Domov SPRÁVY News Môžu parkovať pred mojím vchodom, aj keď nemám vyznačené státie?

Môžu parkovať pred mojím vchodom, aj keď nemám vyznačené státie?

Parkovanie pred vchodom bytového domu, ilustračná fotografia. Ak je v obytnej zóne vyznačené parkovacie státie, možno parkovať len na takomto mieste (foto: Erik Stríž, startstop.sk)
Parkovanie pred vchodom bytového domu, ilustračná fotografia. Ak je v obytnej zóne vyznačené parkovacie státie, možno parkovať len na takomto mieste (foto: Erik Stríž, startstop.sk)

Parkovanie v obytnej zóne je špecifické, ale nie je zakázané. Objasňujeme rozdiel medzi zastavením, státím a legálnym parkovaním a vôbec predpisy platné v obytnej zóne.

Otázka čitateľa:

Dobrý deň, rád by som info ohľadom parkovania v obytnej zóne. Doteraz sme parkovali na chodníku a chodci používali vždy cestu. Ulica je teraz síce prázdna od áut, ale naďalej všetci chodia po ceste – chodci a deti. Ulica je jednosmerná. Dvaja ochotní spoluobčania vždy hlásia autá na políciu… Je možné stáť na druhej strane, kde nie je chodník? Ďakujem za vysvetlenie možností riešenia.

Poradňa: Parkovanie v obytnej zóne pred vlastným domom

To dôležité uvedieme hneď na úvod: v obytnej zóne sa parkovať nesmie okrem miest na to určených. Lenže oplatí sa tomu venovať viac pozornosti.

Aby sme mohli ulicu považovať za obytnú zónu aj formálne, musí byť pred ňou, ak nejde o okruh, potom aj na jej konci, zodpovedajúca dopravná značka. V tomto prípade ide o značky číslo 315 a 316, ktoré definuje Vyhláška o dopravnom značení č. 30/2020 v prílohe „Informačné značky“.

Obytná zóna, ilustračná fotografia
Obytná zóna, ilustračná fotografia

Potom tu máme iný zákon, konkrétne Zákon o cestnej premávke č. 8/2009, ktorý stanovuje dopravné predpisy platné v obytnej zóne. Oficiálne na nej platia „osobitné
ustanovenia o cestnej premávke“. Nie sú totiž rovnaké, ako tie platné na bežnej verejnej komunikácii.

§ 59 Osobitné ustanovenia o cestnej premávke v obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne

  • V obytnej zóne chodci smú používať cestu v celej jej šírke a hry detí na ceste sú dovolené.
  • V obytnej zóne vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 20 km/h.
  • V obytnej zóne je státie motorových vozidiel zakázané, ak dopravnou značkou nie je určené inak.
  • V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne chodci sú povinní umožniť vozidlám jazdu. To platí aj pre deti, ktoré sa hrajú v obytnej zóne.

Zhrnuté, jazdiť môžete rýchlosťou max. 20 km/h a parkovanie na ceste aj chodníku je zakázané okrem prípadov, kde je vyznačené parkovacie miesto. Obyčajne modrou značkou s písmenom P alebo vyhradené státie.

Samozrejme, že vozidlá smú parkovať na súkromných pozemkoch, a to aj tých, ktoré nie sú od cesty oddelené plotom.  Neplatí však častá domnienka, že samotná existencia nehnuteľnosti dáva majiteľovi možnosť parkovať na ceste.

Parkovanie na chodníku
Parkovanie na chodníku je na Slovensku nelegálne okrem miest, kde to dovoľuje dopravné značenie. Ilustračná fotografia
Môžu ma nahlásiť za nelegálne parkovanie?

V tomto kontexte majú susedia nárok nahlásiť na obecnú políciu, že na ceste v obytnej zóne stojí vozidlo.

Podľa aktuálneho sadzobníka pokút ukladaných v blokovom konaní bude vodičovi vozidla za porušenie zákazu zastavenia a státia v rámci zóny s plateným alebo regulovaným státím ukladaná bloková pokuta vo výške 40 €.

Pozor na rozdiel medzi státím a zastavením

Za zmienku stojí dôležitá skutočnosť. Zákon o cestnej premávke definuje, že na ceste v obytnej zóne nesmú vozidlá stáť, lenže dovoľuje ich zastavenie. A podľa tohto zákona sa pod pojmom zastavenie rozumie „uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu“.

Dôležitá cesta pri Bratislave dostala značku, čo zásadne mení predpisy. Cesta pre motorové vozidlá obsahuje paradox

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.9 / 5. Počet hodnotení 18

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Hyundai Tucson Hybrid – interiér zmenený na nepoznanie
Nasledujúci článokKia Sorento do detailu – v čom má nafta oproti hybridom navrch?