startstop

Čínske autá pre Európu plesnivejú už v prístave, poukázali nemecké médiá

Nákladná loď na autá BYD Explorer No. 1 (foto: BYD)

Nákladná loď na autá BYD Explorer No. 1 (foto: BYD)

Snaha o rýchlu expanziu na európsky trh a nepripravenosť predajnej siete majú za dôsledok príliš dlhé prestoje v prístavoch, ktoré v čínskych autách spôsobujú tvorbu plesní. Má ísť o dôsledok nedostatku kontroly, tvrdia Nemci.

Európsky automobilový priemysel je ohrozený masívnym prílevom lacných čínskych elektromobilov, zhodujú sa odborníci na automobilový trh. Majú za to, že čínske autá, ktoré nie sú zaťažené vysokými výrobnými nákladmi, sú hrozbou nielen pre všetkých etablovaných výrobcov, ale aj pre samotných spotrebiteľov.

Dnes údajne nikto nevie spoľahlivo predpovedať, aká bude technická spoľahlivosť týchto vozidiel, do akej miery bude možný ich rýchly servis a či vôbec budú na čínske autá dostupné originálne náhradné diely.

Naopak, hrozbou pre expanziu čínskych značiek na európsky trh môže byť zvyšovanie ciel a tiež potreba umiestniť výrobu priamo do niektorých krajín Európskej únie. Tým by sa náklady na výrobu automobilov zvýšili, čím sa stratila aj konkurenčná výhoda.
Malé autá vyrábané v Európe prídu na trh od budúceho roka, uviedla európska marketingová riaditeľka skupiny BYD EUROPE Penny Peng pre magazín Capital. Tie sa budú spočiatku stavať v Maďarsku, ale neskôr by mohla byť postavená aj továreň v Turecku.

Automobilka BYD prichádza k našim susedom. Postaví tam továreň

Menší záujem spôsobuje problémy

O čínske elektromobily zatiaľ nie je taký záujem, ako sa predpokladalo, a tak plesnivejú v prístave. Tvrdí to nemecký denník T-Online, pričom sa opiera o údaje zverejnené Handelsblatt a Wall Street Journal.

Pripomína, že keď čínsky koncern BYD prvýkrát so svojou loďou BYD Explorer No. 1 zakotvil v prístave Bremerhavene, vzbudil tým na európskom trhu s automobilmi rozruch. Na lodi bolo naložených až 3 000 automobilov na elektrický pohon, ktoré mali zaplaviť starý kontinent.

Krátko na to spoločnosť oznámila, že rozšíri flotilu až na osem nákladných lodí v hodnote približne 635 miliónov eur. Osem lodí a každá má mať nákladnú kapacitu až 7 700 vozidiel.

To vzbudilo ďalšie obavy, až sa začalo ešte viac a už otvorene hovoriť o „čínskej hrozbe“. Situáciu nezmiernili ani ďalšie čínske značky uchádzajúce sa priazeň európskeho zákazníka, ako Great Wall Motors, MG Roewe a Nio.

Následne prišlo vytriezvenie. O čínske automobily predsa len nie je tak veľký záujem, ako sa pôvodne zdalo. Na náročnom a veľkom trhu, v Nemecku, predala značka Nio počas apríla tohto roka menej ako 200 automobilov, pričom značka MG dosiahla 1 300 registrácií. Pre porovnanie, Hyundai predal za rovnaké obdobie 9 106 áut, Kia 6 556, Mazda 4 026, Mitsubishi 1 907, Nissan 2 779 a Toyota 7 504 áut. BYD chce pritom do roku 2026 v Nemecku predať 120 000 elektromobilov.

Elektromobil BYD ATTO 3 (foto: BYD)
Na vine je experimentálny predajný model

Podľa Dr. Ferdinand Dudenhöffer, riaditeľ Centra automobilového výskumu (CAR) v Bochume, ktorého cituje T-Online, je problémom samotný predajný model značky. „BYD je všetko, len nie systematické – pre jeho európske podnikanie chýba stratégia predaja,“ hovorí. BYD je teraz dokonalý v technológii batérií a automobilov, „ale predaj je amatérsky,“ pokračoval Dudenhöffer.

Netypický prístup k predaju je v konečnom dôsledku príznačný pre čínske automobilky pôsobiace v Európe. Predaj cez internet alebo rôzne alternatívne schémy sú nepochybne inovatívne, ale európsky zákazník ostáva naďalej skôr konzervatívnym a kúpu nového automobilu chce spraviť osobne a „tradične“.

Nepredané autá začínajú plesnivieť

Výsledkom príliš malého dopytu a väčších skladových zásob má za dôsledok vznik plesní priamo v automobiloch, uvádzajú Handelsblatt a Wall Street Journal.

V zásade nejde o nič výnimočné, keďže autá sú pri preprave vystavené rôznym klimatickým vplyvom. Ak sú dvere a okná zatvorené, začnú sa tvoriť stopy plesní, najmä na čalúnení strechy, volante, kovaní a na sedadlách. Takže prakticky v celom interiéri. Čím dlhšie sú autá zaparkované, tým je zamorenie silnejšie.

Riešenie už autopriemysel pozná. Je ním dôsledná starostlivosť o vozidlo, pri ktorej sa odstránia všetky spóry. Podľa Wall Street Journal však existujú pochybnosti, či čínske značky venujú svojím vozidlám toľko pozornosti, aby sa ich poškodeniu predišlo. Údajne im majú chýbať skúsenosti s dlhými prepravami a následnými údržbárskymi a opravárenskými prácami.

Ako dôkladne vyčistiť auto?

Téme, ako dôsledne vyčistiť auto zvonka aj zvnútra, sme sa venovali v niekoľkých príspevkoch:

Exit mobile version