Po minuloročnej premiére sme sa konečne dočkali slovenského cenníka novej generácie Dacie Duster. Dá sa konštatovať, že je stále cenovo dostupná, obzvlášť s pohonom na LPG. Avšak pokiaľ chcete využívať výhody pohonu 4×4, siahnuť musíte po benzínovej jednotke vo vyššej výbave a v takom prípade aj cenovka letí nahor.
V kontexte súčasných okolností je však nový Duster stále jedným z cenovo najdostupnejších automobilov s pohonom 4×4. Ak sa bavíme o zdolávaní nejakého náročnejšieho terénu, tam bude mať Duster oproti Suzuki S-Cross určite navrh, ale pokiaľ vozidlo potrebujete na výjazd k chate, viniciam či do prudšieho kopca, ktorý v zime pokryje vrstva snehu, tak vám bez problémov dobre poslúži aj S-Cross. Aké sú medzi týmito vozidlami rozdiely?
Duster tretej generácie
Duster bol v roku 2022 najpredávanejším SUV v Európe. Každý deň z výrobných liniek v Pitesti zíde takmer 1 000 vozidiel. Duster novej generácie si zachováva estetické prvky svojich predchodcov ako je robustnosť či rozsiahle oplastovanie vonkajších častí karosérie, no zároveň preberá novú dizajnovú identitu značky Dacia a posúva ju na novú úroveň. Predstavitelia značky Dacia sa netaja tým, že dôslednejším zameraním na dizajn spolu s úžitkovými vlastnosťami chcú okrem svojich súčasných zákazníkov osloviť aj predchádzajúcich majiteľov vozidiel značky Jeep.
Nový Duster využíva platformu CMF-B, na ktorej jazdia aj modely Sandero, Logan alebo Jogger. Jej použitie znamená väčší vnútorný priestor ako v predchádzajúcej generácii, a to pre cestujúcich aj batožinu. Vďaka pokročilej konštrukcii platformy ponúka nový Duster podľa Dacie aj vyšší jazdný komfort a nižší hluk a vibrácie. Platforma CMF-B taktiež umožnila použitie elektrifikovaných pohonných jednotiek.
4×4 jedine s manuálom
O slovenských cenách stanovených pre nový Duster sme informovali TU, teraz nás bude zaujímať predovšetkým variant s pohonom 4×4. Ten je k dispozícii v jedinej verzii a to s benzínovým trojvalcom s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Motorizácia TCe 130 pozostáva z 1,2-litrového zážihového trojvalca s turbodúchadlom pracujúcom v Millerovom cykle a 48V mild-hybridného systému. Ten podporuje spaľovací motor pri rozjazde i akcelerácii a znižuje priemernú spotrebu paliva a emisie o 10 %.
Ak vám stačí pohon predných kolies, Duster je s touto motorizáciou k dispozícii od 21 890 eur. Variant 4×4 má cenu stanovenú na 24 290 eur. Zvoliť si pritom môžete štýl výbavy, ktorý vám sadne viac – buď elegantnejšiu Journey s 18-palcovými kolesami, ale drsnejšiu Extreme so 17-palcovými kolesami a modulárnymi strešnými lištami. Cena je v oboch prípadoch rovnaká.
Na rozdiel od Dusteru vám Suzuki S-Cross ponúkne kombináciu pohonu 4×4 so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, pričom tak robí s full-hybridným štvorvalcom. Jednotka 1,5 Dualjet Hybrid s výkonom 102 koní je k dispozícii vo výbave Premium od akciových 27 790 eur. Duster však budeme porovnávať s mild-hybridným štvorvalcom 1,4 Boosterjet s výkonom 129 koní spriahnutým so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tento variant je teraz možné zohnať v akcii už od 23 290 eur v prípade výbavy Premium a za akciových 25 290 eur vo výbave Elegance.
Porovnanie
Model | Duster TCe 130 Journey | S-Cross 1,4 Boosterjet Elegance |
Motor | R3 | R4 |
Výkon (k) | 130 | 129 |
Krútiaci moment (Nm) | 230 | 235 |
Zrýchlenie (s) | 11 | 10,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 174 | 195 |
Kombinovaná spotreba (l) | 6,0 | 5,8-6,1 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1465-1511 | 1285-1305 |
Celková hmotnosť (kg) | 1895 | 1755 |
Dĺžka (mm) | 4343 | 4300 |
Šírka (mm) | 1813 | 1785 |
Výška (mm) | 1656 | 1589 |
Rázvor (mm) | 2657 | 2600 |
Svetlá výška (mm) | 217 | 180 |
Batožinový priestor (l) | 456 | 430 |
Cena (€) | 24 290 | 25 290 |
Výbava
Výbavy Journey a Extreme zahŕňajú napríklad zadnú parkovaciu kameru, predné hmlové svetlomety, automatickú 1-zónovú klímu, hands-free kartu pre bezkľúčový prístup a štartovanie, indukčnú nabíjačku či multimediálny systém s 10-palcovou obrazovkou a 6 reproduktormi. Doplnková výbava je tvorená paketmi. Paket Winter s vyhrievaním predných sedadiel a volantu stojí 300 eur, Paket Parkovanie s prednými, bočnými a zadnými parkovacími senzormi, kamerovým systémom Multiview a systémom sledovania mŕtveho uhla stojí 500 eur a Paket Technológie s navigáciou, indukčnou nabíjačkou a elektronickou parkovacou brzdou stojí 550 eur.
Výbava Suzuki S-Cross je o niečo bohatšia. Už v cene dostanete napríklad adaptívny tempomat, 360-stupňový kamerový systém, 9-palcový displej multimediálneho systému, navigáciu, 17-palcové zliatinové disky kolies, systém sledovania mŕtveho uhla, automatickú klímu, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, vyhrievanie predných sedadiel, kožou potiahnutý volant alebo poťahy sedadiel z kombinácie kože a syntetickej kože.
Kým s novým Dusterom sme sa zatiaľ nemali možnosť zviesť, jazdné dojmy so Suzuki S-Cross si môžete pozrieť v našej staršej videorecenzii.
Automobilový priemysel sa neustále vyvíja, výrobcovia musia reagovať na meniace sa predpisy týkajúce sa povinného vybavenia, bezpečnosti či emisií. Vozidlá sa tak stávajú drahšími, výrobcovia sa to však snažia kompenzovať širšou výbavou. Nový Duster si zachováva charakter multifunkčného vozidla za prijateľnú sumu. Naďalej tak patrí medzi cenovo najdostupnejšie vozidlá s pohonom 4×4 na slovenskom trhu.