Tento rok oslávi okruh Slovakia Ring svoju jubilejnú 15. sezónu. Za ten čas celý komplex narástol a má za sebou bohatú históriu. Rekapitulujeme tie najzaujímavejšie podujatia a míľniky jediného slovenského profesionálneho automobilového okruhu.
Pred rokom 2008 by len málokto na Slovensku veril, že sa raz dožijeme profesionálneho pretekárskeho okruhu so špičkovou kvalitou asfaltu, kompletnou infraštruktúrou a službami. Skupina investorov a miestnych nadšencov zo Žitného ostrova veľmi rýchlo premenila kukuričné pole pri Orechovej Potôni na ozajstný pretekársky okruh. Stavať sa začalo presne 1. októbra 2008. Architektom areálu Slovakia Ring a dizajnérom rýchlostnej dráhy sa stal Rakúšan Hans Roth.
Už v roku 2009 bola zahájená prvá oficiálna sezóna. Areál v tom čase pozostával z rýchlostnej dráhy, trojposchodovej riadiacej veže, 33 garáží, paddocku, krytej tribúny, zdravotného strediska, autoservisu, čerpacej stanice a reštaurácie. Za bránami dokončovali hotel Ring so špičkovou modernou “školou šmyku”. Centrum bezpečnej jazdy dokončili spolu s off-roadovým centrom v roku 2012, aj keď bezpečnostný polygón bol v prevádzke prakticky od otvorenia okruhu.
V roku 2016 pribudol veľký zvierací park Malkia, v roku 2018 zase Vojenské múzeum. Výstavbou alternatívnej šikany na rýchlostnej dráhe získal autodróm v roku 2018 vyššiu okruhovú licenciu FIA II. triedy. V roku 2019 napokon uzrelo svetlo sveta aj špičkové Slovenské motokárové centrum.
Veľká cena SR
Jedným z prvých významných podujatí bola v roku 2010 Cena SR – preteky automobilov na okruhu. Pod názvom Veľká cena SR oslávi toto najvýznamnejšie národné okruhové podujatie rovnako 15 rokov na našom okruhu. História samotného podujatia siaha do 70. rokov minulého storočia. Ďalšou stálicou na Slovakia Ringu je od roku 2010 aj motocyklová Cena Slovenska a tiež moto seriál Alpe Adria. Významnú časť okruhového kalendára vypĺňajú aj dnes profesionálne a amatérske preteky motocyklov.
Azda najvýznamnejšie medzinárodné podujatie hostil Slovakia Ring v roku 2012. Majstrovstvá sveta cestovných automobilov FIA WTCC videlo zhruba 30 000 divákov a právom patrí k najpamätnejším udalostiam v histórii autodrómu.
Úspechy Maťa Homolu
Prakticky neexistuje typ pretekárskeho vozidla, ktoré by na okruhu ešte nejazdilo. Seriály BOSS GP a MaxxFormula so staršími monopostami Formuly 1, GP2 a IndyCar tešili divákov obrovskou rýchlosťou a zvukom atmosférických osem a desaťvalcov. Z medzinárodných vytrvalostných pretekov 24 h Le Mans sa po okruhu niekoľkokrát premával špičkový Ligier LMP2 Mira Konôpku či špeciál LMP3 z garáže ARC Bratislava.
Divácky mimoriadne úspešné boli vždy preteky FIA WTCC s vozidlami TC1 v rokoch 2012-2016. V roku 2018 na Slovakia Ring zavítal už zmenený formát WTCR s vozidlami TCR, ktorý sa udržal do roku 2020. TCR patria k najrozšírenejším pretekárskym vozidlám po celom svete. Prakticky každá krajina či väčší región má vlastný TCR seriál, kde jazdci bodujú do celkového hodnotenia TCR World Ranking. V našom regióne je mimoriadne obľúbený TCR Eastern Europe, ktorému aktuálne dominuje Maťo Homola na vozidle Hyundai Elantra N TCR.
Šelmy GT3
Bezpochyby k divácky najobľúbenejším triedam patrí odjakživa GT3: Audi, Porsche, Ferrari, Lamborghini, BMW či Mercedes. Každé z týchto áut má zadný náhon, takmer 600 koní, 1200 kg a jedinečný zvuk. Prvý významný GT seriál bol FIA GT3 European Championship v roku 2011, nasledovali FIA GT1 World Championship v roku 2012, jej pokračovateľ FIA GT Series (2013) a ADAC GT Masters (2013-14), Blancpain GT Series (2014) a stredoeurópska GT3 špička nikdy nechýbala ani na Veľkej cene SR.
Kamióny aj drifteri
V roku 2017 sa tu po prvýkrát predviedli aj päťtonové a tisíckoňové pretekárske ťahače FIA ETRC. Majstrovstvá Európy preteky ťahačov na okruhu patria doteraz k najnavštevovanejším podujatiam. Spomenúť treba aj seriál King of Europe, ktorý ponúkol od roku 2012 publiku množstvo dymu spod pneumatík a vzrušujúcich duelov v driftoch. Kvôli Stredoeurópskej trofeji FIA v relykrose (FIA CEZ Rallycross) vznikla v roku 2015 špeciálna relykrosová trať. Počas špeciálnych podujatí využívajú rýchlostnú dráhu aj cyklisti a in-line korčuliari.
Najrýchlejšie namerané kolo v histórii okruhu má na svedomí Klaas Zwart na monoposte F1 Jaguar R5. Počas kvalifikácie seriálu Maxx Formula 2019 zajazdil čas 1 min 39,002 s. Najrýchlejšie namerané kolo motocyklov bolo namerané Milanovi Pawelecovi na BMW S 1000 RR počas Alpe Adria 2023 – 2 min 3,368 s.
Sezóna 2024
Úvodným podujatím tohtoročnej sezóny budú preteky automobilov do vrchu v rámci majstrovstiev Slovenska. HILL CLIMB RACE SLOVAKIA RING odštartuje 7. apríla na špeciálne upravenom variante trate s dĺžkou 3400 m. Podujatie pozostáva z dvoch pretekov. Prvé preteky sa uskutočnia v nedeľu doobeda a budú pozostávať z 2 tréningových a 2 súťažných jázd. Druhé preteky sa uskutočnia poobede toho istého dňa a budú pozostávať z 1 tréningovej a 2 súťažných jázd. Presný časový harmonogram nájdete TU.