Pôvodne mala od 1. apríla 2024 nadobudnúť účinnosť novela Vyhlášky o dopravnom značení č. 30/2020 Z.z., ktorá ruší takzvané prechodné ustanovenia týkajúce sa dopravného značenia. Na ktoré konkrétne zmeny sme sa mali pripraviť?
V úvode článku však treba upozorniť, že Ministerstvo vnútra sa so Združením miest a obcí Slovenska dohodlo na posune jej účinnosti na rok 2029. “Vyhláška mala prísť so zásadnými zmenami v rámci dopravného značenia. Urobíme to až vtedy, keď budú na to všetci zainteresovaní na to absolútne pripravení,” skonštatoval minister vnútra Matúš Šutaj Eštok z Hlasu. Vyhláška mala podľa šéfa rezortu vnútra skomplikovať plynulosť a bezpečnosť na cestách. Zároveň však treba upozorniť, že s týmito výraznými zmenami sa tak bude musieť popasovať nová vláda a posun až o päť rokov je dosť radikálny. Novela by predstavovala vysoké finančné náklady pre štát, najmä Slovenskú správu ciest a železnice, ale aj jednotlivé obce a mestá na Slovensku, ktoré spravujú väčšinu ciest. Tie však dostatočnými finančnými prostriedkami na výmenu dopravného značenia v súčasnosti nedisponujú. Poďme sa teda aspoň pozrieť na to, čo nás čaká v budúcnosti.
Odklad víta ZMOS
“Týchto päť rokov nechceme nechať na nejaký stratený čas,” ubezpečil Šutaj Eštok s tým, že prioritou je aktuálne pripravenosť na autonómnu dopravu, hoci do budúcnosti treba zvážiť aj dopravné trendy. Cieľom je zabezpečiť hladkú a bezpečnú cestnú premávku. Nevylučuje ani informačnú kampaň. Odklad účinnosti víta aj predseda ZMOS-u Jozef Božik. Podľa neho ide o dôležité rozhodnutie pre územné, miestne i regionálne samosprávy, teda obce, mestá i kraje, ktoré sa na to môžu lepšie pripraviť aj po finančnej stránke.
Čo malo pôvodne platiť?
Najvyššia dovolená rýchlosť vyplývajúca zo značky umiestnenej pri okraji cesty platí najďalej po vzdialenejšiu hranicu križovatky, ak nie je ukončená alebo zopakovaná za križovatkou podľa § 7 ods. 5 alebo po začiatok obce.
Zákaz predchádzania alebo zákaz predchádzania pre nákladné vozidlá vyplývajúci zo značky umiestnenej pri okraji cesty platí najďalej po vzdialenejšiu hranicu križovatky, ak nie je ukončený alebo zopakovaný za križovatkou podľa § 7 ods. 5.
Regulácia vyplývajúca z regulačnej značky vyobrazenej na pruhovej značke modrej alebo žltej farby platí najďalej po vzdialenejšiu hranicu križovatky, ak nie je ukončená alebo zopakovaná za križovatkou podľa § 7 ods. 5, alebo po pruhovú značku modrej alebo žltej farby bez vyobrazenej regulačnej značky.
Cez plnú čiaru zákaz na pozemok
Dnes je v prílohe k Vyhláške o dopravnom značení č. 30/2020 uvedené, že pokiaľ značka pozdĺžna súvislá čiara vyznačuje jazdný pruh, je zakázané ju prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie prekážky cestnej premávky. Túto čiaru však možno prechádzať aj v prípade, že sa potrebujeme dostať na pozemok ležiaci vedľa cesty a to malo platiť až do 31. marca 2024.
Žlté čiary pre zákaz státia a zastavenia už nebudú
Až do konca marca 2024 malo platiť, že žlté čiary označujú zákaz zastavenia a zákaz státia z oboch strán čiary. Žltá čiara znamená zákaz zastavenia aj státia a prerušovaná žltá čiara zákaz státia. Od 1. apríla 2024 sa však veci mali meniť a mal začať platiť dopravný predpis, podľa ktorého budú žltou farbou kreslené iba dočasné vodorovné dopravné značenia podľa § 11 ods. 1.
Dočasná vodorovná značka je žltej farby; vyznačuje sa len vtedy, ak sa má dočasne zmeniť už existujúce vodorovné značenie, napríklad z dôvodu prác na ceste alebo obchádzky. Dočasná vodorovná značka je nadradená inej vodorovnej značke. Ak by súčasné použitie trvalej a dočasnej vodorovnej značky neposkytovalo jasný a jednoznačný výklad alebo ak ide o dlhodobú dočasnú zmenu vodorovného značenia, trvalú vodorovnú značku je potrebné odstrániť; dočasná vodorovná značka sa v takom prípade vyznačí bielou farbou.
Križovatka nebude rušiť platnosť značiek
Od 1. apríla 2024 mali na Slovensku prestať križovatky ukončovať platnosť príkazových a zákazových dopravných značiek, podľa nového označenia regulačných dopravných značiek. Každý príkaz alebo zákaz, ktorý mal úsekovú platnosť, mal mať dopravnú značku, na ktorej malo začať platiť, a dopravnú značku, na ktorej mala platnosť skončiť. Úsek, ktorý mal byť takto označený, mal mať prednosť pred značkou začiatok a koniec obce, začiatok a koniec diaľnice a podobne. Týkať sa to malo najmä dopravných značiek určujúcich maximálnu povolenú rýchlosť, zákaz predchádzania, zákaz státia, hlavná cesta a podobne. Dôvodom týchto zmien je príchod vozidiel s automatickým rozpoznávaním dopravného značenia ako predchodcu autonómnych vozidiel.