Pomaly, ale isto, začína byť čisto spaľovacích športových modelov menej. Nahrádzajú ich čisté elektrické ostré verzie, prípadne PHEV. Preto nás potešilo, že divízia M vytvorila benzínový model s ešte stále pomerne šialenými vlastnosťami, ktorý spaľuje benzín.
BMW X1 M35i dostanete už v štandarde postavené na 19-palcových diskoch, ktoré sú o 20 mm širšie v porovnaní s hliníkovými diskami minulých modelov a za príplatok vám automobilka na auto nahodí dvadsiatky (tie sme mali aj my). Ďalším charakteristickým prvkom tohto auta sú štyri výfukové koncovky s priemerom 80 milimetrov, integrované do špecifického nového nárazníka. Typické pre model M sú veľké a vonkoncom nie falošné otvory na chladenie vzduchom, ktoré skutočne vykonávajú svoju funkciu. K dizajnovým M prvkom patrí aj mriežka chladiča so zvislými dvojitými tyčami, či kryty vonkajších spätných zrkadiel v aerodynamickom tvare.
Rodinné/športové SUV
Vo vnútri nás čakali športové M sedadlá, ktoré boli elektricky nastaviteľné a dofukovateľné vo všetkých smeroch, takže ich komfort bol naozaj výnimočný. Druhý rad ponúkol pomerne úzky otvor, no dvere po otvorení ponúkli takmer 90 stupňový uhol. Batožinový priestor je vzhľadom na svoju kategóriu kráľovský, potešilo dvojité dno s bohatým priestorom.
Progresívny štvorvalec
Automobilka hovorí, že dvojlitrový štvorvalec patrí k najnovšej generácii modulárnych motorov, čo okrem iného zahŕňa prácu agregátu v Millerovom cykle, prepracované nasávacie otvory i spaľovacie komory, zmeny v časovaní vačiek, vstrekovaní, zapaľovania i vedenia výfukových plynov. BMW dodáva, že špecifický pre „eMkový“ dvojliter je robustnejší kľukový hriadeľ, modifikované vedenie oleja k piestom kvôli snahe vylepšiť chladenie a ojničné ložiská i uloženie v ojniciach priamo vychádza z konštrukcie použitej v posledných radových šesťvalcoch. My by sme prijali ostrejší a výraznejší zvuk.
Technológia M TwinPower Turbo zvýšila výkon úpravou systému preplňovania turbodúchadlom a nepriameho chladenia stlačeného vzduchu súčasne so zavedením dvojitého vstrekovania na prípravu zmesi v závislosti od miery zaťaženia. Využíva aj variabilné časovanie vačkového hriadeľa Vanos s optimalizovaným prívodom oleja pre aktuátor a plne variabilné časovanie ventilov Valvetronic. Motor generuje maximálny výkon medzi 5 750 a 6 500 ot./min., pričom maximálny krútiaci moment 400 Nm je k dispozícii v rozpätí od 2 000 do 4 500 ot./min.
Čo hovorí prax?
Reálna spotreba je niekde medzi 9-10 litrov v meste, mimo mesta je možné jazdiť za oficiálne hodnoty automobilky, teda 8-8,5 l/100 km. Pri každom štarte čakajte symfonický orchester štvorice výfukov, a to napriek tomu, že tu nenájdete šesťvalec. Aby bola jazda aj takým vysokým výkonom bezpečná, sú potrebné aj účinné brzdy. Tie sú štvorpiestikové s pevným strmeňom, až 385 mm vŕtané kotúče na predných kolesách a jednopiestikový plávajúci strmeň jednotky s integrovanou parkovacou brzdou a 330 mm kotúčmi na zadných brzdách. Čo nás príjemne prekvapilo, bolo nastavenie podvozka. Čakali sme až nekomfortne tvrdo nastavený podvozok, ale nie. Ten bol naladený pomerne tvrdo, ale nijako výrazne na úkor komfortu na každodenné jazdenie.
Resumé
BMW X1 M35i vie byť skvelé auto na okresky, okruh, no aj na klasické rodinné výlety, ako aj každodenné využitie. Aj v dnešnej elektrifikovanej dobe tak stále existuje možnosť siahnuť po ostrom spaľovacom aute. Po takom, ktoré dokáže jazdiť suverénne rýchlo a pritom poskytuje všetky výhody kompaktného crossoveru.
TECHNICKÉ ÚDAJE | BMW X1 M35i |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1998 cm3 |
Max. výkon | 221 kW / 300 k |
Max. krútiaci moment | 400 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 7-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 505 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 845 mm |
Výška | 1 622 mm |
Rázvor náprav | 2 692 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 740 kg |
Objem batožinového priestoru | 540 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,4 s |
Rozmer pneumatík | 235/45 R20 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 9,5 l/100 km |
Diaľnica | 8 l/100 km |
Okresky | 6,8 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 40 700 eur |
Základná cena testovanej verzie | 80 238 eur |