Ako motivovať ku kúpe elektromobilu? Ak to nejde po dobrom, pôjde to pokutou. Európska krajina sa uchýlila ku kontroverznému kroku.
Tlak zo strany EÚ na prechod k elektrickým vozidlám narástol v posledných rokoch závratným tempom. Pôvodný plán na ukončenie predaja nových áut so spaľovacím motorom sa síce posunul, no na primárnom zámere to nič nemení. Väčší dôraz na túto tranzíciu postupne dávajú aj veľké európske krajiny. Jednou z nich je Francúzsko.
Firmy súčasné predpisy nedodržiavajú
Podľa informácii magazínu Autoviny, krajinu galského kohúta totiž čakajú v tejto oblasti pomerne veľké zmeny. Úrady si totiž zobrali na mušku firmy s veľkými flotilami áut. A v rukavičkách s nimi teda zaobchádzať nebudú. Spoločnosti, ktoré nové nariadenia nedodržia, si budú koledovať o mastnú pokutu. Ich hlavným cieľom budú najmä firmy, ktoré už teraz nedodržiavajú predpisy ohľadom vozových parkov. Francúzske úrady si tak povedali, že ak to nejde po dobrom, pôjde to pokutou.
Ako informovala stránka futura-mobility, súčasné predpisy, ktoré platia od roku 2019, stanovujú, že flotily obsahujúce viac ako 100 vozidiel musia mať istý minimálny podiel nízko-emisných vozidiel (povolená hodnota je 50 g CO2 na km). Spomínaný podiel činil do roku 2022 iba desať percent, v roku 2024 je to však už 20 % a do 2030 narastie až na 50 percent. Koreňom úrazu však je, že tento predpis zatiaľ spĺňa len 40 % spoločností.
Pokuta až 5 000 eur za vozidlo
Francúzi preto plánujú predpisy ešte sprísniť a hriešnikov potrestať nemalými sankciami. Na ceste je tak novela zákona Loi d’Orientation des Mobilités. Tá počíta so znížením povoleného limitu emisii CO2 na 20 g/km, čo prakticky vylučuje aj plug-in hybridy. Po novom by sa však mal zvýšiť aj podiel spomínaných nízko-emisných vozidiel, čo budú v praxi už len elektromobily. Od 40 – 50 % do roku 2027 a až 70 – 80 percent v 2030. Do roku 2032 by však mal tento percentuálny podiel narásť až na 95 %. Za nedodržanie bude spoločnostiam hroziť pokuta až 5 000 eur za jedno vozidlo. To sa pri veľkých vozových parkoch dokáže dokopy vyšplhať na poriadne vysokú sumu, ktorú firmy asi nebudú chcieť riskovať.
Ak daná novela zákona prejde, firmy sa budú musieť vo veľkom zbavovať súčasných vozidiel so spaľovacím motorom. Trh s jazdenkami tak bude praskať vo švíkoch. Ide však o správny krok zo strany francúzskej vlády?