Vyrobiť dostupný elektromobil pre masy? Cieľ, ktorý sa pokúša splniť Volkswagen, Škoda či Renault alebo Citroen. Nikto by však nepovedal, že sa niečo také podarí prémiovej automobilke Volvo. Je tým modelom práve EX30?
Volvo razí naozaj ostrú stratégiu na ceste k udržateľnosti a zodpovednosti, nehovoriac o bezpečnosti, ktorá je absolútne kľúčová pre túto škandinávsku automobilku. Obmedzenie maximálnej rýchlosti na 180 km/h či množstvo inovatívnych bezpečnostných prvkov výbavy vozidiel. Čisto elektrická budúcnosť tejto značky je nemenným faktom, ktorý prináša prvé modely.
EX90 či EM90 sú síce atraktívne, no vďaka svojej veľkosti a cene nedokážu osloviť masy. A presne o to sa usiluje malý kompaktný crossover, EX30. Jeho základná cena je totiž len 37 950 €, čo je menej ako zaplatíte za dobre vybavenú Octaviu. Za tieto peniaze dostanete výkon 272 koní, batériu s kapacitou 49 kWh (čo vám postačí na zhruba 250-280 km reálneho dojazdu) a vzhľad prakticky totožný ako pri vrcholnej verzii.
My sme však testovali drahšiu verziu s väčšou baterkou a pár vychytávkami navyše, čo sa v konečnom dôsledku odrazilo aj na cene. Najrozumnejšou alternatívou je verzia s predĺženým dojazdom vo výbave PLUS. Tá totiž zahŕňa prakticky všetko podstatné, čo v aute aj reálne využijete. Vráťme sa ale k samotnému autu a jeho koncepcii, tá je totiž prelomová.
Auto novej generácie
Pokojne by sme Volvo EX30 mohli označiť ako auto novej generácie. Prístup automobilky ku koncepcii tohto modelu predstavuje skutočnú revolúciu. Podobne ako príchod Tesly, v prípade Volva sa však nemusíte obávať o nekvalitné spracovanie či zlé jazdné vlastnosti, keďže automobilka má dekády skúseností s vývojom vozidiel.
Už exteriér svojimi jednoduchými líniami naznačuje zámer unifikácie a futurizmu. Volvo EX30 vyzerá vždy rovnako, vzhľad mení len farba a zvolené disky kolies. Nemusíte sa tak obávať slabých a nevzhľadných lampášov miesto LED modulu. Dizajnéri sa pohrali aj s prvkami, ktoré sú roky zaužívané a priniesli množstvo zaujímavých prvkov.
Zaujali ma predovšetkým vonkajšie spätné zrkadlá bez akéhokoľvek rámu či vnútorný plastový odliatok veka batožinového priestoru s presnými rozmermi nákladu, ktorý sa dá v EX30 prevážať. Kompaktné rozmery posunuli EX30 k modelom ako Peugeot 2008 či Jeep Avanger. Volvo je však o level vyššie.
Revolučné riešenia
Sympatické detaily pokračujú aj v interiéri, za zmienku stojí ovládač elektrických sedadiel. Volvo prinieslo absolútne prelomové riešenie banálnej funkcie. Pomocou jediného kombinovaného joysticku ovládate všetko, od bedrovej opierky, cez kolísku až po náklon sedadla.
Aj vo vnútri sú zmeny naprieč jednotlivými výbavami len veľmi decentné. Vertikálny dotykový displej uprostred je súčasťou každej verzie. Ten zároveň slúži ako centrum celého auta a nahrádza aj digitálny prístrojový štít pred vodičom. Riešenie je vskutku odvážne, no vôbec nejde o nepremyslený krok ako v prípade prvých modelov Tesly. Ovládanie je naozaj jednoduché a intuitívne. Tlačidiel v interiéri veľa nenájdete, na volante ovládate hlasitosť či tempomat a na stredovej konzole nájdete otváranie okien. To je po vzore VW ID.3 riešené rovnako, čo nám nie je po chuti.
Kvalita spracovania je prvotriedna. Dôraz na udržateľnosť v podobe recyklátov je vidieť, no pôsobí vkusne a príjemne. Nič tu nevŕzga a všetko, čoho sa dotknete, pôsobí tuho. Bohužiaľ, priestor na zadných sedadlách nie je veľkorysý, ba priam až podpriemerný. No detskú sedačku s väčšou ISO-FIX základňou sem zmestíte. Dokonca si takýmto spôsobom dokáže sadnúť aj dospelý chlap na sedadlo spolujazdca. Na dlhé rodinné výlety to však rozhodne nie je.
Dôraz na komfort
Jazdné vlastnosti nás príjemne prekvapili. Očakávali sme pomerne tvrdý podvozok s priemernou filtráciou nerovností, no EX30 je naozaj komfortným elektromobilom. Zdvihnutý prst smeruje k riadeniu a jeho tuhosti, ktorá by mohla byť o niečo väčšia. Napriek tomu, že vodič má možnosť nastaviť si tuhosť riadenia, ani v tom najtvrdšom nastavení volant nedodáva potrebnú odozvu. Dynamické vymetanie zákrut tak rozhodne neodporúčame, aj napriek nadpriemernému výkonu.
To, či sa nám podarilo dosiahnuť sľúbené hodnoty dojazdu ako aj samotnú spotrebu, a podrobnejšie jazdné dojmy sa dozviete v našej videorecenzii na YouTube.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Volvo EX30 |
Motor | elektrický |
Využiteľná kapacita akumulátora | 64 kWh NMC |
Max. výkon | 200 kW/272 k |
Max. krútiaci moment | 343 Nm |
Dojazd WLTP | 475 km |
Pohon | RWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 233 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 837 mm |
Výška | 1 549 mm |
Rázvor náprav | 2 650 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 755 kg |
Objem batožinového priestoru | 318 l +9 l vpredu |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,6 s |
Rozmer pneumatík | R19 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 17,6 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 22,0 kWh / 100 km |
Okresky: | 20,5 kWh / 100 km |
Reálny dojazd (6-11°C) | 300 – 350 km |
Maximálny nabíjací výkon | 153 kW |
Doba nabíjania 20 – 80% | 20 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 37 950 € |
Základná cena testovanej verzie | 50 210 € |