Domov SPRÁVY News TEST Audi Q8 3.0 TDI – bravúrne, ani sme ho nechceli vrátiť

TEST Audi Q8 3.0 TDI – bravúrne, ani sme ho nechceli vrátiť

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Ak by ste mali celý svoj život prežiť iba s jediným autom, ktoré by ste si vybrali? My Audi Q8. Šírka jeho schopností presahuje očakávania, ktoré máme od prémiového SUV.

Ak hľadáte auto, ktoré dokáže “všetko”, ste na správnej adrese. Audi Q8 je fascinujúcim strojom, ktorý búra zaužívané konvencie. Chcete každý deň riadiť auto, ktoré je rýchle, ale zároveň má rozumné prevádzkové náklady? Chcete mať auto, ktoré vie perfektne jazdiť po asfalte, na šotoline, na snehu alebo s ním previezť kosačku na chatu? Potrebujete z auta cítiť športový feeling, no zároveň sa voziť v dostatočnom komforte? Potom sa musíte posadiť do Audi Q8. Rozumieme – je to veľké a ťažké, to nikdy dobre jazdiť nebude, možno si vravíte. Predsudky bokom, toto auto treba zažiť, pretože na fotografiách či zaparkované na ulici svoje prednosti skrýva. Na trhu sa teraz dokonca objavila inovovaná verzia, takže čo všetko sa zmenilo a aký to má dopad na univerzálny charakter Q-osmičky?

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška
Nové svetlá

Audi aktualizovalo svoju vlajkovú loď rodiny Q o HD Matrix LED predné svetlomety s laserom (svietia excelentne). Novinkou sú štyri možnosti nastavenia svetelného podpisu predných aj zadných svetlometov. Ide o malý detail, ktorý nemá zásadný vplyv na celkový dizajn auta, ale podstatnejšia je funkcia silnejšieho rozsvietenia brzdových svetiel, keď sa k zadnému nárazníku priblíži vozidlo na nie príliš diskrétnu vzdialenosť. Rozsvietia sa síce iba malé moduly, ale vítame každý krok k tomu, aby vodiči dodržiavali bezpečný odstup. Túto tému bude viac rozvíjať nový model Q6 E-Tron a ďalšie modely Audi novej generácie.

Facelift so sebou priniesol aj nové vzory kolies či exteriérové farby vrátane tej, ktorou bolo vybavené aj naše testovacie vozidlo. Priznáme sa, že príliš pozitívne reakcie od okolia sme na túto farbu nezaznamenali. Dizajn je decentne športový, svojim smerom vyzývavý, ale nie príliš vulgárny. Audi Q8 sa po facelifte vracia k priznaným koncovkám výfukového systému. Ďalším novým detailom na exteriéri je, že Q8 nesie na B-stĺpiku identifikátor modelu a jeho motorového derivátu.

ssangyong-torres-evx
Audi Q8 B-stĺpik
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška
Interiér

Zmeny v interiéri sú na prvý pohľad takmer neviditeľné. Zatúlať sa treba do hlbín informačného systému, ktorý umožňuje inštaláciu aplikácií tretích strán. Nejaké ďalšie markantné zmeny tu nebolo potrebné robiť, pretože kabína sa podarila urobiť na výbornú hneď na prvýkrát. Palubná doska pozostáva z dvoch displejov – na vrchu sa nachádza displej infotainmentu MMI a pod ním obrazovka klimatizácie a jej pridružených funkcií. Displeje majú rýchle reakcie aj haptickú odozvu, vďaka čomu je ich ovládanie prirodzené.

Audi Q8 interiér
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška
Motory

Zosumarizujme si možnosti výberu pohonných jednotiek. Ponuku otvára naftový trojlitrový šesťvalec TDI s výkonom 170 kW (231 k) a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm, ktorý je k dispozícii aj vo výkonnejšej verzii s 210 kW (286 k) a krútiacim momentom 600 Nm. Benzínové jednotky zastupuje trojlitrový šesťvalec TFSI s výkonom 250 kW (340 k) a krútiacim momentom 500 Nm. Všetky tieto motory štandardne spolupracujú s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, stálym pohonom všetkých kolies quattro a mild-hybridným systémom. Na vrchole ponuky sa nachádza SQ8 so štvorlitrovým benzínovým osemvalcom s výkonom 373 kW (507 k) a krútiacim momentom 770 Nm.

Audi Q8 naftový motor
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška
Sebavedomý prejav na ceste

My sme skúšali Q8 s výkonnejším naftovým šesťvalcom. Automobil prešiel aj dôležitými konštrukčnými úpravami na podvozku a na cestách predvádza skutočne bravúrne divadlo. O veľmi isté jazdné vlastnosti za priaznivých podmienok a čitateľné ovládanie aj pri zhoršenej adhézii sa starajú veľké a široké kolesá umiestnené v rohoch karosérie, riadenie predných i zadných kolies a vzduchový podvozok. Nezanedbateľný vplyv na výbornú jazdu majú aj štandardne dodávané športové pneumatiky Continental Sport Contact 6. Tie disponujú masívnou dávkou priľnavosti, takže vo výjazdoch zo zákrut je možné sa oprieť o 600 Nm, extrémne rýchlo reagujúci pohon všetkých kolies quattro a veľmi dobré vyváženie auta.

Audi Q8 koleso
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Jediným limitom Q8 je šírka. Samozrejme, Q8 sa najlepšie cíti na širokých, otvorených cestách s tiahlymi oblúkmi, ktoré sebavedomo prechádza pod plným plynom. Aj na úzkych cestách však pôsobí atleticky, elegantne maskuje svoju hmotnosť a zvoľniť tempo musíte až na cestách bez stredovej čiary. Asi v žiadnom inom SUV nás nenapadli myšlienky na uzavretie cesty, tak dobre Q8 na ceste pôsobí.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška
Na diaľnici ako v bavlnke

Ďalším paradoxom Q8 je cestovanie po diaľnici. Napriek vyššej stavbe karosérie a mohutnej prednej časti je jazda extrémne tichá. Pri rýchlosti 130 km/h do kabíny nepreniká takmer žiadny hluk. Len kdesi v pozadí je počuť pradenie motora a otáčavý pohyb pneumatík. Až nad 160 km/h jemné svišťanie vzduchu dodáva posádke pocit, že sa vezie v aute a nezostala ostať visieť niekde vo vákuu.

Audi Q8 bočný profil
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Príčinu vynikajúceho akustického komfortu nachádzame pri otvorení bezrámových dverí. V plnej krásne sa tu obnažia dvojvrstvové sklá. Nepochybne, pod časťami karosérie nachádza veľa izolačných materiálov. Priestor na zadných sedadlách nie je potrebné riešiť. Je ho tu dostatok vo všetkých smeroch. Zadná lavica je posuvná, Q8 má tiež otvor na prepravu dlhých predmetov a o komfort zadných cestujúcich sa stará 4-zónová klimatizácia a vyhrievanie sedadiel. Pekným detailom sú aj elektricky vysúvateľné clony proti slnku.

Jednoducho bravúrne

Často sa stáva, že vo výkonných SUV si na dynamickú jazdu orientovaný vodič nevie nájsť ideálnu pozíciu za volantom. To nie je prípad Audi Q8, pretože vyšší posed kompenzujú široké možnosti nastavenia volantu. Ten je možné nastaviť dostatočne vysoko, takže aj pri rýchlej jazde sme si vyššiu svetlú výšku neuvedomovali a plne sa koncentrovali na výhľad z auta a jeho ovládanie. Za celý test sme dosiahli priemer 9 litrov na 100 km. Pri takom výkone a schopnostiach to je viac než akceptovateľná hodnota, ktorá vám bez problémov umožní prejsť na jeden záťah aj viac než 800 či 900 kilometrov. Audi Q8 naďalej zostáva unikátnym zjavom. Pri prémiových značkách to málokedy môžeme konštatovať, ale Q8 stojí za každý cent. Facelift vylepšil drobnosti, na dobre vyladené veci sa zbytočne nesiahalo, takže Q8 je naďalej komplexne výborným autom, ktoré sa oplatí mať v garáži. A žiadne ďalšie tam mať ani nepotrebujete.

TECHNICKÉ ÚDAJE                                  
Usporiadanie a počet valcov V6 MHEV
Zdvihový objem 2 967 cm3
Max. výkon 210 kW/286 k
Max. krútiaci moment 600 Nm
Palivo nafta
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 998 mm
Šírka 1 996 mm
Výška 1 700 mm
Rázvor náprav 3 004 mm
Prevádzková hmotnosť 2 471 kg
Rozmer kolies 285/40 R22
Objem batožinového priestoru 605 – 1 755 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,1 s
SPOTREBA
Mesto 10,5 l/100 km
Diaľnica 8,5 l/100 km
Okresky 7,5 l/100 km
Priemer 9,0 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 80 610 €
Cena testovanej verzie 121 590 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 110

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAutom do Dubrovníka cez Bosnu a Hercegovinu
Nasledujúci článokO dva mesiace príde nový model. Ten terajší je v zľave 11-tisíc eur