Začiatkom tohto roka nadobudla účinnosť novela Zákona o prevádzke motorových vozidiel č. 106/2018, ktorá zahŕňa zmeny v paragrafe venujúcom sa historickým, športovým či samojazdiacim vozidlám.
Zmeny potešia najmä majiteľov starších automobilov, ktorí sa konečne dočkali legislatívnej akceptácie, hoci doteraz za veterány považované neboli.
30 rokov. Až do konca roka 2023 to bol vek, ktorý sa považoval za minimálny, aby by sa vozidlo mohlo označiť za historické. Podľa niektorých ani 30 rokov nie je dosť dlhá doba, aby sa mohlo vozidlo považovať za skutočne historické, a tak najnovšia legislatívna úprava bude pre nich skôr znehodnotením pojmu veterán. Pre inú skupinu majiteľov starších vozidiel zasa môže byť zadosťučinením, že aj ich vozidlá mladšie ako 30 rokov môžu byť nositeľmi preukazu historického vozidla, ako to definuje najnovšia novela zákona.
Návrh na zmenu zákona bol prijatý do medzirezortného pripomienkového konania (MPK) ešte v júli 2023 ako poslanecký návrh vychádzajúci z praxe organizácie F.I.V.A.
Mladší veterán = youngtimer
Do novej a už platnej legislatívy sa zavádza pojem „mladšie historické vozidlo“, ktoré až do 31. decembra 2023 v zákone neexistovalo. Tento pojem je formálnou verziou názvu „youngtimer“, ktorý je zaužívaný aj v slovenských reáliách.
Zavedením pojmu priamo do paragrafu 2 zároveň zákonodarcovia definovali aj to, ktoré vozidlá majú na takéto označenie nárok.
V zmysle §2 ods. 2 písm. j) je mladším historickým vozidlom také vozidlo, ktoré bolo vyrobené pred viac ako 20 rokmi, ale nie viac ako 30 rokmi. Totiž, vozidlo staršie ako 30 rokov je podľa platnej legislatívy a tiež stanov organizácie F.I.V.A. považované za konvenčné historické vozidlo, teda veterán – oldtimer.
Podmienkou na uznanie takéhoto vozidla ako mladšieho historického vozidla je, aby bolo zachované, udržiavané v pôvodnom stave a neprešlo žiadnou podstatnou zmenou technických vlastností jeho hlavných súčastí. Ďalej musí mať preukaz mladšieho historického vozidla vydaný príslušným národným orgánom Medzinárodnej organizácie historických vozidiel FIVA.
Zákon ďalej predpokladá, že tieto vozidlá by na jednej strane mali byť prihlásené do evidencie na Slovensku, zároveň sa majú obvykle používať „vo voľnom čase“. Tu nachádzame rozdiel v porovnaní s oldtimermi, ktoré v zmysle tohto zákona nie sú určené na bežné používanie.
Spravidla by teda nemalo ísť napríklad o 20 až 30-ročné automobily používané na každodenné pracovné účely. Samozrejme, že tieto vozidlá majú mať ukončenú výrobu.
Aj Fabia, aj Superb
Ktoré autá dnes podľa tohto zákona máme považovať za mladšie historické vozidlá?
Patria k nim, pre niekoho prekvapivo, aj modely, ktoré na slovenských cestách vídavame celkom bežne.
Príkladmi sú Škoda Superb prvej generácie vyrábaná od roku 2001, Hyundai Accent z roku 2003, ikonický Volkswagen Passat z prelomu storočí, ale aj na našich cestách celkom bežná Škoda Fabia z roku 2000.
Pre zaujímavosť, taká Škoda Favorit, ktorý vyrábala automobilka Škoda od roku 1988 do roku 1995, môže byť už dnes považovaný za regulárny veterán, keďže vek jednotlivých exemplárov môže presahovať 30 rokov.
Podmienkou však je, že sa tieto vozidlá nemajú používať každodenne, navyše podľa §46 ods. 1 písm. b) musia byť vybavené platným osvedčením o pridelení zvláštneho evidenčného čísla obsahujúcim písmeno H. V opačnom prípade sú to bežné vozidlá, na ktoré sa vzťahujú bežné zákonné povinnosti.
Výhody historického vozidla na Slovensku
Vozidlá, ktoré sú využívané na verejnej komunikácii, musia mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie PZP, a platí to aj pre historické vozidlá. Majitelia historických vozidiel majú na Slovensku výhodu, že obyčajne platia nižšie poistné, keďže ich motorové vozidlá predstavujú menšie riziko na cestách – nesmú sa totiž používať na každodenné účely. Preto má cena poistného klesať až na jednu štvrtinu.
Ďalšou výhodou je zvýhodnený poplatok za evidenciu vozidla. Zavedená je jednotná výška registračných poplatkov pre historické vozidlá, a to 33 eur.
Historické vozidlo navyše nepodlieha technickej kontrole pravidelnej a emisnej kontrole pravidelnej v ustanovených lehotách.
Športové a samojazdiace vozidlá s malou zmenou
Vedľajšou a fakticky nepodstatnou zmenou, ktorá sa udiala v rámci novely Zákona o prevádzke motorových vozidiel, je zmena príslušnosti definícií športových a samojazdiacich vozidiel ku konkrétnym písmenám v rámci daného zákona.
Pre nezainteresovaného môže pôsobiť zmätočne, že nové pojmy sa do zákona zaviedli spôsobom, ktorý narúša pôvodné zmenenie písmen jednotlivých odsekov.
Zatiaľ čo až do posledného dňa minulého roka mohla laická i odborná verejnosť vyhľadať definíciu športového vozidla pod ods. 2 písm. j), teraz tam nájdu práve mladšie historické vozidlo. Športové vozidlá sa presunuli pod ods. 2 písm. k) a rovnako sa zmena týka aj všetkých nasledujúcich pojmov, ako ojazdené vozidlo, automatizované vozidlo či automatizovaný systém riadenia.
Dodajme, že podľa slovenskej legislatívy sa za ojazdené vozidlo považuje také, ktoré má viac ako šesť mesiacov alebo najazdených viac ako 6 000 kilometrov.