Slovenská spoločnosť InoBat, ktorá vyvíja a vyrába inovatívne batérie do elektrických vozidiel, oznámila ďalší veľký míľnik. Na svete sú prvé batérie s označením „made in Slovakia“. Spoločnosť zároveň získala všetky potrebné certifikácie a spustila výrobu prvých vysoko výkonných článkov určených pre letecký priemysel.
Slovensko sa spustením výroby vo Voderadoch stáva po Švédsku, Nórsku, Nemecku a Francúzsku piatou európskou krajinou, ktorá dokáže vyrábať certifikované batériové články s európskym know-how. „Voderady sú dôležitým katalyzátorom na umožnenie prechodu z „montovne“ na „mozgovne“. My baterky nielen vyrábame, ale ich aj tvoríme a „šijeme na mieru“ pre potreby každého zákazníka. Tento proces si vyžaduje mimoriadne znalosti a špeciálne zručnosti a ja som hrdý, že sa nám ho podarilo vybudovať na Slovensku,“ uviedol CEO spoločnosti InoBat Marián Boček.
Podľa riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrika Križanského ide o ďalší významný krok na ceste transformácie automobilového priemyslu smerom k elektromobilite: „Slovenský automotive je kľúčovým hráčom na globálnom trhu a jeho transformácia smerom k elektromobilite je nevyhnutná nielen z hľadiska environmentálnej udržateľnosti, ale aj pre zachovanie konkurencieschopnosti nášho priemyslu. Spoločnosť InoBat je dôkazom toho, že ak sú vytvorené priaznivé podmienky a stimuly pre výskum a vývoj, môžu aj na Slovensku vznikať inovácie konkurencieschopné na globálnej úrovni,“ dodáva Križanský.
Úplne nová profesia
Spoločnosť InoBat sa za uplynulé mesiace rozrástla aj personálne. Vo výrobe pribudli desiatky operátorov a technikov údržby zo Slovenska, ktorých musel InoBat vzhľadom na moderné a pokročilé technológie a náročnosť postupov rekvalifikovať. Spoločnosť v súčasnosti zamestnáva medzinárodný tím expertov z 18-tich krajín sveta. A práve kombinácia priamych skúseností s baterkovou technológiou a lokálnych talentov umožnila vytvoriť na Slovensku prvý rekvalifikačný kurz, ktorý sa stane základom novej profesie – operátor výroby batériových článkov.
„Príprava na produkciu a výrobu našich produktov nezahŕňa len dôkladné nastavenie technologických procesov a výrobnej linky, ale aj zabezpečenie dostatočného množstva kvalifikovaného personálu. Chceme si vychovať špičkových expertov a odborníkov a rovnako tak dať aj šancu tým, ktorí doposiaľ pôsobili v podobných segmentoch. Naším zámerom je vytvoriť tím, ktorý je nielen konkurencieschopný na trhu, ale aj schopný predstaviť našim zákazníkom revolučné a inovatívne produkty,“ vysvetlil CEO spoločnosti InoBat Marián Boček.
Vzdelávanie
Prvých pracovníkov InoBat rekvalifikoval v rámci existujúceho výskumno-vývojového centra vo Voderadoch, kde sa nachádza aj pilotná výrobná linka na batérie. Samotný proces rekvalifikácie je rozdelený na tri veľké časti, teoretický tréning, technický tréning a tzv. training on the job. Vzdelávací program bol vyvinutý in-house a ušitý na mieru pre potreby spoločnosti. Je spojením know-how zamestnancov InoBatu a inžinierov čínskej spoločnosti Wuxi Lead, ktorá je dodávateľom výrobnej linky.
Vzdelávanie zamestnancov v spoločnosti InoBat ocenil aj predseda Rady zamestnávateľov pre odborné vzdelávanie a prípravu Andrej Hutta, podľa ktorého „dopyt zamestnávateľov po technicky vzdelaných absolventoch a požiadavky trhu práce na kvalifikovanú pracovnú silu sú dlhodobo vysoké. Je preto nevyhnutné zachovať kontinuálnosť odborného vzdelávania a schopnosti adaptovať sa na nové technologické postupy. Oblasť elektromobility ponúka obrovské možnosti a je jednoznačne segmentom, v ktorom bude v budúcnosti zamestnaných čoraz viac ľudí. Vznik novej vysokošpecializovanej profesie na Slovensku je obrovskou pridanou hodnotou.“
Nastavené vzdelávacie a rekvalifikačné procesy plánuje spoločnosť implementovať aj v pripravovanej gigafabrike v Šuranoch, ktorá bude spoločným projektom InoBatu a čínskej spoločnosti Gotion High-Tech (GIB – Gotion InoBat Batteries). Spoločne majú ambíciu vybudovať v Šuranoch najvyspelejšiu továreň na batérie s nulovou uhlíkovou stopou nielen v Európe, ale dokonca na celosvetovej úrovni. GIB odhaduje, že vo fabrike bude pracovať viac ako 1500 zamestnancov, väčšina z nich bude pritom potrebovať rekvalifikáciu alebo odborné vzdelávanie.