km |
Okresky | 9,7 l/100 km |
Priemer | 10,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 41 148 € |
Cena testovanej verzie | 77 748 € |
Parametre vozidla su síce pekné a sľubné ale v tažkom teréne Ford na L200 a Hilux ani len nesiaha, bavíme sa o základných výbavách.
Mam v tých najhorších terénoch odkarované rozne modely značky a za mna jednoznačne L200, (priechodnosť, prevodovka, manévrovanie)
Dokonca som sňou dopomohol na mokrej tráve “rozhýbať” 25tonové Volvo 8×8