startstop

Hothatch novej generácie pumpuje do žíl adrenalín – pohon zadných kolies a 326 koní

Foto: Cupra

Prvý európsky hothatch s čisto elektrickým pohonom – to je Cupra Born VZ. Má vzadu uložený výkonný elektromotor poháňajúci výlučne zadné kolesá.

Born je prvým elektrickým modelom mladej značky Cupra a teraz sa vôbec ako prvý z koncernu dočkal aj športovo orientovanej verzie s označením VZ. Ide o skratku slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky. Elektrický pohon dosahuje výkon 240 kW (326 k) a najvyšší krútiaci moment 545 Nm. Tomuto výkonovému potenciálu konštruktéri prispôsobili podvozok, riadenie aj brzdovú sústavu. Cupra Born VZ zrýchli z miesta na 100 km/h za 5,7 sekundy a rozbehne sa maximálne na rýchlosť 200 km/h.

Tento nový elektrický hothatch má na zadnej viacprvkovej náprave nové pružiny a adaptívne tlmiče systému DCC, ktoré spolu s modifikovanými ventilmi v predných tlmičoch, rekonštruovanými pružinami predných tlmičových vzpier McPherson a hrubšími stabilizátormi vytvárajú nový podvozok DCC Sport. Ten zlepšuje ovládateľnosť a trakciu pri dynamickej jazde a súčasne vďaka nastaviteľným adaptívnym tlmičom pruženia poskytuje aj vysoký komfort, pokiaľ si ho vodič želá. K športovejším jazdným vlastnostiam prispieva ďalej modifikované hrebeňové riadenie s bezprostrednejším sprevodovaním a novým softvérom.

Foto: Cupra
Zmeny prispôsobené vyššiemu výkonu

Kvôli zvýšenému výkonu pohonu konštruktéri, pochopiteľne, modifikovali brzdovú sústavu, ktorá má na zadnej náprave väčšie brzdové bubny. Nové vyladenie elektronického rekuperačného brzdenia, ktorého intenzitu teraz vodič môže nastavovať pádlami na volante, zabezpečuje verzii VZ bezprostrednejšiu reakciu brzdovej sústavy oproti ostatným verziám radu Born. Na prenos väčšieho krútiaceho momentu poháňanými zadnými kolesami má Born VZ štandardne širšie pneumatiky s rozmermi 235/40 R 20.

Cupra prízvukuje, že zvýšená výkonnosť nebolo dosiahnutá na úkor efektivity a Born VZ má dojazd do 570 km. Batéria bola konštrukčne vylepšená a teraz má kapacitu 79 kWh netto (+2 kWh). Batéria pohonu sa dá nabíjať doma pomocou wallboxu s výkonom 11 kW striedavým napätím alebo na verejnej rýchlonabíjačke jednosmerným prúdom s výkonom 170 kW. V takomto prípade trvá dobitie batérie z 10 na 80 % 30 minút.

Foto: Cupra

Vonkajší dizajn vozidla Cupra Born VZ umocňujú dve nové farby karosérie – exkluzívne pre verziu VZ vyhradená tmavozelená Dark Forest a čierna Midnight Black. Športovú estetiku vozidla dotvárajú dva nové druhy 20-palcových diskov z ľahkej zliatiny – jedny odlievané s 3D dekoračnými prvkami medenej farby a druhé kované z ľahkej zliatiny. Insígniami vysokého výkonu je logo VZ na dverách batožinového priestoru a nápis Cupra vo vyhotovení tmavého chrómu.

Interiér

Emocionálny dizajn pokračuje aj v interiéri. Štandardné škrupinové športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy CUP Bucket sú vyhradené len pre túto verziu VZ a majú rovnaké vyhotovenie ako v najvýkonnejších verziách automobilov Cupra so spaľovacím motorom. Nižšia poloha športového sedadla nad zemou prispieva k ergonomicky výhodnejšej polohe vodiča pri rýchlej, dynamickej jazde. Vďaka modifikáciám podvozku sa Cupra Born VZ dá objednať súčasne s kombináciou troch zadných sedadiel a strešného okna, čo doteraz nebolo možné.

Foto: Cupra

K zlepšeniu ovládateľnosti modelu CUPRA Born VZ prispievajú pádla na volante na nastavovanie intenzity rekuperácie. Keď vodič uvoľní pedál akcelerátora, elektromotor sa prepne do režimu generátora. Pri tom premieňa kinetickú energiu na elektrickú, ktorou dobíja batériu pohonu a tým súčasne spomaľuje vozidlo. Toto rekuperačné brzdenie znižuje opotrebovanie hydraulických bŕzd. Na pohodlnejšie ovládanie rekuperácie teraz vodič môže v režime jazdy ‘D’ pádlami na volante prepínať medzi 3 úrovňami rekuperácie podľa toho, ktorý najlepšie vyhovuje jeho štýlu jazdy. Born VZ má vylepšenú aj digitálnu koncepciu ovládania. Centrálny ovládací displej, odsadený od prístrojovej dosky, má väčšiu uhlopriečku 32,8 cm (12,9 palca) a osvetlené dotykové posúvače na spodnej lište displeja na ovládanie teploty dvojzónovej klimatizácie a hlasitosti audiosystému.

Systém infotainmentu CUPRA Born VZ môže byť na želanie doplnený ozvučovacou sústavou Sennheiser s 10 reproduktormi. Sústavu reproduktorov s elegantnými kovovými krycími mriežkami v kabíne napája multikanálový digitálny zosilňovač s vysokou účinnosťou a celkovým výkonom 425 wattov. Zosilňovač využíva patentovaný softvér Sennheiser AMBEO Concerto, ktorý zo stereofónneho signálu pomocou špeciálneho algoritmu vytvorí verný 3-rozmerný priestorový zvuk.

Kvalitnejší tempomat aj parkovací systém

Orientáciu značky na bezpečnosť a komfort dokumentuje široké portfólio zdokonalených a nových asistenčných systémov, ktoré sú dostupné štandardne alebo za príplatok. Systém Travel Assist 2.6 kombinuje adaptívny tempomat s asistentom jazdy v pruhoch na automatické vedenie vozidla v pozdĺžnom a priečnom smere. Nová verzia, ktorá je k dispozícii pre Born VZ, má zlepšenú funkčnosť na cestách so slabým značením jazdných pruhov vďaka informáciám prijímaným z cloudu. Navyše nový systém umožňuje aj automatickú zmenu jazdného pruhu pri jazde na diaľnici.

Foto: Cupra

Aj parkovanie je teraz oveľa jednoduchšie. Nový systém na diaľkové ovládanie parkovania umožňuje vodičovi zaparkovať vozidlo do tesného priestoru ovládaním prostredníctvom smartfónu zvonka. Asistent na parkovanie s pamäťou zase umožňuje naučiť vozidlo automaticky absolvovať posledný úsek pred zaparkovaním na určené miesto. Cupra sa rovnako usiluje aj o dosiahnutie rovnováhy medzi individuálnymi potrebami mobility a ochranou životného prostredia. Preto je Born prvým modelom, ktorý sa dodáva zákazníkom neutrálne z hľadiska emisií CO2. Táto koncepcia využíva energiu z obnoviteľných zdrojov pri výrobe a v dodávateľskom reťazci, pričom zvyšné emisie sú kompenzované environmentálnymi projektmi certifikovanými podľa najvyšších štandardov. Tento prístup sa vzťahuje v plnej miere aj na nový model Cupra Born VZ.

Vozidlo sa začne predávať v treťom štvrťroku 2024.

Exit mobile version