startstop

Slovenský projekt Aircar kúpili Číňania, sú lídrom v “lietajúcej doprave”

Foto: KleinVision

Spomínate si ešte na projekt Aircar? Budúcnosť mobility môže byť pokojne skrytá aj vo forme kombinácie jazdy a lietania. No aj napriek turbolenciám tohto odvážneho projektu majú tvorcovia dôvod na radosť. Lietajúce auto totiž odkúpila čínska firma, ktorá chce investovať do rozvoja tohto novodobého riešenia mobility.

Vráťme sa však späť v čase do roku 2021. Vtedy sa podarilo projektu Aircar úspešne absolvovať 25 minút trvajúci let z Nitry do Bratislavy. Tento let ukázal potenciál, kam by sa mohla uberať doprava v budúcnosti. Tri roky po tomto úspešnom lete sa podarilo predať tento projekt a ďalej sa na jeho výrobe bude podieľať čínsky investor.

Foto: KleinVision
Prvý let ešte v roku 2020

Treba povedať, kto stojí za projektom Aircar. Za tvorbou tohto lietajúceho auta stojí spoločnosť KleinVision. Celkovo projekt Aircar zaujal vo svete už pri jeho vzniku. Aktuálna informácia, s ktorou prišlo britské BBC, informuje o exkluzívnych právach čínskej spoločnosti Hebei Jianxin Flying Car Technology Company na výrobu lietajúceho auta Aircar.

Okrem spomínaného letu z Nitry do Bratislavy však AirCar absolvoval vôbec prvý let ešte v roku 2020. Vtedy však let trval zhruba sedem minút a prebehol vo výške 300 metrov nad Piešťanmi. Spoločnosť Aircar dostala v roku 2022 aj osvedčenie o letovej spôsobilosti, ktoré vydáva Slovenský dopravný úrad. „Firma vybudovala vlastné letisko a leteckú školu po predchádzajúcej akvizícii od iného slovenského leteckého výrobcu“, povedal Anton Zajac, spoluzakladateľ KleinVision.

Foto: KleinVision
Inovácie „Made in China“

Čína, ktorá zostáva lídrom vo vývoji elektromobilov, teraz aktívne vyvíja riešenia lietajúcej dopravy. Minulý mesiac čínska spoločnosť s názvom Autoflight vykonala skúšobný let dronu s pasažiermi medzi mestami Shenzhen a Zhuhai. Cesta, ktorá trvá autom tri hodiny, bola podľa neho dokončená za 20 minút.

Na rozdiel od týchto osobných lietadiel podobných dronom, AirCar nevzlieta a nepristáva vertikálne a vyžaduje pristávaciu dráhu. Pre túto formu dopravy tak stále existujú značné prekážky, pokiaľ ide o infraštruktúru, reguláciu a verejnú akceptáciu technológie. Čína však má veľké plány aj naďalej pokračovať vo vývoji lietajúcej dopravy a je iba otázkou času, kedy sa dočkáme ďalších inovácii „Made in China“.

Exit mobile version