startstop

Trieda A ostáva v ponuke, Mercedes mení stratégiu kvôli EV

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Nemci sa očividne prerátali a ich elektromobily sa nepredávajú tak dobre, ako očakávali. V dôsledku toho ostáva Mercedes triedy A aj naďalej v ponuke. Nie však na dlho.  

Mercedes bol vo svojich prognózach až príliš optimistický. Popularita elektrifikovaných vozidiel značky totiž nerastie tempom, aké očakávali. Podľa odhadov mali hybridy a elektromobily tvoriť do roku 2025 až polovicu predajov. To sa však pravdepodobne nestane, a tak si dal Mercedes na rok 2024 cieľ, ktorým je dosiahnuť aspoň 21 % celkových dodávok. Tvrdý stret s realitou navyše znamená, že vstupný benzínový model značky, trieda A, v portfóliu pobudne o čosi dlhšie.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata
Minimálne do roku 2026

Pôvodným plánom Mercedesu bolo ukončiť predaj triedy A v roku 2024 a uvoľniť miesto novým elektrickým modelom. Tie sa však kvôli vysokej cene nepredávajú tak dobre, ako v automobilke očakávali. Podľa zdrojov magazínu Autocar sa preto rozhodli ponechať najmenší model v ponuke až do roku 2026. Otázne je, kto bude následne jeho nástupca. Áčko je totiž vstupným modelom do sveta Mercedesu nielen z hľadiska rozmerov, ale aj ceny. Na našom trhu začína na sume 34 080 eur. Ak by ho mal nahradiť elektromobil, takmer s určitosťou môžeme konštatovať, že cena bude oveľa vyššia, čo potvrdzujú aj slová šéfa značky.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Generálny riaditeľ Mercedesu-Benz Ola Källenius totiž minulý mesiac priznal, že cenová parita medzi vozidlami so spaľovacím motorom a čisto elektrickými modelmi je ešte na “mnoho rokov vzdialená”. Ďalej spomenul, že zákazníci to môžu aj dnes vidieť na cenovom rozdiele medzi elektromobilmi a vozidlami s konvenčným pohonom.

Mercedes aktuálne pracuje na novej rodine kompaktných vozidiel a aj tie budú mať spaľovacie motory. Modely CLA, CLA Shooting Brake, GLA a GLB dostanú nástupcov na novo vyvinutej platforme MMA, ktorá bude podporovať benzínové motory, ako aj elektrické pohonné jednotky. O tom, či sa novej generácie dočkajú aj triedy A a B, sa automobilka zatiaľ nezmienila. Vieme však, že sa plánuje nové SUV, označované ako malé Géčko.

Mercedes EQG. Foto: Mercedes
Posun plánov

Značka to však s prechodom na elektrický pohon myslí vážne. Po novom očakáva, že plug-in hybridy a elektromobily budú do roku 2030 predstavovať 50 % celkových dodávok. Svoj pôvodný plán tak posunuli o päť rokov. Je to taktiež veľká zmena v porovnaní s prognózou spred niekoľkých rokov, keď firma tvrdila, že do konca desaťročia bude na niektorých trhoch úplne elektrická. Na základe novo stanovených cieľov môžeme očakávať, že Mercedes má v úmysle aj v roku 2030 naďalej vyrábať autá s benzínovými motormi ako reakciu na slabšie predaje elektrických vozidiel.

V dokumente pripravenom pre investorov však stuttgartská automobilka uvádza, že „podniká potrebné kroky na prechod na elektrický pohon”, ale uznáva, že „zákazníci a trhové podmienky budú určovať tempo transformácie”.

Exit mobile version