startstop

Rozumný ťah alebo podraz? Radšej budú platiť ako investovať do e-mobility

Foto: Toyota

Vplyvný muž automobilového priemyslu prekvapil zásadným vyhlásením. Jeden z najväčších výrobcov automobilov na svete si od elektromobility ponechá odstup, pretože vidí isté finančné riziká.

Prvý muž Toyota Motor North America Tetsuo Ogawa v rozhovore pre Automotive News povedal, že odhadovaný podiel predaja batériových elektrických vozidiel (BEV) bude v roku 2030 v USA tvoriť len asi 30 % predaja. To je asi iba polovica toho, čo by si vyžadovali navrhované vládne nariadenia. Toyota sa v tomto smere bude rozhodovať podľa dopytu spotrebiteľov a ponúkať im vozidlá s pohonom, aké budú požadovať. A to aj za cenu, že by spoločnosť musela nakúpiť tzv. emisné povolenky. Ogawa si myslí, že to bude rozumnejšie ako investovať veľké finančné prostriedky do vývoja a výroby elektromobilov, po ktorých bude slabý dopyt.

Tetsuo Ogawa. Foto: Toyota
 Vidia aj iné spôsoby dekarbonizácie

Podiel z predaja elektromobilov samotnej značky tvorí necelé jedno percento. V podstate jediným čisto elektrickým modelov, ktorý Toyota predáva, je model bZ4X, ktorý je dostupný aj na Slovensku. Ogawa však jedným dychom dodal, že spoločnosť v žiadnom prípade nie je proti elektromobilom, práve naopak, je z nich nadšený. Avšak Toyota elektromobily nepovažuje za jedinú možnú cestu dekarbonizácie. Len pred niekoľkými dňami popredné svetové automobilové médií informovali o vývoji spaľovacieho motora, ktorý zachytáva emisie CO2.

Podľa nich Toyota testuje špeciálne vzduchové filtre, ktoré dokážu absorbovať časť CO2 produkovaných vozidlami poháňaných fosílnymi palivami. Systém má pozostávať z dvojice filtrov namontovaných pred sacím potrubím. Tie sú vyrobené z keramického katalyzátora a pokryté absorbentom CO2. Vzduch prechádza cez filtre, ktoré zachytávajú CO2 a posielajú ho do regeneračnej kvapaliny, ktorú je možné ekologicky zlikvidovať. Nové riešenie je zatiaľ úspešné iba pri zachytávaní žalostných množstiev skleníkových plynov, ale spoločnosť je odhodlaná tento a ďalšie možné spôsoby znižovania emisií a prechodu k ekologickejšej budúcnosti neustále zdokonaľovať.

Foto: Toyota

Je pochopiteľné, že Toyota si chráni svoje mohutné investície, ktoré nasmerovala do vývoja a výroby hybridných pohonných jednotiek. Len od roku 2021 investovala Toyota do výrobných prevádzok v USA približne 17 miliárd dolárov. V súčasnosti buduje aj nový batériový komplex za necelých 14 miliónov dolárov v Severnej Karolíne. Proces okolo postupného prechodu na e-mobilitu je však nesmierne dynamický a čelní predstavitelia automobiliek korigujú svoje predchádzajúce vyhlásenia. Uvidíme, či predpoveď Ogawu bude správna, alebo si Toyota nechá utiecť príležitosť pomedzi prsty.

Exit mobile version