Automobilkám sa ich ambiciózne plány ohľadom prechodu na elektrický pohon začínajú pomaly rúcať. Ďalšou značkou, ktorá musí meniť svoje plány, je americký Cadillac.
Množstvo automobiliek v uplynulých rokoch naplno naskočilo na vlnu elektromobility a postupne začali oznamovať roky, po ktorých budú predávať už len elektrické modely. V posledných mesiacoch však zažívajú pomerne tvrdý stret s realitou. Výrobcovia totiž začínajú zisťovať, že aktuálna situácia na trhu a dopyt po elektromobiloch nekorešponduje s ich ambicióznymi cieľmi. Plány ohľadom plnohodnotného prechodu na elektrický pohon sa tak postupne odsúvajú.
Je to niekoľko týždňov dozadu, kedy v Mercedese zistili, že jeho elektromobily a plug-in hybridy sa nepredávajú tak dobre, ako očakávali. Trieda A, ktorá mala skončiť v roku 2024 a uvoľniť miesto novým elektrickým modelom, tak ostane v portfóliu ešte o pár rokov dlhšie. Podobne je na tom aj Aston Martin a svoj prvý elektromobil odložili až na rok 2027. Pomerne kuriózny krok pripustil aj koncern Stellantis, ktorý potvrdil, že ak bude dopyt, je ochotný do pôvodne elektrických modelov namontovať spaľovací motor. Najnovšie od svojich prvotných elektrických plánov upúšťa aj Cadillac.
Konvenčný pohon aj po roku 2030
Americká automobilka si stanovila pomerne smelý cieľ, ktorý počítal s kompletne elektrickým portfóliom do roku 2030. Situácia na trhu sa však nevyvíja podľa predstáv a postoj Cadillacu tak obmäkol. Ako informuje Detroit Free Press, globálny viceprezident spoločnosti Cadillac John Roth uviedol, že elektrické a spaľovacie vozidlá „budú koexistovať ešte niekoľko rokov“. Do roku 2030 budú ponúkať kompletný rad elektrických vozidiel, no s najväčšou pravdepodobnosťou nebude ich ponuka výhradne elektrická. Modely so spaľovacím motorom tak budú predávať aj po roku 2030.
„Jedna vec, ktorú som sa za viac ako 30 rokov v automobilovom priemysle naučil, je, že automobilový priemysel nie je priamočiary a nič v ňom nie je stopercentné,“ povedal Roth podľa správy denníka Detroit Free Press. Uviedol, že značka chce, aby mali zákazníci „luxus výberu“ a že Cadillac sa prispôsobuje ich spätnej väzbe.
Zákazník je pán
Pre detailnejší komentár oslovil magazín Motor1 samotnú značku. Jej hovorca ponúkol nasledujúcu odpoveď: „Naša cesta k elektrickým vozidlám nebude priamočiara. Chápeme, že trh sa bude v priebehu nasledujúcich šiestich rokov meniť a my sa mu budeme prispôsobovať podľa potreby. Nakoniec bude naším sprievodcom zákazník, ktorý určí tempo, akým budeme transformovať predajne Cadillac. Naše údaje naznačujú, že 60 % zákazníkov luxusných vozidiel bude pri ďalšej kúpe vozidla uvažovať o elektromobile, preto sa naše plány na navrhovanie, konštruovanie a uvedenie nových elektromobilov na trh nemenia. Keď budú títo zákazníci pripravení, budeme mať pre nich to správne vozidlo.“
Cadillac rozhodne nie je prvou a pravdepodobne ani poslednou značkou, ktorá musela svoje elektrické plány prehodnotiť a „ubrať nohu z plynu“. Masový prechod na elektrický pohon tak rozhodne nebude tak plynulý a bezproblémový, ako sa mohlo pred časom zdať.
A pýtam sa aký to bol spôsob ktorým donútili politikov robiť nátlak na občanov prekážkami v tradičnom auto mobilite, a na druhej strane infraštruktúra prevozu tovaru ktora existuje už veľa rokov obmedzili a začali s prepravou kamiónmi, teda zvýšili znečisťovanie prostredia a od občanov žiadajú byť ekologicky svojimi autami. Protirečia si…