Ako jedna z dvoch motoristických redakcií na Slovensku sme navštívili najdôležitejšiu automobilovú fabriku Anglicka. Každé piate vyrobené auto v krajine vychádza z výrobných liniek v Sunderlande, ktoré produkujú jedno z najpredávanejších áut na ostrovoch. Mohli sme vidieť kompletne celý postup výroby a dozvedeli sme sa aj to, aká bude jej budúcnosť.
Nissan Qashqai si urobil aj na Slovensku dobré meno predovšetkým po uvedení svojej prvej generácie. Napriek tomu, že pravdepodobne by sa našlo len zopár motoristov, ktorí by napísali jeho meno správne, išlo vôbec o jeden z prvých mestských crossoverov. Časom však Qashqai dostal konkurenciu z každej strany, Nissan predlžoval životné cykly jednotlivých generácií a aspoň u nás Qashqai trochu stratil lesk.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
V Anglicku však tento automobil dosahuje pozoruhodné predajné čísla a je dôležitým motorom ekonomiky celej oblasti v okolí prístavného mesta Newcastle. Aktuálne prichádza na trh facelift tretej generácie a práve na výrobu tohto modelu sme sa boli pozrieť v Sunderlande. Vidieť sme mohli výrobu faceliftovaného Qashqaiu, ktorá si vyžiadala investíciu vo výške 30 miliónov libier. Nissan v Sunderlande zároveň pokračuje vo vývoji svojej vízie EV36Zero, ktorá je plánom pre budúcnosť automobilovej výroby a spája výrobu elektrických vozidiel a výrobu batérií poháňaných obnoviteľnými zdrojmi. Závod v Sunderlande je tiež domovom modelu Juke. Taktiež tu vznikal aj elektrický model Leaf.
O budúcnosť je postarané
Pre oblasť prišla pred niekoľkými mesiacmi mimoriadne pozitívna správa, a to, že Nissan do závodu investuje 3,5 miliardy eur, aby tu v nasledujúcich rokoch mohol vyrábať tri nové elektromobily (novú generáciu modelu Leaf a elektrické varianty modelov Juke a Qashqai). Manažment závodu to má v súčasnosti ťažké, pretože musí čeliť zvyšujúcim sa nákladom na mzdy zamestnancov aj na stúpajúce ceny energií. Napriek tomu dokáže vyrábať automobily, ktoré cenou môžu konkurovať modelom vyrábajúcim sa vo východnej Európe, kde sú mzdové náklady predsa len nižšie. Súčasne je ambíciou materskej značky prestavať fabriku na klimaticky neutrálnu. Pre ekonomiku krajiny je však tento závod nesmierne dôležitý. Predstavitelia značky nám povedali, že od roku 2006, kedy sa začalo s výrobou modelu Qashqai, prispeli do britskej ekonomiky sumou v priemere 2,8 miliardy libier ročne.
Nissan Qashqai je v Anglicku nesmierne populárny. V roku 2022 sa stal vôbec najpredávanejším autom. Jazdí ich tu po cestách toľko, že čisto štatisticky v perimetri 500 metrov sa bude nachádzať vždy aspoň jeden. Nissan investoval kvantum finančných prostriedkov do obnoviteľných zdrojov. Ako prichádzame k závodu, všímame si veľké veterné turbíny (celkom ich je tu 10 a vyrábajú 7 MW elektrickej energie ročne) či obrovské polia so solárnymi panelmi (spolu tu majú 78 000 solárnych panelov vyrábajúcich 10 MW elektrickej energie ročne). Neskôr sa dozvedáme, že tento počet pokrýva 20 % spotrebu elektrickej energie celej fabriky. Tento podiel by však mal časom rásť. Len tak mimochodom, na výrobu 10 000 áut je potrebných približne 3,2 MW elektrickej energie.
Ekologické riešenia
Efektivitu výroby zvyšuje aj recyklácia hliníka priamo na mieste či blízkosť dodávateľov. Len pár kilometrov od miesta výroby sa nachádza baterkáreň vyrábajúca 1,8 GWh batérií, ktoré všetky končia práve v Sunderlande. Na výrobu nových elektromobilov však bude Nissan potrebovať ďalšie kapacity, preto nová baterkáreň vyrastie priamo v areáli závodu.
Závod v Sunderlande patrí medzi tie najmodernejšie v Európe. Netýka sa to len úžasných strojov a robotov, ktorých sú výrobné haly plné, ale predovšetkým dôrazom na ekológiu výroby. Napríklad hneď v lisovni, ktorú sme navštívili ako prvú, zaviedol Nissan spôsob recyklácie, ktorý ušetrí až 80 % energie pri výrobe hliníka. Zvyšky hliníka vznikajúce pri odliatkoch karosérie sa opätovne vracajú na spracovanie. So zdrojmi podobne efektívne narábajú aj v lakovni. Boli sme vôbec úplne prvá skupina od vzniku závodu, ktorá mohla naživo vidieť proces lakovania. Tie isté stroje dokážu sofistikovaným spôsobom striekať všetky farby, v ktorých je Qashqai k dispozícii pre zákazníkov.
Filtre pod podlahou zachytávajú zvyšky farby, ktoré sa následne vysušia a vyrába sa z nich granulát, ktorý sa pridáva napríklad do asfaltu. Zaujímavosťou je, že balenie karosérie v prípade dvojfarebného prevedenia s čiernou strechou a stĺpikmi sa robí kompletne ručne. Aj preto sa za takéto prevedenie pripláca v prípade slovenského cenníka 450 eur.
Vysoká miera automatizácie
Všetko to teda začína v lisovni, kam dorazia oceľové, resp. hliníkové kotúče s hmotnosťou 13 ton. Do 6 hodín sa už z nich vyrábajú časti karosérie. Celková výroba jedného vozidla trvá 14 hodín. Hmotnosť lisov je 5,4, resp. 5,2 tony. Aj ich konštrukcia je do veľkej miery vyrobená z hliníka, aby sa znížila ich hmotnosť, čím sa, pochopiteľne, zníži spotreba energie na ich prevádzku. Z lisovne sme sa presunuli do skladu, kde sú uložené panely karosérie. Toto bol obrovský priestor, ktorý tvorí veľkú časť celej fabriky. Tá sa, mimochodom, rozprestiera na ploche 362-tisíc metroch štvorcových. Ďalej pokračujeme do zvarovne. Keby sme sem zavítali ešte minulý rok, asi by sme tu našli nejakých pracovníkov, ale teraz už sa všetky úkony vykonávajú automaticky. Robotické ramená tu vykonávajú spolu takmer 1500 rôznych zvarových bodov.
Navštívili sme aj halu na výrobu batérií, kde sme si mohli vyskúšať jeden z procesov výroby, ktorý sa vykonáva manuálne. Toto bolo zároveň jediné miesto v celom závode, kde prebieha výroba na 3 zmeny. Je to z toho dôvodu, že kým fabrika produkuje nové auto každé 2 minúty, na poskladanie jednej batérie s kapacitou 2 kWh je potrebný čas 4,5 minúty. Počas výrobného procesu prebieha takmer 1000 kontrol kvality, aby sa zabezpečilo, že výsledný produkt bude spĺňať vysoké štandardy.
Na záver prehliadky sme absolvovali aj prijímaciu skúšku náboru, ktorú musia podstúpiť všetci žiadatelia o prácu na výrobných linkách. Test zahŕňa dokončenie piatich úloh a to desaťkrát za sebou. Stanovený limit na dokončenie testu je 16 minút. Skúškou prejde vraj len každý tretí nováčik. Zaujímavosťou je, že rekord drží žena, ktorá skúšku zvládla za necelých 10 minút. Nissan priamo v Sunderlande zamestnáva 6 000 ľudí, ďalších viac než 30 000 je naviazaných u dodávateľov. Do závodu prichádza každý deň takmer milión komponentov od 500 rôznych dodávateľov.
Príprava na výrobu elektromobilov
V Sunderlande sa už pripravujú na výrobu nových elektromobilov, avšak výroba spaľovacích modelov, resp. hybridov zostane zachovaná. Nissan tu totiž vyrába Qashqai pre viac než 100 krajín po celom svete a nie vo všetkých je tempo elektrifikácie naštartované tak ako práve v Európe. Fabrika v Sunderlande vyrobila už viac než 4 milióny kusov modelu Qashqai. Keďže prvý vznikol pred 18 rokmi, ide o najrýchlejšie predávané auto v histórii tamojšieho priemyslu. Fabrika bola uvedená do prevádzky v roku 1986, vtedy začínala so 430 zamestnancami, 9 z nich tu pracuje dodnes.
Od uvedenia tretej generácie modelu Qashqai na trh v roku 2021 sa v Európe predalo viac ako 350 000 kusov. Od roku 2022 je Qashqai k dispozícii s pohonom e-POWER, teda hybridnou jednotkou, v ktorej spaľovací motor funguje ako generátor energie a kolesá poháňa priamo elektromotor. Po európskych cestách už jazdí vyše 120-tisíc takýchto vozidiel.
Nový Leaf
Prvý z elektromobilov, ktoré sa tu budú vyrábať, bude úplne nový Leaf. Ten sa tu vyrábal už predtým, aktuálne je vo vývoji tretia generácia. Podľa mnohých, od seba nezávislých zdrojov, bude novinka vychádzať z konceptu Chill Out predstaveného ešte v roku 2021.
Leaf sa tak z hatchbacku zmení na crossover, čo sa aj vzhľadom na aliančného partnera v podobe Renaultu, ktorý v poslednej dobe uvádza na trh len novinky so stavbou karosérie typu SUV, dalo aj očakávať. Na trh by mal zavítať v priebehu roka 2025. Najväčšou novinkou Nissanu v tomto roku bude nová Micra, ktorá bude podobne ako Renault 5 elektrická. Jej príchod sa očakáva na jeseň.
Nový Leaf bude stáť na podvozkovej platforme CMF-EV, ktorú používa aj Ariya. Tá disponuje batériami s kapacitou 66 alebo 91 kWh. Keďže Leaf bude o čosi menší, neočakávame, že dostane vyše 90-kilowwathodinovú batériu. Bude však použitá novšia generácia batérií s vyššou energetickou hustotou, takže nový Leaf určite prekoná dojazd súčasnej generácie. Očakávať môžeme aj zvýšenie ceny, ale základ by sa mohol dostať pod hranicu 38-tisíc eur. V Sunderlande pripravujú kapacitu na výrobu 100-tisíc kusov ročne.