Domov SPRÁVY News Testovali sme jeden z najlepších elektromobilov. Štvala nás iba jedna vec

Testovali sme jeden z najlepších elektromobilov. Štvala nás iba jedna vec

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Volkswagen po kauze Dieselgate investoval miliardy eur do vývoja elektrických vozidiel. Vytvoril úplne nový rad ID., ktorý mal symbolizovať prechod od používania spaľovacích motorov smerom k elektrickej mobilite. Vlajková loď tohto radu, ID.7, prichádza na trh v čase, keď predaj elektromobilov stagnuje. Navyše, mnohí od tohto auta očakávajú elektrickú alternatívu k modelu Passat. Aký je teda Volkswagen ID.7 naozaj?

V prvom rade treba uviesť, že ID.7 je výkonovo, dynamicky, priestorovo aj kvalitou vypracovania o úroveň vyššie ako Passat Variant, ktorý má zase navrch v objeme batožinového priestoru a, samozrejme, v dojazde. Ale to je len relatívne, pretože zastávky na nabíjanie v prípade ID.7 trvajú skutočne krátko. Automobil je postavený na koncernovej platforme MEB a používa úplne novú generáciu elektromotora. Ten je uložený vzadu, má výkon 286 koní a maximálny krútiaci moment 545 Nm prenáša výhradne na zadné kolesá.

Volkswagen ID.7
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Na papierový dojazd radšej zabudnite

Takáto sila s tou správnou koncepciou (nízke ťažisko, pohon zadných kolies, výborné riadenie, schopný podvozok a veľký uhol natočenia predných kolies) robia z ID.7 mimoriadne schopného spoločníka na akomkoľvek type ciest. Prehnané očakávania z dlhého dojazdu podľa normy WLTP (621 km) sú však zavádzajúce. Verzia Pro je vybavená akumulátorom s využiteľnou kapacitou 77 kWh. Nemusíte byť víťazi matematickej olympiády, aby ste si rýchlo spočítali, že “ídésedmička” by musela jazdiť v priemere za menej ako 13 kWh na 100 km, aby ste boli schopní dosiahnuť taký dlhý dojazd bez nabíjania.

Volkswagen ID.7
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Napriek tomu, že ID.7 je aerodynamicky prispôsobené prerážať vzduch čo najefektívnejšie a vo Volkswagene pracovali na novej generácii elektromotra, aby znížili jeho energetickú náročnosť, reálna spotreba energie sa pohybuje od 17 do 19 kWh/100 km a na diaľnici ešte viac. Podľa našich meraní jazdí ID.7 pri 110 km/h so spotrebou 20 kWh/100 km, pri rýchlosti 130 km/h so spotrebou 24 kWh/100 km a pri rýchlosti 160 km/h so spotrebou 28 kWh/100 km. Ak sa teda budete držať zákonných rýchlostných limitov, pri 130 km/h vozidlo prejde 300 diaľničných kilometrov s rezervou na dojazd k najbližšej nabíjacej stanici. Na nej môže do batérie prúdiť energia s výkonom maximálne 175 kW. Čo sa však týka priemernej spotreby energie v kombinovanom jazdnom cykle, všetko pod 20 kWh/100 km považujeme za výborný výsledok.

ssangyong-torres-evx
Volkswagen ID.7 interiér
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Priestoru ako v luxusnej limuzíne

Volkswagen ID.7 je o necelých 5 cm dlhší ako súčasná generácia Passatu Variant a má o pôsobivých 13 cm dlhší rázvor. Vďaka tomu majú pasažieri na zadných sedadlách obrovský priestor na nohy. Zároveň inžinieri mohli použiť krásne a mimoriadne komfortné predné sedadlá s výrazným bočných vedením, ktoré sú elektricky nastaviteľné, majú masážnu funkciu, sú vyhrievané, ventilované a majú dokonca aj funkciu sušenia, takže košeľu v nich rozhodne neprepotíte. Pri priestorovej veľkorysosti ID.7 treba myslieť napríklad aj na to, že ak usadíte ratolesti na zadné sedadlá, prístup k nim bude spredu celkom vzdialený. Zadná lavica totiž nie je posuvná.

Volkswagen ID.7 zadné sedadlá
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Výborné svetlá… ak sedíte za volantom

ID.7 má typické oblé tvary ako aj zvyšok členov rodiny ID. Vyžaruje pozitívnu energiu a je vybavené špičkovými svetlami IQ. Light. Ich dosvit je priam neuveriteľný a skutočne dokáže premeniť noc na “deň”. Senzory však nedostatočne zaznamenávajú svetlá oproti idúcich vozidiel, špeciálne kamiónov, takže ak necháte pri jazde po diaľnici svetlá v automatickom režime, pripravte sa na časté blikanie tirákov. Toto je však komplexnejší problém a stretávame sa s tým pri testovaní svetelnej techniky aj od iných výrobcov, vrátane tých prémiovo orientovaných.

Volkswagen ID.7 predné svetlá
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Blatníky môžu vypĺňať 20-palcové kolesá s asymetrickými rozmermi pneumatík vpredu a vzadu. ID.7 upúta najmä počas tmy, predvádza skutočne pôsobivú svetelnú šou. Osvetlené logo, spojený LED svetelný pás vzadu či dynamické smerovky s čírym krycím sklom dokážu zaujať. Prístup do kufra je bezproblémový, keďže ide o liftback nepoužívajúci zadný stierač. Batožinový priestor má dvojité dno, kam ľahlo uložíte nabíjacie káble a základný objem 532 litrov. Predným kufrom ID.7 nedisponuje.

Volkswagen ID.7 kufor
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Ovládanie smeru fúkania ventilácie cez obrazovku

Kabína je charakteristická použitím obrovskej, 15-palcovej dotykovej obrazovky, ktorá okrem klasických úloh slúži aj na ovládanie smeru fúkania ventilačných otvorov. Na prvé počutie sa to môže zdať ako komplikované a nepraktické, ale opak je pravdou. Netreba sa nikam načahovať, pretože ovládanie všetkých dýz je na jednom mieste a pekne na dosah ruky. So skúmaním a používaním dotykovej obrazovky však nesmiete stráviť príliš dlho času, pretože systém vás upozorní, aby ste sa venovali riadeniu. Rozumieme bezpečnostným záujmom tvorcov, ale pri zadávaní cieľa do navigácie je takéto kúskovanie skutočne otravné. Upozornenie platí dokonca aj pre spolujazdca. Takéto riešenie je skutočne nešťastné, obzvlášť preto, lebo ID.7 disponuje veľmi pokrokovým asistentom jazdy v jazdnom pruhu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Podobne ako Enyaq, ID.4 alebo ID.5, aj ID.7 používa tenký prístrojový panel zobrazujúci základné informácie o jazde. Je tomu tak preto, lebo už v štandarde nachádzate head-up displej s rozšírenou realitou. Ďalším prvkov, ktorý ID.7 preberá od svojich starších súrodencov, je ovládanie sťahovania okien. Ako vodič máte k dispozícii iba dve tlačidlá a jeden prepínač, s ktorým prepnete na ovládanie zadných okien. Takéto riešenie vyžaduje zvyk.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Veľmi komfortná jazda, ale…

VW ID.7 používa adaptívny podvozok DCC a najčastejšie sme jazdili v komfortnom režime. Vtedy bola jazda veľmi plavná a komfortná, podvozok si veľmi dobre vedel poradiť s nerovnosťami a k cestujúcim neprenášal takmer žiadne rušivé elementy. Tým, ako je auto dlhé, takýto typ podvozka z neho robí naozaj komfortnú limuzínu. Jazda do rýchlosti cca 130 km/h je aj veľmi tichá. Okrem toho, že ide o elektromobil s dôrazom na aerodynamiku, akustickému komfortu pomáhajú aj dvojité sklá. Vo vyšších rýchlostiach si však už ID.7 nepočínala tak dobre, ako by sme od vlajkovej lode elektrického radu VW očakávali. Aj kórejská konkurencia dokáže v rýchlostiach okolo 150 až 160 km/h priniesť komornejšie, menej rušivé cestovanie.

Volkswagen ID.7
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Použitie bubnových bŕzd vzadu je racionálnou voľbou, keďže mechanický brzdový systém je namáhaný oveľa menej ako pri tradičných autách. VW ID.7 používa poloadaptívnu rekuperáciu, ale jej intenzitu si viete prispôsobiť aj svojim potrebám. Už pri výjazde z prvého parkoviska vozidlo prekvapí výbornou manévrovateľnosťou. Nie je to zásluha riadenia zadných kolies, ale schopnosti tých predných natočiť sa do väčšieho uhla ako býva bežne zvykom. V tomto sa ID.7 podstatne líši napríklad od Hyundaiu IONIQ 5, ktorý sme mali minulý rok v redakcii na dlhodobý test. Aj IONIQ totiž má trojmetrový rázvor, v úzkych miestach je však neohrabaný. Na druhú stranu, IONIQ bol výrazne tichší na diaľnici a to aj napriek tomu, že má výrazne menej aerodynamickú karosériu ako ID.7.

Volkswagen ID.7
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ak sa pozriete na karosériu ID.7, všetky kusy budú mať spoločného jedného menovateľa – čiernu strechu. Zaujala nás panoramatická strecha, ktorá nemala žiadnu roletku, čím neuberala priestor nad hlavou. Jej zatmavovanie funguje na báze tekutých kryštálov a ovláda sa tlačidlom na strope.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Záver

Volkswagen ID.7 má síce zopár boľavých miest, kde ho tlačí topánka, ale ide o suverénne najpohodlnejší, najlepšie jazdiaci a najkomfortnejší elektromobil radu ID. Na trhu je momentálne aj verzia Tourer s kufrom objemnejším o 100 litrov a neskôr do portfólia aj dvojmotorová verzia GTX s výkonom 340 koní a pohonom všetkých kolies.

TECHNICKÉ ÚDAJE VW ID.7
Motor elektrický
Využiteľná kapacita akumulátora 77 kWh
Max. výkon 210 kW/286 k
Max. krútiaci moment 545 Nm
Dojazd WLTP 621 km
Pohon RWD
Prevodovka 1 – stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 961 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 862 mm
Výška 1 534 mm
Rázvor náprav 2 971 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 176 kg
Objem batožinového priestoru 532 – 1 586 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,5 s
Rozmer pneumatík R20
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD
Elektromotor
Mesto: 18,5 kWh / 100 km
Diaľnica: 24,0 kWh / 100 km
Okresky: 17,7 kWh / 100 km
Reálny dojazd (10-15°C) 330 – 400 km
Maximálny nabíjací výkon 175 kW
Doba nabíjania 5 – 80% 28 min
CENA
Základná cena modelu 51 490 €
Cena testovaného vozidla 61 340 €

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.1 / 5. Počet hodnotení 16

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRevolúcia na okruhoch, Alpine so spaľovacím motorom na vodík
Nasledujúci článokTEST Fiat 500e 3+1 – ideálne auto pre maminy

2 COMMENTS

Comments are closed.