V roku 1937 Bugatti po prvý raz vyhralo preteky 24 hodín Le Mans s vozidlom Type 57G. O šesť rokov skôr však značka oficiálne debutovala na legendárnych pretekoch s autom, ktoré dalo bratom Bugattim okúsiť vzrušenie z okruhu Circuit de la Sarthe. Práve tento priekopnícky výtvor – Type 50S – inšpiroval najnovší Chiron Super Sport Hommage T50S.
Jedného zo zákazníkov Bugatti Chiron natoľko očaril príbeh Type 50S, že počas svojej návštevy v sídle značky v Molsheime a po diskusii s vedúcim dizajnérom Bugatti Jaschom Straubom kompetentných požiadal, že chce čierny Chiron Super Sport oslavujúci túto časť histórie Bugatti.
Type 50S, odvodený od slávneho Type 46, predstavoval vrchol radu veľkoobjemových motorov Bugatti. Tam, kde Bugatti malo predtým úspech s ľahkými, svižnými pretekárskymi autami ako Type 35, koncom 20. a začiatkom 30. rokov boli už pretekárske tímy zamerané čisto na výkon. Inováciou Bugatti v tom čase bol nový päťlitrový preplňovaný osemvalec s výkonom okolo 250 koní. Zároveň to bol prvý motor Bugatti s dvojitým vačkovým hriadeľov v hlave valcov. Montáž tohto revolučného motora do Type 50S vytvorila pohodlné a luxusné a cestné auto s výkonom pretekárskeho vozidla. Potenciál Type 50S bol taký, že Jean Bugatti veril, že by mohol zvládnuť najnáročnejšie motoristické preteky na svete – 24 hodín Le Mans – a vyhrať.
Tragédia z roku 1931
Bugatti prihlásilo do pretekov v roku 1931 tri vozidlá. Každé v čiernej farbe a nie v tradičnej francúzskej pretekárskej modrej, kvôli čomu vláda odmietla sponzorovať úsilie Bugatti v pretekoch. Celkovo sa na štart postavilo 26 vozidiel. Jedno z troch vozidiel dostalo počas pretekov vo vysokej rýchlosti defekt. Keď vozidlá Bugatti prichádzali k prvým zastávkam na tankovanie, zadná pneumatika na vozidle Mauricea Rosta praskla na rovinke Mulsanne Straight. Rost stratil kontrolu nad autom, prerazil plot, pričom zasiahol troch divákov a jedného zabil. Problémy s pneumatikami mali aj ďalšie dve Bugatti. Tím sa obe vozidlá, vrátane vozidla s podvozkom č. 50177, ktoré inšpirovalo túto modernú poctu Super Sport, rozhodol stiahnuť z pretekov, aby predišiel ďalším nehodám.
Výrazná, vzpriamená mriežka chladiča s opakujúcim sa štvorcovým vzorom, doplnená maľovanou číslicou „5“ v strede sa stala ústredným bodom prepracovania prednej časti Chironu. Rovnako ako originál, aj tento výtvor od divízie Sur Mesure je vyhotovený v tmavej a lesklej čiernej farbe, s kontrastnou číslicou „5“ namaľovanou na oboch stranách auta. Odkaz na „Le Mans 1931“ je umiestnený tesne pred podbehom zadného kolesa a na spodnej strane krídla sa skrýva znázornenie okruhu Circuit de la Sarthe.
Odkazy aj v interiéri
Povrchová úprava „Perlée“, viditeľná na oboch krytoch motora, vyžaruje celým autom ako neustála vizuálna pripomienka jeho inšpirácie. Úložný priestor v stredovej konzole Bugatti Chiron SS je teraz doplnený mechanizmom s nápisom „Le Mans 1931“. Aj chrániče kolien na oboch stranách stredovej konzoly napodobňujú vzor v kombinácii s obrysom okruhu Circuit de la Sarthe. Pôvodné auto je ručne aplikované na každom z panelov dverí, zatiaľ čo „Le Mans 1931“ je ručne prišité do opierok hlavy vodiča aj spolujazdca.
„Rad Type 50S pomohol začiatkom 30-tych rokov 20. storočia nastoliť Ettoreovu a Jeanovu priekopnícku víziu pre výkonné pretekárske autá Bugatti,“ povedal Jascha Straub, hlavný dizajnér Sur Mesure. „Typ 50S – a najmä podvozok 50177 – sú kľúčovými časťami našej histórie. Mať tak zanieteného zákazníka v túžbe vzdať hold tejto pretekárskej legende je skutočným privilégiom. On a ja sme sa hodiny a mesiace rozprávali o spôsoboch, ako by sme mohli vytvoriť autentickú poctu, posadnutí každým detailom, aby sme zaistili, že bude v súlade s príbehom Type 50S, ale zároveň bude dokončený podľa neporovnateľných štandardov značky Bugatti.”
Hendrik Malinowski, generálny riaditeľ Bugatti Automobiles, povedal: „Možno nemá povesť Atlantiku, Royale alebo Type 35, ale podarilo sa nám podeliť sa o naše nadšenie z tohto auta so zákazníkom, ktorý si uvedomil dôležitosť Type 50S. Tím Sur Mesure pod vedením Jascha Strauba opäť priniesol výnimočne osobný projekt. Využíva vášeň nášho zákazníka, prehľad našich odborníkov a zručnosti našich remeselníkov pri vytváraní pocte ikonickému Type 50S. Nie je to len pocta modernému dizajnu, ale pokračovanie príbehu, ktorý sa začal takmer pred storočím.“
Akému historickému vozidlu by ste vzdali hold vy? Napíšte nám do komentára.